درحال‌حاضر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS سهم اصلی بازار گوشی‌های هوشمند را دراختیار دارند. وضعیت کنونی با وجود فراوانی و تنوع سخت‌افزار در بازار، انتخاب‌های مصرف‌کنندگان را در بخش سیستم‌عامل محدود می‌کند. در گذشته، تلاش مایکروسافت برای ورود به این صنعت با شکست مواجه شد و هواوی هم قصد دارد به‌زودی از سیستم‌عامل اختصاصی خود استفاده کند. حالا شرکت Pine64 گوشی PinePhone را معرفی کرده که از سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌برد. لازم به ذکر است این گوشی هنوز به‌طور کامل برای عرضه به بازار آماده نیست.

Pine64 شرکتی کوچک با ساختاری اجتماعی محسوب می‌شود که تمرکز خود را به تولید محصولات مبتنی‌بر ARM معطوف کرده است. این شرکت فعالیت خود را با کامپیوترهای تک‌بورد مانند رزبری‌پای شروع و پس از مدتی، لپ‌تاپ‌های تک‌بورد خود را تولید کرد. حالا این شرکت می‌خواهد شانس خود را در زمینه‌ گوشی‌های هوشمند امتحان کند. Pine64 همچنین قصد دارد در آینده ساعت هوشمند و تبلت هم روانه‌ بازار کند.

PinePhone یک گوشی کاملا متن‌باز بوده و برخلاف بسیاری از گوشی‌های اندرویدی یا iOS، این گوشی مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس است. هنوز معلوم نیست این گوشی با کدام توزیع لینوکس عرضه می‌شود ولی Pine64 می‌گوید از تمام توزیع‌های مهم لینوکس برای گوشی‌ها مانند اوبونتو تاچ، Sailfish OS و Plasma Mobile پشتیبانی می‌کند.

کاربران پاین‌فون‌ می‌توانند بهترین سیستم‌عامل را بسته به نیاز خود انتخاب کنند. چنین رویکردی برخلاف رقبا محسوب می‌شود که سیستم‌عامل را از همان ابتدا و براساس تصمیم شرکت سازنده به‌نوعی به کاربر تحمیل می‌کنند. به‌بیان‌دیگر، کاربران با انتخاب سیستم‌های عامل‌ گوناگون، تجربه‌های متفاوتی باهم خواهند داشت. البته چنین قابلیتی کاربر را ملزم می‌کند نصب سیستم‌عامل را برعهده بگیرد؛ رویکردی که شاید برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای، راحت و مناسب نباشد.

این گوشی قرار است با قیمت فقط ۱۵۰ دلار روانه‌ی بازار شود و به همین خاطر طبیعتا مشخصات سخت‌افزاری آن هم متناسب با این قیمت است. گوشی PinePhone از پردازنده ۴ هسته‌ای Allwinner A64، پردازنده گرافیکی Mali 400 MP2، ۲ گیگابایت حافظه رم و باتری ۲۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. نمایشگر LCD این گوشی با اندازه ۵.۹۵ اینچی از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۷۲۰ پیکسل بهره می‌برد. در پنل پشتی یک دوربین ۵ مگاپیکسلی تعبیه شده و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی هم وظیفه‌ ثبت عکس‌های سلفی را بر عهده دارد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توانیم به وجود پورت USB-C، جک هدفون و بدنه پلاستیکی اشاره کنیم. روی هم رفته، وزن این گوشی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم است.

علاقه‌مندان اکنون می‌توانند نسخه‌‌ اولیه‌ PinePhone را پیش‌سفارش دهند. شرکت سازنده نام BraveHeart Edition را برای نسخه‌ اولیه انتخاب کرد. البته پیشنهاد می‌شود کاربران عادی برای خرید پاین‌فون کمی صبر کنند؛ چون نسخه‌های ابتدایی عموما برای توسعه‌دهندگان و و کاربرانی ساخته می‌شوند که قصد دارند محصول جدید را آزمایش کنند. نسخه نهایی این گوشی با قیمت ۱۵۰ دلاری طبق اعلام این شرکت در بهار ۲۰۲۰ عرضه می‌شود. روی هم رفته، این گوشی مبتنی بر ایده‌ی جذابی است و احتمالا توجه برخی از طرفداران اکوسیستم متن‌باز را جلب می‌کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *