یک ابرکامپیوتر ژاپنی به بالاترین رتبه در فهرست سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان دست یافت. ابرکامپیوتر Fugaku که با همکاری رایکن و فوجیتسو توسعه یافت، از پردازنده‌ ۴۸ هسته‌ای A64FX بهره می‌برد. این اولین‌بار است که یک کامپیوتر مبتنی بر پردازنده‌های آرم، به‌‌عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان از نگاه TOP500 شناخته می‌شود.

ابرکامپیوتر Fugaku با توان پردازشی ۴۱۵/۵ پتافلاپس به‌عنوان برترین کامپیوتر در فهرست Top500 HPL انتخاب شد. قدرت پرداشی که تقریبا ۲/۸ برابر IBM Summit، نزدیک‌ترین رقیب آن‌ها است. رتبه‌بندی‌های دیگر نیز که ابرکامپیوترها را در وظایف پردازشی متنوع مورد بررسی قرار می‌دهند، Fugaku را در صدر فهرست جای دادند. به‌عنوان مثال می‌توان به Graph5000 و HPL-AI و HPGC اشاره کرد. تاکنون هیچ ابرکامپیوتری موفق به کسب رتبه‌ی برتر در هر چهار فهرست نشده بود.

فوجیتسو برای طراحی پردازنده ابرکامپیوتر Fugaku از معماری ARM استفاده کرده است. این سیستم بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته و ساخت آن حدود ۶ سال طول کشیده است. بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، محققان از حالا استفاده از این سیستم را برای تحقیق در زمینه ویروس کرونا آغاز کرده‌اند. نکته جالب دیگر در مورد Fugaku اینکه هیچ پردازنده گرافیکی اختصاصی برای بکارگیری در پردازش‌های هوش مصنوعی ندارد.

ابرکامپیوتر Fugaku از سال آینده به‌صورت کامل وارد چرخه‌ی عملیاتی می‌شود. تاکنون استفاده از آن محدود به تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ بوده‌ که شامل فرایندهای تشخیص،‌ شبیه‌سازی گسترش ویروس SARS-CoV-2 و بررسی کارایی اپلیکیشن ردگیری سلامت ژاپنی‌ها بوده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *