پس از شش سال متوالی، اپل از نسخه سیستم عامل مک او اس با نام macOS 10.14 Mojave برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ هایش رونمایی کرد.

اولین ویژگی این نسخه حالت تاریک استعلاوه بر اپلیکیشن‌های مک سایر اپلیکیشن‌های سوم شخص هم می‌توانند به لطف Xcode این قابلیت را به همراه بیاورند. اپل همچنین قابلیتی با نام Dynamic Desktop به نسخه آورده که قادر است که به براساس ساعت، حال و هوای دسکتاپ شما را تغییر دهد. قابلیت بعدی Desktop Stacks است که ‌وقتی دسته‌ای از فایل‌ها را درون دسکتاپ کپی می‌کنید آن‌ها درون دسته‌های منظم قرار می‌گیرند. این یعنی شلوغی بیش از حد فایل ها در این بخش دیگر به هیچ وجه آزار دهنده نخواهد بود.

وقتی مشغول مرور فایل‌ها و تصاویر هستید یک سایدبار ویژه با نام Gallery View در Finder به نمایش در می‌آید که علاوه بر مشخصات فایل یا تصویر نوار ابزاری ویژه هم به همراه دارد. همچنین پس از گرفتن اسکرین‌شات، تصویر درست مانند iOS در گوشه صفحه قرار داده می‌شود و با کلیک روی آن می‌توانید اعمالی مانند برش، چرخش و ویرایش را روی آن‌ها انجام دهید.

اپل همچنین اپلیکیشن‌های Apple News، Stocks، Voice Memos و Home هم به مک اضافه کرده که بسیار شبیه به نسخه آی‌پد خود هستند. در نهایت نیز باید به توسعه قابلیت های مرتبط با Continuity اشاره کرد. از جمله امکان استریم تصاویر زنده دوربین و امکان در دست گرفتن کنترل اپلیکین آن برای ثبت آنی عکس ها و اسکن اسناد و انتقال مستقیم آنها به اپلیکیشن های نسخه دسکتاپ اشاره کرد.

اپل قابلیت‌های بسیار خوبی به مرورگر سافاری اضافه کرده است. از این پس اگر وب‌سایتی بخواهد فعالیت‌های شما را تحت نظر بگیرد باید از شما اجازه بگیرد و علاوه بر این مشخصات سیستم شما نیز از طریق قابلیت fingerprinting برای وب‌سایت‌ها ارسال نخواهد شد. این ویژگی‌های امنیتی به iOS 12 نیز خواهد آمد.

توسعه دهندگان ثبت نام کرده می توانند از فردای نسخه بتای macOS 10.14 را روی را از طریق Developer Center اپل رایانه های خود دریافت کنند. نخستین نسخه بتای عمومی این سیستم عامل نیز در صورت عدم بروز مشکل و پایداری قابل قبول یک تا هفت روز پس از آن در دسترس قرار خواهد گرفت. مثل همیشه نسخه نهایی نیز در پاییز ۲۰۱۸ از راه می رسد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *