ربات انسان نمای سورنا ۴ که توسط جمعی از متخصصان دانشگاه تهران طراحی و تولید شده و نمادی از پیشرفت ایران در حوزه رباتیک و فناوری است، امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.

این ربات با همکاری محققان دانشگاه های امیرکبیر، شریف و خواجه نصیر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است. این ربات ۱۷۰ سانتی متری و ۷۰ کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت 0.7 کیلومتر بر ساعت را دارد و می تواند درجا دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و دنده عقب نیز حرکت می کند. این ربات انسان نما می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز مشکل بازیابی کند. از دیگر توانایی‌های سورنا ۴ می‌توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه چون دست دادن و ادای احترام و جابجایی و بلند کردن اشیاء اشاره کرد.

سورنا ۴ که نسخه در حال پیشرفت از طراحی و ساخت ربات انسان نما در کشور محسوب می‌شود، توانایی تشخیص ۱۰۰ فرمان صوتی و توانایی‌های گفتاری و شنیداری را دارد. قابلیت پاسخ گویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص ۱۰۰ شیء مختلف از دیگر توانایی‌های این ربات است. همچنین این ربات انسان نما می تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی های سورنا می توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه چون دست دادن و ادای احترام و جابجایی و بلند کردن اشیاء اشاره کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *