هواوی ساعاتی پیش، در نمایشگاه ایفا 2018 از اولین تراشه موبایلی مبتنی بر معماری 7 نانومتری با نام کرین 980 رونمایی کرد. این تراشه از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 شرکت ARM به همراه تراشه گرافیکی Mali-G76 بهره می‌برد. ساخت این تراشه توسط شرکت TSMC انجام شده و هواوی می‌گوید استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهبودهایی نسبت به نسل قبلی ۱۰ نانومتری به همراه خواهد داشت.

همچنین نخستین تراشه ای است که با یک مودم Cat.21 با سرعت 1.4 گیگابیت بر ثانیه از راه می رسد و نخستین چیپستی است که از رم های LPDDR4X با فرکانس کاری 2133 مگاهرتز پشتیبانی می کند. در کنار موارد یادشده، کرین ۹۸۰ از ساختار کلاستر جدید شرکت آرم موسوم به DynamIQ CPU بهره می‌گیرد و از ترکیب چهار هسته‌ی Cortex A76 در کنار چهار هسته‌ی Cortex A55 استفاده می‌کند. تراشه‌ی جدید هواوی هسته‌های قدرتمند A76 را در قالب دو گروه با ولتاژ و فرکانس متفاوت به‌کار خواهد گرفت.

همان‌طور که اشاره کردیم، وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی برعهده‌ی واحد Mali-G76 قرار دارد که نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۹۷۰، نزدیک به ۴۶ درصد بهبود در عملکرد و ۱۷۸ درصد کاهش مصرف انرژی را به ارمغان می‌آورد. واحد پردازش گرافیکی Mali – G76 با تشخیص اجرای یک بازی سنگین، فرکانس کاری خود را برای ارائه‌ی عملکردی بهتر، افزایش می‌دهد.

هواوی مدعی است که تراشه‌ی هفت نانومتری این شرکت نسبت به نسل قبل بهبودی ۳۷ درصدی را به‌ارمغان می‌آورد و در مقایسه با اسنپدراگون ۸۴۵ از لحاظ عملکرد و مصرف انرژی به‌ترتیب در حدود ۲۰ و ۴۰ درصد بهتر عمل می‌کند. این چیپست همچنین اولین تراشه با پشتیبانی از حافظه رم ۲۱۳۳ مگاهرتزی LPDDR4X بوده و حالا به دو تراشه پردازش عصبی مجهز شده است. به این ترتیب این تراشه می‌تواند در هر دقیقه ۴۵۰۰ تصویر را شناسایی کند که حدود ۱۲۰ درصد سریع‌تر از واحد پردازش عصبی Kirin 970 است.

سایر مشخصات قابل توجه این تراشه جای دادن ۶.۹ میلیارد ترانزیستور در یک سانتی‌متر مربع، مودم LTE Cat. 21 با سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه و سرعت وای‌فای 1.7 Gbps است. هواوی همچنین پردازنده تصویر را بهبود داده تا بتواند ۴۶ درصد پردازش را سریع‌تر انجام داده و به این ترتیب تصاویر دوربین گوشی دامنه دینامیکی بالاتر و نویز کمتری داشته باشند. حال باید تا ماه اکتبر و رونمایی از هواوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو برای دیدن عملکرد کرین ۹۸۰ در دنیای واقعی به انتظار بنشینیم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *