گوناگون

ساخت کوچکترین کامپیوتر جهان در ابعاد یک دانه برنج

محققان دانشگاه میشیگان موفق به ساخت کوچکترین کامپیوتر جهان در ابعاد یک دانه برنج شده و نمونه ای عملیاتی به طول ۰.۳ میلی متر ساخته اند.

در حقیقت با ساخت این کامپیوتر، پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق شدند شرکت چند ملیتی آی بی ام (IBM) را که از بزرگترین شرکت‌های ساخت رایانه و تجهیزات رایانه‌ای و هوشمند است، شکست دهند. پیش از این، آی بی ام در ماه مارس این رایانه یک در یک میلیمتری را به عنوان Think ۲۰۱۸ رونمایی کرد. قبل از آن کوچکترین رایانه جهان یک دستگاه Michigan Micro Mote در ابعاد ۲ در ۲ در ۴ میلیمتر بود که قابلیت حفظ برنامه و اطلاعات حتی هنگام خاموش بودن را داشت.

اما دستگاه جدید دانشگاه یک دهم رایانه آی بی ام و چنان کوچک است که حتی آنتن های رادیویی معمول را نیز ندارد. در عوض اطلاعات را به وسیله نور دریافت و منتقل می کند. همچنین یک ایستگاه کوچک، نور را برای برنامه ریزی و دریافت اطلاعات فراهم می کند.

دیوید بلاو – مدرس رشته مهندسی برق در دانشگاه میشیگان – در این باره می گوید: ما به طور کلی باید با روش هایی جدید مدار را طراحی می کردیم که به برق کمتری نیاز داشته باشد و همزمان قابلیت تحمل نور را نیز داشته باشد. نور منتشر شده از دستگاه مرکزی و همچنین از ال ای دی  این دستگاه کوچک، می تواند امواجی در مدارهای کوچک ایجاد کند.

این دستگاه با استفاده از حسگر دقت ساخته شده است. بنابراین رایانه می تواند دما را در کوچکترین مناطق مانند خوشه ای از سلول ها ردیابی کند و با دقت ۰.۱ درجه سلیوس گزارش دهد. محققان امیدوارند این دستگاه را بتوان در ارزیابی درمان های سرطان و همچنین انکولوژی بکار برد، زیرا دمای تومورها بیشتری از نقاط معمولی بدن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا