گروهی از محققان دانشگاه شینهوا در پکن دستگاهی را ابداع کرده اند که با چسب روی گلوی فرد قرار گرفته و در آینده به افراد لال کمک می‌کند تا صحبت کنند. البته در حال حاضر استفاده از این دستگاه برای مدت طولانی آزاردهنده است. اما آنها معتقدند با ارتقای دستگاه و تبدیل آن به گجتی نازک و انعطاف پذیر می‌توان با مرطوب کردن آن را به گلوی فرد چسباند.

دستگاه یاد شده Wearable Artificial Graphene Throat یا WAGT نام دارد. چینی‌ها  “گلوی گرافنی مصنوعی پوشیدنی” را از گرافنی که بر روی ورقه نازکی از “فیلم پلی ونیل الکل” (polyvinyl alcohol film) استفاده شده، توسعه داده‌اند. این دستگاه در وضعیت فعلی ابعادی معادل ۱۵ در ۳۰ میلیمتر دارد و با سیم به یک بازوبند متصل می‌شود که حاوی صفحه مدار، میکرورایانه و رمزگشا است.

نحوه کار این دستگاه به این صورت است که هنگامی‌که کاربر کلمه خاصی را با تارهای صوتی و حنجره خود تقلید به گفتن می‌کند، دستگاه این حرکات را از روی پوست ردیابی می‌کند و با رمزگشایی آنها، کلمه مورد نظر را شناسایی می‌کند. در مرحله بعد بازوبند کلمه مورد نظر را با صوتی رایانشی بیان می‌کند. تاکنون این سیستم فقط برای شناسایی کلمه‌های ساده مانند سلام و اوکی یا نه استفاده شده است. “هی تیان” (He Tian)، “یی یانگ” (Yi Yang) و “تیان لینگ رن” (Tian-Ling Ren) پژوهشگران این مطالعه هستند. یافته‌های این مطالعه در مجله ” ASC Nano” منتشر شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *