سال گذشته بود که تراشه کرین 970 توسط هواوی در نمایشگاه ایفا معرفی شد و حال به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی جدید این شرکت نیز در همین رویداد رونمایی خواهد شد. با نزدیک‌شدن به زمان معرفی Kirin 980، اطلاعات و شایعات بیشتری نیز در خصوص این پردازنده منتشر می‌شود.

طبق گزارشات منتشر شده، این تراشه دارای هشت هسته پردازشی بوده که چهار هسته قدرتمند Cortex-A77 در کرین ۹۸۰ با فرکانس بیشینه‌ی ۲.۸ گیگاهرتز فعالیت خواهند کرد؛ در حالی که پردازش‌های سبک برعهده‌ی چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 خواهد بود تا بدین ترتیب مصرف انرژی در سیستم-روی-چیپ جدید در حد مطلوبی باشد.

CPU فرکانس CPU کلاسترهای CPU
کرین ۷۱۰ ۲.۲ + ۱.۸ گیگاهرتز چهار هسته‌ Cortex-A73 + چهار هسته‌ Cortex-A53
کرین ۹۸۰ ۲.۸ گیگاهرتز چهار هسته‌ Cortex-A77 + چهار هسته‌ Cortex-A55
کرین ۹۷۰ ۲.۴ + ۱.۸ گیگاهرتز چهار هسته‌ Cortex-A73 + چهار هسته‌ Cortex-A53

تراشه Kirin 980 براساس معماری 7 نانومتری FinFET شرکت تایوانی TSMC ساخته می شود. گقته می شود که در این تراشه از جدیدترین ماژول هوش مصنوعی شرکت Cambricorn استفاده شده تا واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌ی عصبی (NPU) در کرین ۹۸۰ ساده تر از گذشته عمل کند و تعداد محاسبات را به ۵ تریلیون محاسبه به‌ازای هر وات برساند.

گفتنی است که پردازش گرافیکی این تراشه را به HiSilicon محول کرده که به ادعای هواوی، 1.5 برابر سریع تر از آدرنو 630 خواهد بود. واوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی Kirin 980 در سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی از راه خواهند رسید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *