امنیت

کشف بدافزار Norxa با هدف جاسوسی و جمع آوری اطلاعات

مرکز مدیریت راهبردی افتا از کشف بدافزار پیشرفته جاسوسی Norxa که هدف سیستم عامل های ویندوز بوده، خبر داده است.

این بدافزار دارای قابلیت دریافت دستور از سرور C&C و  اجرای عملیات های خرابکارانه در سیستم قربانی نیز هست. کارشناسان مرکز افتا، پس از مشاهده ناهنجاریهای ترافیکی در یکی از سازمان ها، موفق به شناسایی این بدافزار جاسوسی پیشرفته شدند.

ساختار و قابلیت های این بدافزار، که بسیار خاص و هدفمند طراحی شده، به نحوی است که کمترین حساسیت را در سیستم عامل ایجاد می‌کند.با توجه به تاریخ ایجاد فایل های مشکوک در سیستم‌های مورد بررسی که سال ۲۰۱۴ است، حداقل زمان فعالیت این بدافزار حدود ۴ سال تخمین زده می شود.

متخصصان مرکز مدیریت راهبردی افتا، این بدافزار را در تعداد کمی از سازمان ها شناسایی کرده اند. گفتنی است تحقیقات تکمیلی برای کشف تمامی اهداف این بدافزار همچنان در دستور کار مرکز افتاست و گزارش های تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.

باتوجه به مخاطرات تاثیرگذار و مخرب این بدافزار، اطلاعات مربوط به آن به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است، تا دستگاه‌ها و قربانیان بتوانند محافظت‌ها و اقدامات لازم را در خصوص شناسایی و حذف آن به عمل آورند.

کارشناسان مرکز افتا توصیه می کنند تا در صورت تشخیص ماژول های بدافزار، سیستم آلوده با سیستم امن‌سازی شده دیگری جایگزین شود. برای شناسایی و مقابله با این بدافزار در سیستم های آلوده می توانید، ابزارزیر را از حالت فشرده خارج کرده و سپس فایل Norxa_Detector_Loki.exe با سطح دسترسی مدیر (Run as administrator) اجرا وسپس فایل لاگ تولید شده را در همان مسیر بررسی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا