کوالکام ساعاتی پیش در جریان رویداد Snapdragon Tech Summit از جدیدترین پرچمدار تراشه قدرتمند خود با نام Snapdragon 855 رونمایی کرد.

تقربیا سال پیش، در همین رویداد، نسلی قبل اش موسوم به اسنپدراگون 845 معرفی شد و حال نوبت به معرفی این پردازنده شده است. کوالکام اعلام کرده این پردازنده اسنپدراگون 855 قرار است با اولین موج از گوشی های سازگار با شبکه های مخابراتی 5G از راه برسد. همچنین اشاره کرد که پلتفرم جدیدش از سرعت دانلود گیگابیتی چند گانه پشتیبانی می کند.

گفتنی است که دو اپراتور بزرگ آمریکایی یعنی AT&T و ورایزن از طریق دستگاه‌هایی خاص، اینترنت 5G را در محل برگزاری اجلاس Snapdragon Technology ارائه می‌دهند تا حاضرین تجربه‌ی سرعت بالای آن را بچشند. این دستگاه ها از مودم X50 LTE کوالکام و احتمالاً از چیپست اسنپدراگون 855 بهره می برند.

این احتمال وجود دارد که این تراشه‌ی جدید در زمینه‌ی توان پردازشی،‌ مصرف باتری،‌ پردازش تصویر، گیمینگ،یادگیری ماشینی و… بهبود قابل‌توجهی به‌خود ببیند، البته نمی‌توان با اطمینان در این مورد صحبت کرد. چیزی که از آن مطمئنیم این است که اسنپدراگون ۸۵۵ صرف‌نظر از بهبود قابل‌توجه در زمینه‌های یادشده نسبت به نسل قبل، قرار است در دستگاه‌های زیادی مورداستفاده قرار گیرد.

علاوه بر این چیپست مورد بحث به واحد پردازشی بصری کامپیوتری (Computer Vision Processor) مجهز شده که می تواند برای دوربین های هوشمند گجت ها به کار آید. به گفته کوالکام، چیپ می تواند آنچه و آن فردی که در حال عکس گرفتن از آن هستید را تشخیص دهد. علاوه بر این ظاهراً در زمینه تجربه گیمینگ و واقعیت افزوده هم بهبودهایی ایجاد شده است که البته به جزئیات آنها اشاره نشده است.

کوالکام پیش از این تأیید کرده بود که این چیپست بر اساس معماری 7 نانومتری تولید می شود و این در حالی است که مدل های قدیمی تر 845 و 835 از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می بردند. این فناوری کوچکتر به معنی بهینه تر بودن چیپست، بهبود کارایی و در نهایت دوام باتری بالاتر دستگاه های مبتنی بر آن است.

کوالکام در جریان برگزاری این اجلاس، فرصت را غنیمت شمرد و به ارائه‌ی جزئیاتی در مورد حسگر اثر انگشت اولتراسونیک خود که در زیر نمایشگر قرار می‌گیرد و از آن به نام Qualcomm 3D Sonic Sensor یاد می‌شود، پرداخت. بر این اساس، حسگر یادشده قرار است به نخستین حسگر زیر نمایشگر تجاری اولتراسونیک مبدل شود؛ از آن‌جایی که این حسگر یک تصویر سه‌بعدی را از اثر انگشت شما به‌ثبت می‌رساند، حتی اگر انگشت‌تان خیس یا کثیف باشد نیز به‌راحتی کار می‌کند. البته فعلا مشخص نشده است که این حسگر در چه گوشی‌هایی استفاده خواهد شد.

انتظار می رود اطلاعات بیشتر چیپست اسنپدراگون 855 به زودی منتشر شود. قرار است گوشی های مجهز به این محصول کوالکام در سال آتی میلادی روانه بازارها شوند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *