گوناگون

ناسا از لباس های جدید فضانوردانش رونمایی کرد

ناسا از نسل بعدی لباس‌های فضایی خود رونمایی کرد که قرار است توسط فضانوردان پروژه آرتمیس استفاده شود. پروژه‌ای که هدف آن بازگشت مجدد انسان به ماه است. چند روز پیش طرح این لباس‌های جدید منتشر شده بود ولی در مراسم رسمی رئیس ناسا از دو لباس کامل رونمایی کرد. یکی لباس کامل برای فعالیت‌های اضافی با فضاپیما در سطح ماه بود و دیگری لباس پرواز بود که برای گذر از مدار زمین طراحی شده است.

این لباس البته فعلا در مرحله توسعه قرار دارد اما ناسا وعده داد که این لباس تا سال 2024 آماده استفاده توسط فضانوردان این شرکت خواهد بود. سال 2024 همان تاریخی است که ناسا قصد دارد فضانوردان خود را مجددا به کره ماه بفرستد. این لباس که «xEMU» نام دارد، بر اساس طرح لباس فضانوردان حال حاضر در ایستگاه‌های فضایی ساخته شده است. xEMU به شکلی طراحی شده که فضانوردان بر روی سطح ماه بتوانند به راحتی فعالیت کنند و به اکتشاف بپردازند. در مراسم معرفی این لباس در مقر اصلی ناسا، یکی از مهندسین دخیل در طراحی و تولید این لباس، انعطاف‌پذیری آن را به حضار نشان داد که برخلاف لباس‌های فعلی، در بخش کمر نیز از انعطاف قابل توجهی برخوردار است.

لباس دیگر هم  که Orion Crew Survival Suit نام گرفته است، سبک‌تر بوده و برای زمان صعود یا فرود مناسب است. این لباس هم به هنگام استفاده، فشار را کاهش می‌دهد تا فضانورد را در برابر کاهش فشار ناگهانی محافظت کند. علاوه بر آن، فضانوردان با پوشیدن این لباس مجهز به محافظ حرارتی می‌شوند. البته این محافظت به اندازه لباس xEMU نیست. فضانوردان زن و مردی که در پروژه آرتمیس شرکت خواهند کرد، با استفاده از این لباس جدید راحت‌تر خواهند بود زیرا در طراحی جدید، لباس دارای مواد پیشرفته‌تر و مفاصل بهتری برای تحرک بیشتر است. به این ترتیب فضانوردان قادر خواهند بود واقعا راه بروند و یا خم شوند.

این مسئله در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی فضانوردان است چراکه لباس‌های فعلی تنها برای یک سری سایز بدنی خاص مناسب هستند. این محدودیت‌های سایز در بسیاری از مواقع باعث ایجاد محدودیت برای افرادی است که قصد دارند بر روی ایستگاه ISS قدم بزنند. مشکلی که مارس امسال ناسا با آن مواجه و مجبور شد اولین قدم زنی فضایی زنانه را به خاطر محدودیت در سایز لباس‌های فضانوردان به تعویق بیاندازد. ناسا می‌گوید xEMU در سایزهای مختلف تولید می‌شود و در بخش های شانه و آرنج‌ها نیز قطعه‌های تنظیم شونده قرار می‌گیرند تا پوشیدن آنها برای افراد مختلف امکان‌پذیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا