سخت افزار

کوالکام جزئیات کامل تراشه اسنپدراگون 888 را منتشر کرد

کوالکام سرانجام از تراشه جدید پرچمدار خود با نام اسنپدراگون 888 با مودم یکپارچه 5G رونمایی کرد. اکنون این شرکت جزئیات کامل این تراشه جدید را منتشر کرده است. بار دیگر این تراشه دارای هشت هسته پردازشی بوده ولی با یک معماری جدید همراه است. هسته اصلی Kryo 680 با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز مبتنی بر Cortex-X1 است. سه هسته بزرگ ثانویه Cortex-A78 هستند و فرکانس 2.4 گیگاهرتز دارند. درنهایت، چهار هسته کوچک سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز و Cortex-A55 هستند. کوالکام امیدوار است که 25 درصد عملکرد بهتر و 25 درصد کارایی بهتر از پردازنده جدید داشته باشد، اگرچه بخاطر داشته باشید که این اعداد برای کل چیپست اعمال نمی شوند.

پردازنده همچنین به 4 مگابایت حافظه کش L3 و 3 مگابایت حافظه کش سیستم مجهز شده است. گرافیک Adreno 660 عملکرد رندر 35 درصد سریعتر را هدف قرار می دهد در حالی که بهره وری انرژی را 20 درصد افزایش می دهد. این برای نرخ فریم بالا، بازی با تاخیر کم طراحی شده است. هدف این است که نرخ 144 فریم در ثانیه را برای بازی هایی که آن را می خواهند، فعال کنید، اما چندین ویژگی برای افزایش کیفیت تصویر نیز وجود دارد.

(Variable Rate Shading (VRS ترفند جدیدی است که در GPU های اخیر انویدیا و AMD (از جمله کنسول های PS5 و Xbox) یافت می شود. به سایه بان ها این امکان را می دهد تا بجای فقط یک پیکسل، همزمان با دو یا چهار پیکسل کار کنند. این باعث صرفه جویی در منابع محاسباتی می شود و اگر سازندگان بازی مراقب نحوه استفاده از آن باشند، فریم رندر شده از نظر بصری قابل تشخیص نیست. VRS می تواند عملکرد را تا 30 درصد افزایش دهد. متناوباً، می توان از آن برای افزایش بازده انرژی استفاده کرد. قابلیت Game Quick Touch می تواند تاخیر در لمس را تا 20 درصد کاهش دهد. این سرعت تا 120 فریم در ثانیه کار می کند، اما در 60 فریم در ثانیه بسیار موثر است بنابراین همه بازی ها می توانند از آن استفاده کنند، حتی اگر از نرخ فریم بالاتر پشتیبانی نکنند.

گرافیک Adreno 660 از 10-bit HDR و رندر ساب پیکسل پشتیبانی می کند. همچنین می تواند یکنواختی نمایشگرهای OLED را با جبران مورا بهبود بخشد. 888 اولین اسنپدراگون با ISP سه گانه همراه است (تراشه های سری 800 قبلی ISP دوگانه داشتند). این امکان را برای پردازش همزمان سه جریان دوربین جداگانه فراهم می کند که چندین کاربرد دارد. برای اولین بار، می تواند سه استریم فیلم 4K HDR را کنترل کند یا همزمان سه عکس 28 مگاپیکسل را ثبت کند. با اسنپدراگون 888 می توانید عکس های HEIF 10 بیتی، در بیش از یک میلیارد سایه رنگ، بگیرید.

نکته مهمی که کوالکام در اسنپدراگون 888 به آن تاکید دارد، نسل ششم موتور هوش مصنوعی کوالکام است که شامل پردازنده جدید Hexagon 780 است. Hexagon 780 دارای 16 بار حافظه اختصاصی، شتاب دهنده های AI ذوب شده بوده که نوید سه برابر عملکرد در هر وات را می دهد. AI Engine دارای 26 TOP همراه با نسل دوم Hensing Hub است. Sensing Hub در واقع پردازنده AI اختصاصی خود را دارد.

و البته، سیستم Snapdragon X60 5G Modem-RF نیز وجود دارد که سرعت downlink تا 7.5Gbps و سرعت اتصال به 3Gbps را ارائه می دهد. این از فرکانس 6 و نسل سوم mmWave پشتیبانی می کند، اما یک پیشرفت عمده این است که این بار در چیپ ست ادغام شده است.کوالکام می گوید سیستم FastConnect 6900 از Wi-Fi 6G (تبر در باند 6 گیگاهرتز) بهره می برد و می تواند تا 3.6 گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد، که سریعترین Wi-Fi تلفن همراه در صنعت به حساب می آید. استاندارد 6E همچنین تأخیر کمتری را ارائه می دهد، و این یک مزیت برای پخش استریم بازی ها از طریق رایانه محلی است (یا cloud ، مودم 5G نیز می تواند به شما کمک کند). همچنین از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و مجموعه aptX از فناوری صوتی بی سیم با کیفیت بالا نیز پشتیبانی می کند.

اسنپدراگون 888 اولین چیپست موبایل است که از استاندارد Content Authenticity Initiation تبعیت می کند. این می تواند عکس های رمزنگاری شده را ضبط کند، که شامل ابرداده ای مقاوم در برابر دستکاری است که اثبات می کند یک تصویر معتبر است (اما این کار را به روشی حساس به حریم خصوصی انجام می دهد). 888 همچنین از Hypervisor بهره می برد، این ویژگی اولین بار به تراشه 8cx Gen 2 PC گرا اضافه شده است. این بیشتر یک ویژگی سرور و دسکتاپ است زیرا به چندین سیستم عامل اجازه می دهد تا در حالی که کاملاً از یکدیگر جدا هستند با یک سخت افزار اجرا شوند (بنابراین اگر یکی به خطر بیفتد ، امنیت دیگران تحت تأثیر قرار نمی گیرد). درنهایت این تراشه جدید از فناوری شارژ سریع QuickCharge 5 نیز پشتیبانی می کند. البته به این معنی است که می تواند شارژ سریع 100 وات پلاس را کنترل کند در حالی که گرما را به حداقل می رساند. همچنین با USB Power Delivery نیز سازگار است.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا