فناوری

تماشا کنید: محبوبیت سیستم‌عامل‌های موبایل از سال 1999 تا 2019

اگرچه مدت زیادی از زمانیکه گوشی‌های هوشمند به عنوان کامپیوترهای همراه روزمره بشر مورد استفاده قرار گرفته‌اند نمیگذرد، اما باید قبول کنیم که بیش از 2 دهه از ظهور این گجت‌ها در دنیای تکنولوژی گذشته است و در این دوره جدا از پیشرفت‌های گوناگون رقابت‌های فراوانی نیز در عرصه سیستم‌عامل‌های این دستگاه وجود داشته است.

این خاطره بازی باعث شده تا کانال یوتیوب «Data is Beautiful» ظهور و سقوط سیستم عامل های مختلف در طول ۲۰ سال گذشته را به تصویر بکشد. این رقابت نفس‌گیر، چند نوستالژی دوست داشتنی و چند غافل‌گیری را نیز به همراه خود داشته است.

آنچه که در این ویدئو بیش از همه برجسته بود تسلط مطلق اندروید و iOS در طی سال اخیر بود، جایی است که رقیبان آنها به سرعت از میدان حذف شده بودند. نکته قابل توجه دیگر سرنوشت ناخوشایند گوشی‌های ویندوز فون بود که علیرغم توجه ویژه‌ای که رسانه‌ها به آنها داشتند، نتوانستند آنگونه که باید در بازار بدرخشند. اگرچه از منظر سودآوری هیچکدام از سیستم‌عامل‌های موبایلی قادر به رقابت با اپل نیستند، اما در این مقایسه که مربوط به محبوبیت آنها است می‌بینیم که حتی iOS اپل هم توانایی عرضه اندام در مقابل اندروید گوگل را ندارد.

اما جدا از رقابت بزرگان این عرصه، حضور سیستم عامل KaiOS که مختص گوشی‌های پایین‌رده می‌باشد در این نمودارها بسیار قابل توجه است. رشد قابل توجه سیستم عامل KaiOS نشان دهنده این است که همچنان گوشی‌های ساده و پایین‌رده هنوز در میان کاربران مورد استقبال قرار می‌گیرند. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که داده‌هایی که کانال یوتیوبی فوق از آن استفاده کرده است مربوط به داده‌های گارتنر است که بیشتر روی تعداد دستگاه‌های فروخته شده تمرکز دارد تا تعداد کاربران. برای مثال اپل با در اختیار داشتن تقریبا ۲۰ درصد از سهم بازار، حجم زیادی از سود‌ فروش جهانی تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا