امنیت

دسترسی به مشخصات افراد از طریق تصویر با اپلیکیشن Clearview AI

یک استارتاپ آمریکایی، نوعی اپلیکیشن ابداع کرده که می‌تواند اطلاعات و مشخصات شخصی افراد را از روی عکس آنها مشخص کند. استارتاپ Clearview AI اپلیکیشنی را توسعه داده که قادر به شناسایی افراد و ارائه اطلاعات در مورد آنها بر اساس یک تصویر خاص است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز بیش از 600 نهاد مجری قانون در آمریکا و کانادا از مدت ها قبل بی سر و صدا سرگرم استفاده از آن بوده اند و این مساله نگرانی هایی در رابطه با نقض حریم خصوصی شهروندان در پی داشته است.

این اپلیکیشن طی فرآیند کار خود، یک تصویر را با بیش از سه میلیارد عکس موجود در پایگاه داده کلییر ویو مقایسه می‌کند که از سرویس‌هایی مانند فیسبوک و یوتیوب گردآوری شده‌اند؛ سپس، آنها را با یکدیگر مطابقت می‌دهد تا مشخص کند که تصاویر در اصل از کجا آمده‌اند. با وجود چنین فرآیندی، نام افراد به سادگی کشف می‌شود و اطلاعات دیگر او نیز به دست می‌آیند.

هرچند نرم افزار تشخیص چهره این شرکت در برخی موارد به حل پرونده ها کمک کرده اما این نگرانی را در پی داشته که پلیس آن را برای ارعاب معترضان، تعقیب افراد و سوءاستفاده های دیگر بکار گیرد. بخشی از این نگرانی ناشی از عدم نظارت روی پروژه Clearview AI است. به عبارت دیگر تا همین اواخر نامی از این استارتاپ شنیده نشده و احتمالا به دفعات از برای شناسایی افراد استفاده کرده است. همچنین مشخص نیست این شرکت تا چه حد توانایی دفاع از داده ها در برابر مهاجمان سایبری را دارد.

ماموران در این باره گفتند که از اپلیکیشن کلییر ویو برای حل مشکلات مربوط به جرائم گوناگون استفاده کرده‌اند اما مدافعان حریم خصوصی شهروندان هشدار داده‌اند که این اپلیکیشن می‌تواند مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار بگیرد. آنها باور دارند که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به طور کلی می‌توانند وسیله‌ای برای نظارت گسترده باشند. مقررات مربوط به فناوری تشخیص چهره در آمریکا در حال حاضر نامشخص است. تعداد کمی از شهرهای آمریکا از جمله سان فرانسیسکو، استفاده از فناوری تشخیص چهره را ممنوع کرده‌اند اما هنوز هیچ قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا