گوناگون

طراحی بال‌های منعطف برای هواپیما توسط محققان ناسا و MIT

محققان دانشگاهی و ناسا یک بال جدید برای هواپیما ابداع کرده اند که شکل آن تغییر می کند و عملکرد آن بسیار بهتر از بال های معمولی هواپیما خواهد بود.

طبق گزارش MIT News، دو تیم تحقیقاتی MIT و ناسا توانستند به بال منعطف هواپیما دست پیدا کنند. از این طریق می‌توان شکل یک هواپیما و همچنین کارآمدی، تولید و نگه‌داری یک هواپیما را کاملا تغییر داد. در سیستم سنتی تنها قسمتی از هواپیما می‌توانست منعطف باشد و تغییر شکل یا زاویه دهد.

به عبارت دیگر در بال‌های معمولی فقط بخش‌هایی از آن مانند باله ها حرکت می‌کنند اما در پروژه جدید کل بال ساخته شده، حرکت می‌کند. از آنجا که این بال می‌تواند با ویژگی‌های مخصوص هریک از مراحل پرواز (بلند شدن از زمین، فرود و غیره) خود را تطبیق دهد، عملکرد آن بسیار بهتر از بال‌های معمولی خواهد بود. به این ترتیب کل بال سبک تر و کارآمدتر از بال‌های معمولی هواپیما خواهد بود.

این یک دستاورد بزرگ در زمینه تکنولوژی و همچنین تکنولوژی پرواز است. بال منعطف هواپیما از صدها تکه کوچک ساخته شده که هر کدام به شدت منعطف هستند. همچنین این قطعات سبکی بیشتری نسبت به نسخه‌های سنتی بال هواپیما خواهند داشت. بال‌های سنتی برای یک حالت مشخص ساخته شده‌اند، به همین خاطر توانایی بهره بردن از مراحل مختلف پرواز را ندارند و عملکرد نمی‌تواند در پتانسیل کامل خود قرار بگیرد.

این بال (به دلیل مواد سازنده و ساختار آن) بسیار محکم و در عین حال بسیار سبک است. «بنجامین جنت» یکی از فارغ‌التحصیلان MIT می‌گوید که در آزمایش تونل باد در یکی از مقرهای ناسا، عملکرد بال بسیار بهتر از تصورات ما بود. به‌هرحال بخش‌های کوچک بال به شکل یک شبکه قرار گرفته‌اند که مقدار زیادی فضای خالی به وجود می‌آورد و با لایه‌ای از ماده پلیمری پوشیده شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا