سخت افزار

آرم از ریزتراشه جدید موبایلی Cortex-A76 رونمایی کرد

شرکت ARM طی مراسمی از ریز تراشه یا هسته های پردازشی موبایلی Cortex-A76 رونمایی کرده که با هدف استفاده در تراشه‌های نسل بعدی توسعه یافته برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی توسعه یافته است. به نظر می‌رسد ARM با ریزتراشه‌ی جدید خود که Cortex-A76 نام دارد، بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی را هدف قرار داده که در تصرف پردازنده‌ها با معماری x86 است. طراحی جدید ریزتراشه‌ی موسوم به Cortex-A76 آرم مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است.

معماری آرم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برای هسته اصلی پردازشگر تنها به حدود ۳۵ هزار ترانزیستور نیاز است و این باعث می‌شود که پردازنده بسیار کم‌مصرف شود، کم‌تر داغ کند و نیازی به خنک‌کننده یا فن نداشته باشد برخلاف معماری x86 به‌کار رفته در پردازنده‌های شرکت‌های اینتل و ای‌ام‌دی که نیازمند میلیون‌ها ترانزیستور هستند و همین مسئله باعث افزایش توان مصرفی و داغ شدن آنان می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده، عملکرد Cortex-A76 در مقایسه با نسل پیش یا A75 نزدیک به ۱.۳۵ برابر بهبود یافته که این بهبود در عملکرد با کاهش ۴۰ درصدی مصرف باتری همراه شده است. همین امر بدون شک باعث استفاده از تراشه‌هایی مانند اسنپ‌دراگون 850 در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های ویندوزی خواهد شد. از جمله ویژگی‌ها یا پیشرفت‌های برجسته‌ی معماری جدید ریزتراشه‌ی آرم باید به افزایش فرکانس حداکثری از ۲.۴۵ گیگاهرتز به ۳.۳ گیگاهرتز اشاره کرد. همچنین ظرفیت حافظه‌های L3 مورد استفاده نیز از ۲ مگابایت به ۴ مگابایت افزایش پیدا کرده است.

همچنین به لطف ساختار ویندوز 10، شاهد ارائه پردازنده‌های جدید موبایلی خواهیم بود که با فرکانس بیش از 2.6 گیگاهرتز بر روی لپ‌تاپ‌ها فعالیت می‌کنند. شرکت آرم همچنین از واحد پردازش گرافیکی Mali-G76 هم رونمایی کرده که ادعا می‌شود قدرت آن دست کم 50 درصد نسبت به نسل قبلی Mali-G72 ارتقا پیدا کرده و اکنون قادر به پردازش تصاویری با وضوح 8K با نرخ 60 فریم در ثانیه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا