شرکت AMD به تازگی از نسل دوم پردازنده های رایزن پرو موبایل (AMD Ryzen PRO Mobile) برای لپ تاپ پرده برداشت. سری Pro برای لپ تاپ های تجاری، سازمانی، امنیتی و به طور کلی اداری، کاربردهای ویژه ای دارد.

نسل دوم پردازنده های AMD Ryzen PRO Mobile که در حال حاضر در 4 مدل معرفی شده اند، در لیتوگرافی 12 نانومتری به تولید رسیده و بر خلاف نامگذاری آنها، از سری 3000 نبوده و فاقد لیتوگرافی 7 نانومتری هستند. این تراشه‌ها نوعی SoC (سیستم-روی-چیپ) متشکل از هسته‌های پردازشی +Zen و هسته‌های گرافیکی Vega هستند. همان‌طورکه پیش‌تر در مدل رفرش‌شده‌ پردازنده‌های رایزن موبایل دیده بودیم، AMD تصمیم گرفت در تراشه‌های جدیدش نیز هسته‌های ذن را به‌روزرسانی کند. بهره‌مندی تراشه‌های جدید از هسته‌های پردازشی ذن‌پلاس به‌طورکلی باعث تقویت آن‌ها می‌شود و در استفاده‌ی روزمره تأثیر مثبتی می‌گذارد. همچنین، این هسته‌ها تأخیر کمتری در کش و مموری ارائه می‌دهند.

فهرست مشخصات تراشه‌های جدید AMD
نام تراشه / پارامتر لیتوگرافی توان حرارتی (TDP) تعداد هسته / تعداد ترد فرکانس پایه / فرکانس بوست گرافیک رادئون کش L2+L3
Ryzen 7 Pro 3700U ۱۲ نانومتری ۱۵ وات ۸/۴ ۴.۰/۲.۳ وگا ۱۰  ۶ مگابایت
Ryzen 7 Pro 2700U ۱۴ نانومتری ۱۵ وات ۸/۴ ۳.۸/۲.۲ وگا ۱۰ ۶ مگابایت
Ryzen 5 Pro 3500U ۱۲ نانومتری ۱۵ وات ۸/۴ ۳.۷/۲.۱ وگا ۸ ۶ مگابایت
Ryzen 5 Pro 2500U ۱۴ نانومتری ۱۵ وات ۸/۴ ۳.۶/۲.۰ وگا ۸ ۶ مگابایت
Ryzen 3 Pro 3300U ۱۲ نانومتری ۱۵ وات ۴/۴ ۳.۵/۲.۱ وگا ۶ ۶ مگابایت
Ryzen 3 Pro 2300U ۱۴ نانومتری ۱۵ وات ۴/۴ ۳.۴/۲.۰ وگا ۶ ۶ مگابایت

توان حرارتی تمامی مدل ها 15 وات عنوان شده که تهویه و طول عمر باتری را بهبود بخشیده اند. همچنین در مدل های پرچمدار شاهد استفاده از 4 هسته و 8 رشته پردازشی هستیم. ویژگی دیگر پردازنده های سری AMD Ryzen PRO Mobile استفاده از گرافیک داخلی و مجتمع Radeon Vega است. به گفته این شرکت، AMD Ryzen PRO به نسبت قبل با 16 درصد افزایش پرفورمنس همراه است. گفتنی است تراشه‌های جدید AMD از رم DDR4-2400 پشتیبانی می‌کنند.

از جمله ویژگی های دیگر این خانواده می توان به پشتیبانی Radeon Vega از برنامه سازی های 3D، بهبود عمر باتری تا 10 ساعت برای پخش محتوای تصویری و 12 ساعت کار های اداری، ویژگی های امنیتی قدرتمند و ارائه درایورهای بیشتر اشاره کرد. در ادامه می توانید تمامی مشخصات این APU/CPUهای جدید را در جدول زیر مطالعه نمایید. پردازنده‌های جدید رایزن پرو AMD هم‌اکنون دردسترس هستند و طبق گفته‌ این شرکت، به‌زودی در لپ‌تاپ‌های لنوو و اچ‌پی استفاده خواهند شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *