سخت افزار

سامسونگ از تراشه اگزینوس 980 با مودم یکپارچه 5G رونمایی کرد

سامسونگ امروز به طور رسمی از جدیدترین تراشه خود با نام اگزینوس 980 پرده برداشت. این نخستین تراشه سامسونگ یکپارچه با مودم ۵G محسوب می‌شود. تراشه جدید این شرکت، مبتنی بر فرآیند ساخت 8 نانومتری FinFET با واحد پردازش عصبی یکپارچه تولید شده است.

تراشه اگزینوس 980 مجهز به شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A77 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز شده است و برای پردازنده گرافیکی آن هم Mali-G76 تعبیه شده است. مودم موجود در تراشه اگزینوس ۹۸۰ از شبکه‌های ۲G تا ۵G پشتیبانی می‌کند و فرکانس‌های پایین‌تر از ۶ گیگاهرتز را برای ۵G پوشش می‌دهد و می‌تواند حداکثر سرعت دانلود ۲.۵۵ گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد.

در ضمن این تراشه دارای یک واحد پردازش عصبی است تا بتواند در زمینه‌ پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی عملکرد بهتری برای کاربران ارائه کند.  برای عکاس‌ها هم باید بگوییم پردازشگر سیگنال تصویر موجود در اگزینوس ۹۸۰ می‌تواند عکس‌های تا حداکثر رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی را پردازش کند و در مجموع از ۵ سنسور پشتیبانی می‌کند. در کنار NPU، دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی قادر است صحنه ها یا اشیاء را تشخیص داده و درک کند، و براساس آن عملکرد بهینه ای را در تنظیمات خود انجام دهد.

برای تجربه چندرسانه ای نیز، این تراشه از مولتی فرمت کدک یا MFC پشتیبانی کرده و از ویدیوهای 4K UHD با نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. گفته می‌شود تا انتهای سال جاری، تولید انبوه این تراشه جذاب آغاز خواهد شد و باید ببینیم برای اولین بار کدام گوشی‌ها همراه با این تراشه روانه‌ی بازار می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا