گوناگون

تشخیص 2 دقیقه ای بیماری کرونا توسط سامانه هوشمند ایرانی

با شیوع ویروس کووید ۱۹ و همه گیر شدن آن در سطح جهان، تشخیص این بیماری در اولویت کاری نظام پزشکی کشورهای دنیا و سازمانهای بین المللی همچون WHO قرار گرفته است. برای تشخیص این بیماری در حال حاضر چندین روش وجود دارد، ولی یکی از بهترین روش‌ها که دقت بیشتر و هزینه کمتری دارد استفاده از تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه برای تشخیص پنومونی کووید ۱۹ است.

گروه تحقیقاتی «آی مِد» متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که تحت نظر دکتر حمید رضا ربیعی استاد هوش مصنوعی با همکاری دکتر حسین قناعتی استاد رادیولوژی و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان و با حمایت مرکز نوآوری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به توسعه سامانه‌ای هوشمند به عنوان دستیار متخصصین رادیولوژی شده اند که سرعت و دقت تشخیص کووید ۱۹ را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه افزایش می‌دهد.

سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ ما با استفاده از نوآوری در پیش پردازش این تصاویر و الگوریتم‌های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند. این سامانه با ویژگی‌های منحصر به فرد جزو معدود سامانه‌های موجود دنیا با دقت و سرعت بالا در تشخیص کووید ۱۹ است و آماده خدمت‌رسانی رایگان به صورت برخط و غیر برخط در تمامی مراکز درمانی دنیا است.

دکتر حمیدرضا ربیعی، عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی و استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ از طریق تصاویر سی تی اسکن در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: با توجه به شیوع کرونا، تشخیص این بیماری در بدن افراد مظنون به این بیماری امری مهم به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از این رو در دانشگاه شریف در صدد برآمدیم سامانه‌ای در راستای تشخیص کرونا در این افراد را طراحی کنیم، اظهار داشت:

این سامانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ویروس کرونا را در بدن افراد تشخیص می‌دهد. راه‌های مختلفی برای تشخیص ویروس کرونا وجود دارد اما آنچه که در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی اثبات شده، استفاده از سی تی اسکن قفسه سینه است.

عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه چین و استنفورد از این روش در راستای تشخیص ویروس کرونا استفاده کرده اند، خاطرنشان کرد: این کار تیمی در کمتر از یک ماه در دانشگاه شریف با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی به نتیجه رسیده که اکنون در حال اجرایی است.

استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بررسی‌های این تیم در راستای به نتیجه رسیدن این سامانه، تصریح کرد: ما طی این یک ماه تصاویر قفسه سینه افراد سالم، افراد مبتلا به کووید ۱۹ و افرادی که سالم نبودند اما کرونا هم نداشتند را مورد بررسی قرار دادیم. مجری طرح سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ از طریق تصاویر سی تی اسکن با بیان اینکه نتایج تحقیقات مثبت شد، گفت: از این رو می‌توانیم در کمتر از دو دقیقه افراد دارای ویروس کرونا را تشخیص دهیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه این سامانه یک دستیار خوب برای پزشک محسوب می‌شود، اظهار داشت: حتی در مواردی که بیماری توسط پزشک قابل تشخیص نبوده به واسطه این سامانه قابل تشخیص است. به گفته وی با توجه به اینکه رادیولوژیست در کشور کم است و در بسیاری از مناطق در شهرهای کوچک رادیولوژیست وجود ندارد، می‌توان از این سامانه به خوبی بهره برد.

این تیم متشکل از دکتر حمید رضا ربیعی، استاد هوش مصنوعی، دکتر حسین قناعتی، استاد رادیولوژی، حامد دشتی فارغ التحصیل کارشناسی ریاضی و مهندسی کامپیوتر، سعید مسعودیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، و رسا قوامی دانشجوی دکترای هوش مصنوعی هستند.

منبع
mehrnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا