گوناگون

طراحی کلاه ایمنی هوشمند دوچرخه سواری با قابلیت ایرودینامیک

در ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، هرگونه مزیت ریز و درشتی روی وسیله و ابزار مورد استفاده ورزشکار می‌تواند همه تفاوت‌ها را رقم بزند، خواه یک صرفه‌جویی یک گرمی در ساخت محل قرارگیری بطری آب روی دوچرخه باشد یا طراحی هوشمندانه پدال برای انتقال قدرت بیشتر.

کلاه‌های ایمنی رایج دوچرخه سواری از نظر ایمنی شرایط خوبی دارند، اما در بهبود حالت آیرودینامیک هنگام دوچرخه سواری چندان کارایی ندارند. اکنون مهندسان دانشگاه دیکین استرالیا یک کلاه ایمنی هوشمند برای دوچرخه سواران موسوم به Dynaero طراحی کرده‌اند که می‌تواند با تغییر شکل در مراحل مختلف مسابقه، این حالت را به بهترین شکل برای دوچرخه سواران فراهم کند.

جیمز نواک یکی از محققان دانشگاه دیکین در این باره می گوید:

بیشتر کلاه های ایمنی محصولات ثابتی هستند و بنابر شرایط تغییر نمی کنند. کلاه های مذکور طوری طراحی می شوند که برای کاهش نیروی پسا (drag force)، هیچ راهی برای تهویه هوا در آنها به کار نرفته در نتیجه ورزشکاران فقط می توانند به مدت کوتاهی از آنها استفاده کنند. زیرا این کلاه های ایمنی خطر بیش از اندازه داغ شدن را در بردارند.

در همین راستا نواک با کمک پرینتر سه بعدی یک  کلاه ایمنی طراحی شده که در صورت نیاز دریچه هایی در آن باز می شود. این طرح Dynaero نام دارد و با استفاده از بلوتوث به رایانه ها و حسگرهای نصب شده در دوچرخه یا موبایل متصل می شود. به این ترتیب دریچه های مذکور با توجه به تغییرات دما، سرعت یا شرایط دیگر باز و بسته می شوند.

به گفته طراح، این دستگاه دارای یک برنامه مخصوص برای وسایل الکترونیکی هوشمند است که از شتاب‌سنج داخلی آنها برای تعیین سرعت و باز و بسته شدن دریچه‌ها استفاده می‌کند. نسخه‌های آینده این کلاه ایمنی نیز به طیف وسیعی از حسگرهای دوچرخه سواری و پوشیدنی متصل خواهند شد. البته پروژه نواک در مراحل اولیه است،اما او یک نمونه اولیه از کلاه ایمنی مذکور را با کمک پرینتر ۳ بعدی ساخته و آن را در تونل باد آزمایش کرده است.

همچنین استفاده از این کلاه ایمنی طبق مقررات فعلی دوچرخه سواری مجاز نیست، اما محققان می‌گویند این کلاه ایمنی علاقه زیادی ایجاد می‌کند و امیدوارند که با پیگیری بیشتر بتوانند مجوز استفاده از این نوع کلاه را در مسابقات دوچرخه سواری بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا