گوناگون

توسعه باتری پروتونی ارگانیک با توانایی شارژ در چند دقیقه

محققان دانشگاه Uppsala نوع جدیدی از باتری پروتون آزمایشی را ساخته اند که با اجزای کاملاً ارگانیک (آلی) ساخته شده و بسیار سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، این باتری را می توان در عرض چند دقیقه شارژ کرد و در دماهای بسیار پایین نیز عملکرد دارد. اغلب باتری‌های موجود در بازار از قبیل مدل‌های لیتیوم-یونی از موادی ساخته می‌شوند که می‌بایست از زمین استخراج شوند و در نتیجه، به محیط زیست ضرر می‌زنند. از طرفی دیگر، معدوم کردن این باتری‌ها نیز به راحتی انجام نمی‌شود و دردسرهای خاص به خود را دارد.

بنابراین محققان دانشگاه اوپسالا در مطالعه جدید خود، اقدام به ایجاد باتری های آلی ساخته شده از عناصری کردند که در طبیعت راحت تر یافت می شوند. در این مطالعه، ماده فعال، گروهی از ترکیبات آلی به نام (quinone) است. این ترکیبات اغلب توسط باکتری ها و گیاهان در فرآیندهای مانند فتوسنتز و تنفس سلولی مورد استفاده قرار می گیرند.

ظرفیت این باتری به 60 میلی آمپر ساعت می‌رسد، بنابراین نمی‌توان از آن برای خودروها و حتی گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. با وجود این موضوع، باتری جدید دارای چندین مزیت است که می‌توان به شارژ شدن آن در 100 ثانیه، حفظ کامل ظرفیت در 500 سیکل شارژ، امنیت بالای الکترولیت (عدم انفجار یا آتش گرفتن) و کار در دمای پایین (منفی 24 درجه سلسیوس) اشاره کرد.

گروه سازنده می گوید که محلول الکترولیت این باتری، بی خطرتر از سایر باتری ها است، منفجر نمی شود و آتش نمی گیرد و در آخر اینکه این باتری می تواند در دماهای بسیار پایین نیز کار کند. کریستین استریتزل محقق ارشد این مطالعه می گوید:

من اطمینان دارم که بسیاری از مردم می دانند که عملکرد باتری های استاندارد در دماهای پایین کاهش می یابد. ما نشان داده ایم که این باتری پروتون آلی تا دمای منفی ۲۴ درجه سانتیگراد خواص و عملکرد خود را حفظ می کند.

البته نباید انتظار داشت که از این باتری‌ها بتوان برای شارز گوشی‌های هوشمند و یا خودروها استفاده کرد چراکه باتری‌های پروتونی، کوچک بوده و از ظرفیت تقریبا 60 میلی‌آمپری برخوردارند. با این حال، دستاورد مذکور می‌تواند با توجه به ارگانیک و کم‌خطر بودن، کاربردها و مزیت‌های بیشتری به نسبت باتری‌های رایج داشته باشد.

منبع
newatlas
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا