گزارش‌ها حاکی از آن هستند که مدیاتک قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی به تولید تراشه‌‌های ارزان‌قیمت 5G برای گوشی‌های هوشمند میان‌رده روی بیاورد. مدیاتک مدتی قبل اولین تراشه ۵G خود را معرفی کرد که از مودم Helio M70 بهره می‌برد. پردازنده موجود در آن مجهز به هسته‌های مبتنی بر معماری Cortex-A77 شرکت ARM است و برای پردازنده گرافیکی آن هم از معماری Mali-G77 استفاده شده است.

تراشه‌ ۷ نانومتری موردبحث که از آن با کدنام MT6885 یاد می‌شود، بدون شک از بسیاری جهات در دسته‌ تراشه‌های رده‌بالا قرار می‌گیرد و برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار تولید شده است. با این‌حال آن‌طور که رسانه‌ MyDrivers نوشته است، تراشه‌ MT6885 قرار نیست تنها تراشه‌ 5G مدیاتک برای سال آینده‌ میلادی باشد. رسانه‌ موردبحث می‌گوید که مدیاتک از مدتی پیش کار روی تراشه‌ 5G جدیدی را آغاز کرده است که انداره‌ی کوچکتری دارد و از قیمت پایین تری نسبت به MT6885 بهره می‌برد. ظاهرا مدیاتک قصد دارد این تراشه را سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

در کنار خبر ارائه تراشه ۵G مقرون به صرفه از طرف شرکت مدیاتک، باید به کوالکام اشاره کنیم که ارائه‌ قابلیت ۵G برای تراشه‌های اسنپدراگون سری ۷۰۰ و ۶۰۰ را تایید کرده است. این یعنی در سال ۲۰۲۰، شمار بسیار زیادی از گوشی‌های مبتنی بر قیمت‌های مختلف، از قابلیت ۵G پشتیبانی خواهند کرد. افزایش رقابت بین مدیاتک و کوالکام در سال ۲۰۲۰ احتمالا منجر به کاهش قیمت این تراشه‌ها می‌شود و امیدواریم این موضوع باعث شود گوشی‌های ۵G با قیمت‌های بسیار مناسب‌تری روانه‌ بازار شوند. گفته می‌شود بعد از اتمام فرایند ساخت این تراشه‌های ۵G مدیاتک، شرکت مذکور توجه خود را به ساخت تراشه‌های ۵G مبتنی بر فرایند ساخت ۶ نانومتری معطوف می‌کند.

گفته می‌شود که مدیاتک قصد دارد تراشه‌های ۶ نانومتری 5G خود را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه برساند تا از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ استفاده شود. تراشه‌هایی که لیتوگرافی ۶ نانومتری دارند در مقایسه با تراشه‌های ۷ نانومتری به‌میزان اندکی انرژی از باتری سلب خواهند کرد و قدرت پردازشی بیشتری خواهند داشت. فراموش نکنید که یکی از نگرانی‌های اصلی درمورد تراشه‌های 5G این است که چنین تراشه‌هایی به‌دلیل بهره‌مندی از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، مصرف باتری بالایی دارند. دقیقا به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف در حال افزایش ظرفیت باتری گوشی‌هایشان هستند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *