امنیت

هشدار مرکز ماهر درباره شیوع باج افزار SAMSAM در کشور

مرکز ماهر نسبت به شیوع باج افزار «سم سم» یا SamSam در کشور که سیستم کامپیوتری مراکز بهداشتی، مدارس و بیمارستانها را مورد هدف قرار می دهد، هشدار داد.

مرکز ماهر با اعلام شیوع باج افزار «SamSam» اعلام کرد: مشاهده و رصد فضای سایبری در روزهای اخیر از افزایش فعالیت باج افزار ‫SamSam خبر می‌دهد. هر چند شروع فعالیت این باج افزار در ماه های فوریه، مارس و آوریل ۲۰۱۶ گزارش شده اما فعالیت جدید این باج افزار در ماه های اخیر مجدداً از سر گرفته شده است.

بررسی ها نشان می دهد باج افزار SamSam بر خلاف سایر باج افزارها، اهداف خود را با دقت انتخاب می‌کند. مشاهدات حاکی از آن است که این باج افزار عموماً مراکز بهداشتی، مدارس و بیمارستان ها را مورد هدف قرار می دهد. این نکته را باید در نظر گرفت که SamSam از طریق آسیب پذیری های شناخته شده در سیستم عامل و یا حمله Brute force و شکستن کلمات عبور ضعیف در سرویس ریموت دسکتاپ (RDP)، اقدام به حمله می کند و دلیل موفقیت آن نیز همین نکته است.

نکته قابل توجه اینکه باج افزارها، پس از نفوذ موفقیت‌آمیز به سیستم قربانی، به سرعت از طریق درایوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه، که در سیستم‌ها نگاشت شده‌اند باعث رمزگذاری اطلاعات سایر سیستم‌های موجود در شبکه نیز می‌شوند. مرکز ماهر به مدیران و راهبران شبکه توصیه اکید کرده که پس از بروزرسانی سیستم‌عامل و نصب آخرین وصله های امنیتی، نسبت به امن سازی سرویس های موجود در شبکه خصوصاً RDP اقدام کرده و حتماً از پشتیبان گیری منظم داده ها اطمینان حاصل کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا