شرکت اینتل به تازگی از نخستین تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرده است. این شرکت فناوری دو پردازنده جدید شبکه عصبی موسوم به نروانا (Nervana) را با نام‌های NNP-T1000 و NNP-I1000 معرفی کرده است که اولین تراشه‌های اینتل هستند که به طور مشخص برای هوش مصنوعی در فضای ابری طراحی شده‌اند.

تراشه NNT-T مخصوص آموزش هوش مصنوعی به شکلی «متوازن» بوده و قابلیت به کارگیری در کامپیوترهای کوچک و ابرکامپیوترها را دارد. مدل NNP-I نیز توانایی پردازش محاسبات استنتاجی «سنگین» را دارد. اینتل همچنین از نسل بعدی واحد پردازش Movidius Vision رونمایی کرده است که معماری دید رایانه‌ای را بیش از ۱۰ برابر بهبود می‌بخشد در حالی که گفته می‌شود شش برابر بهتر از رقبا عملکرد دارد. این ادعاها هنوز در دنیای واقعی آزمایش نشده است، اما با اطمینان می‌توان تصور کرد که هر کسی که برای کارهای تصویری مرتبط با هوش مصنوعی به فناوری اینتل تکیه کند پشیمان نخواهد شد.

تولید این محصول می تواند جهش بزرگی برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی محسوب شود؛ حداقل برای کمپانی هایی که به محصولات رقبایی همچون انویدیا وابستگی ندارند. اینتل هشدار داده بود که استفاده ریسک پذیر از هوش مصنوعی، به افزایش دو برابری عملکرد در هر 3.5 ماه یکبار نیاز دارد و این اتفاق در صورت وابستگی کمپانی ها به CPUهای سنتی روی نخواهد داد. بنابراین وقتی غول‌های اینترنتی مانند فیسبوک و بایدو به شدت روی اینتل برای هوش مصنوعی تکیه می‌کنند، با مزایای بی‌شماری مانند بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها یا ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی مواجه می‌شویم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *