سرانجام سامسونگ امروز در رویداد Unpacked 2019 از دو پرچمدار جدید خود تحت عناوین گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس پرده برداری کرد. امسال برای نخستین بار شاهد دو مدل از این گوشی محبوب هستیم که با برترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری روز، از جمله قابلیت های ویژه قلم اس پن و عکاسی با دوربین سه گانه می توانند آغازگر فصل جدیدی در این سری باشند

سامسونگ امسال فکری به حال ابعاد بزرگ سری نوت کرده و برای اولین بار این گوشی را در دو سایز مختلف روانه بازار می کند: گلکسی نوت 10 با نمایشگر 6.3 اینچی با رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل و تراکم 401 پیکسل هر اینچ و گلکسی نوت 10 پلاس نیز با صفحه نمایش 6.8 اینچی که رزولوشن 1440×3040 پیکسل و تراکم 498 پیکسل بر اینچ عرضه کرده است. هر دو گوشی از یک پنل Dynamic AMOLED و استاندارد +HDR10 برخوردارند.

سامسونگ در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 خود برای نخستین بار از یک حفره‌ روی نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی استفاده کرد. این حفره در سمت راست نمایشگر قرار داشت٬ اما حالا در خانواده نوت 10 این حفره به وسط صفحه آمده است تا بهره‌وری بیشتری از نمایشگر را ارائه کند. ضمنان برخلاف اس 10 پلاس که از دو دوربین سلفی میزبانی می‌کرد، در اینجا مدل پلاس هم یک دوربین سلفی را در اختیار دارد. حاشیه‌های سه طرف گوشی بسیار باریک هستند و دو لبه‌ کناری آن خمیده است. در اینجا فقط یک چانه‌ ضخیم‌تر زیر نمایشگر حضور دارد که البته آن هم همچنان باریک است. مطابق انتظار٬ یک اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی گنجانده شده است که محدوده پوشش بیشتری از صفحه را در بر می‌گیرد. سامسونگ همچنین از سیستم صوتی صدای روی صفحه (SoD)‌ در گوشی‌های جدید خود استفاده کرده است.

هر دو مدل گلکسی نوت 10 از دوربین اصلی سه گانه بهره می برند. دوربین اصلی این دستگاه همچنان 12 مگاپیکسلی باقی مانده و از لرزشگیر اپتیکال (OIS) و دیافراگم دوگانه f/1.5 و f/2.4 بهره می برد. دوربین ثانویه تله فوتو با سنسور 12 مگاپیکسلی و لرزشگیر اپتیکال و دوربین فوق عریض با سنسور 16 مگاپیکسلی هم آن را همراه می کنند. گلکسی نوت 10 پلاس علاوه بر دوربین اصلی سه گانه به یه حسگر زمان پرواز (ToF) سه بعدی DepthVision‌ هم مجهز شده که برای تشخیص عمق پیشرفته به کار می رود.

سامسونگ قابلیت جدیدی به نام 3D Scanner را برای اسکن سه بعدی اجسام در گلکسی نوت 10 قرار داده که با استفاده از آن می توانید اشیاء را تا ابعاد 80×80×80 سانتیمتر اسکن کنید و مدل سه بعدی بسازید. برخلاف سری اس 10، هر دو مدل گلکسی نوت 10 از دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با لنز 80 درجه و توانایی فوکوس خودکار بهره می برند.

در بخش فیلمبرداری، گلکسی نوت 10 توانایی ضبط ویدیوهای 4K با افکت بوکه زنده (لایو فوکوس) را دارد. فناوری لرزشگیر تصویر در زمان فیلمبرداری سامسونگ که به Super Steady معروف است هم حالا بهبود یافته و توانایی ضبط ویدیوهای زمان گریز (هایپرلپس) را هم دارد. ویرایشگر تصویر جدید سامسونگ به کمک قلم اس پن، ساده تر از قبل کار می کند. همچنین نسخه ویژه ای از نرم افزار ادوبی پریمیر راش (Adobe Premier Rush) به شکل رایگان در اختیار کاربران نوت قرار می گیرد.

قدرت پردازشی این فبلت توسط، نخستین پردازنده‌ ۷ نانومتری سامسونگ موسوم به اکسینوس ۹۸۲۵ تامین می شود. این پردازنده در حقیقت نسخه‌‌ای بهبودیافته از اکسینوس ۹۸۲۰ به‌حساب می‌آید که در کنار بهینه‌سازی فرایند ساخت، افزایش فرکانس کاری هسته‌های میانی Cortex A75 از ۲.۳۱ به ۲.۴ گیگاهرتز، چشمگیرترین تفاوت آن‌ها محسوب می‌شود.

گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس مدل های 5G هم دارند که البته فقط در بازارهای خاص و به شکل محدود عرضه می شوند. گلکسی نوت 10 با حافظه داخلی 256 گیگابایتی در مدل استاندارد با 8 گیگابایت رم و در مدل 5G با 12 گیگابایت رم به دست خریدار می رسد. گلکسی نوت 10 پلاس با ظرفیت های 256 و 512 گیگابایتی و 12 گیگابایت رم عرضه می شود. همچنین فقط مدل پلاس از درگاه کارت حافظه پشتیبانی می کند که تا 1 ترابایت به حافظه داخلی می افزاید.

انرژی مورد نیاز گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس با باتری ۳۵۰۰ و ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن‌ها تأمین خواهد شد. هر دو گوشی از فناوری شارژ Super Fast Charging پشتیبانی می‌کنند؛ اما نسخه‌ کوچک با شارژر ۲۵ واتی و نسخه‌ بزرگ با شارژر بسیار قدرتمند ۴۵ واتی عرضه خواهد شد. براساس ادعای کره‌ای‌ها، شارژر ۴۵ واتی نوت ۱۰ پلاس می‌تواند ظرف مدت ۳۰ دقیقه، شارژ موردنیاز برای یک روز کامل را تأمین خواهد کرد.

قلم اس پن (S Pen) که شاخصه اصلی این خانواده محسوب می شود، کاربردی تر از قبل شده است. این قلم حالا از شتاب سنج و ژیروسکوپ بهره می برد و به همین دلیل می توانید از آن برای کنترل حرکتی استفاده کنید. ژست های حرکتی ساده برای مرور رابط کاربری به کار می آیند اما سامسونگ به زودی کیت توسعه نرم افزاری Air Actions را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا بتوانند به شیوه ای خلاقانه از این قلم در اپلیکیشن ها و بازی ها استفاده کنند.

سامسونگ DeX در گلکسی نوت ۱۰ قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربر می‌گذارد. دکس اکنون علاوه‌بر ارائه‌ تجربه‌ی دسکتاپ، به‌ کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق پورت USB فایل‌های خود را بین دستگاه‌های مختلف جابه‌جا کند. فبلت‌های جدید کره‌ای‌ها قابلیتی موسوم به Link to Windows را نیز برای اتصال راحت‌تر به کامپیوترهای ویندوزی و نمایش اعلانیه‌ها، پاسخ به پیام‌ها و نمایش عکس‌ها روی این سیستم‌عامل را در بطن خود دارند.

گوشی‌های سری نوت سامسونگ هر ساله با افزایش قیمت همراه هستند. به طور مثال نوت 7 با قیمت 834 دلار٬ نوت 8 با قیمت 930 دلار و نوت 9 نیز با قیمت 1000 دلار عرضه شدند. اما به نظر می‌رسد سامسونگ نسخه‌ی اصلی نوت 10 را بدون تغییر قیمت نسبت به نسل پیش عرضه کند. هرچند قیمت نسخه‌ی پلاس 150 دلار گران‌تر خواهد بود که با توجه امکانات بیشتر و یک دوربین اضافه‌تر در پشت٬ توجیح‌پذیر است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *