تیم‌های آتش‌نشانی مجبور به حمل وسایل به شکل دستی به منظور کمک به آنها در شرایط سخت و محیط‌های پر از دود هستند، اما یک شرکت آمریکایی به نام Qwake با فراهم کردن دید حرارتی در یک صفحه نمایش HUD واقع در جلوی چشم آتش‌نشانان و درون ماسک تنفسی آنها به کمک آنها آمده است.

این فناوری موسوم به C-Thru که تداعی گر معنی دیدن از میان چیزی است متشکل از یک شیشه کوچک و شفاف HUD است در درون ماسک تنفسی و جلوی چشم‌ آتش‌نشان و یک دوربین حرارتی بیرون از کلاه ایمنی است. اشیاء مختلف رسانایی حرارتی مختلفی دارند. دوربین هم بر همین اساس در محیط های آکنده از دود اشیاء را از هم تمیز داده و با کمک الگوریتم هوش مصنوعی «پیش بینی شکل» و «تشخیص لبه جسم» بینایی نسبی را برای آتش نشان به ارمغان می آورد. افراد، مواد و وسایل مختلف که دارای حرارت متفاوت هستند، در نظر آتش‌نشان به رنگ سبز نشان داده می‌شوند.

این فناوری حتی اگر اتاق تاریک و پر از دود باشد نیز به آتش‌نشان امکان می‌دهد به خوبی ماموریت خود را انجام دهد. هنگامی که این سیستم توسط آتش‌نشانان کالیفرنیایی در یک ماموریت آتش‌نشانی آزمایش شد، آتش‌نشانان گفتند که با استفاده از C-Thru نه تنها می‌توانستند قربانیانی را که در جستجوی آنها بودند، بیابند، بلکه سطح نمایش جزئیات شگفت‌آور بوده است.

ماسک C-Thru در حالی این سطح از کارایی را از خود نشان داده که هنوز در مراحل اولیه توسعه به سر برده و یک پروتوتایپ به شمار می رود. طبیعتا چنین ابزاری حین معرفی رسمی به مراتب قدرت بیشتری خواهد داشت و به راحتی می تواند به نجات افراد از میان شعله های آتش کمک کرده و احتمال آسیب دیدن خود آتش نشان ها را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *