بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی شیائومی Mi 10T لایت 5G

مدتی از انتشار گوشی شیائومی Mi 10T Lite 5G می‌گذرد. این گوشی جزء آخرین اعضای معرفی شده از خانواده می 10 به شمار می‌رود. با این که گوشی Mi 10T لایت ضعیف‌ترین گوشی خانواده‌ Mi 10T به حساب می‌آید، اما باز هم امکانات درخور توجهی دارد! شاید این مدل، انقلابی برای تغییر مفهوم بنیادین پسوند «لایت» در گوشی‌های موبایل باشد. این گوشی، یکی از ارزان ترین گوشی هوشمند است که مسیر استفاده شما از نسل بعدی ارتباطات یعنی 5G را فراهم می‌کند. در این مطالب تصمیم داریم که این گوشی هوشمند جدید را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی

  • بدنه: 165.4×76.8×9.0 میلیمتر, 215 گرم; پنل پشت و جلو گوریلا گلس 5, فریم پلاستیک.
  • نمایشگر: 6.67 اینچ، IPS LCD، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، HDR10، روشنایی 450 نیت، تراکم 395ppi.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 750G 5G: هفت نانومتری، هشت هسته (2×2.2 GHz Kryo 570 & 6×1.8 GHz Kryo 570)؛ گرافیک Adreno 619.
  • حافظه: 6 گیگابایت رم؛ 64 یا 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS2.2؛ پشتیبانی از میکرو اس دی.
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 10, MIUI 12.
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 64 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.9، اندازه 1/1.73 اینچ، لنز 26 میلیمتری، 0.8µm و PDAF؛ اولتراواید: 8 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 120 درجه، 1.12µm؛ ماکرو: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4؛ عمق: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4؛ فلش دوتایی Dual-tone
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل, دیافراگم f/2.5,لنز 25 میلیمتری.
  • قابلیت فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/60/120/240fps, 720p@960fps; gyro-EIS; دوربین جلویی: 1080p@30fps, 720p@120fps.
  • باتری: 4820 میلی آمپر ساعت; شارژ سریع 33 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (نصب شده در کنار)، IR Bluster، NFC، ژیروسکوپ، مغناطیس سنج، سنسور نور محیط در جلو و عقب، سنسور مجاورت، رادیو FM.

پشت دستگاه نیز با بقیه Mi 10T تفاوت اساسی دارد. اما در مقایسه با سایر گوشی های شیائومی، این گوشی چندان منحصر به فرد نیست. نحوه قرارگیری و طراحی ماژول دوربین کاملاً شبیه Poco X3 است. سایر ویژگی ها مانند تنظیم دوربین، ظرفیت باتری، شارژ سریع و بلندگوهای استریو تقریباً با بقیه Mi 10T یکسان است.

شیائومی Mi 10T Lite 5G در رنگ‌های مشکی، آبی براق و رزگلد جذاب معرفی شد. محتویات جعبه این گوشی شامل کاغذهای رهنما، گارد ژله‌ای باکیفیت، سوزن تعویض سیم کارت، کابل USB-C و آداپتور فست شارژ 33 وات است.

طراحی و کیفیت ساخت

Xiaomi Mi 10T Lite ترکیبی عجیب از یک گوشی با ظاهر Poco در پشت است که جلوی سامسونگ به نظر می رسد. قسمت پشتی از Poco X3 الهام گرفته شده، در حالی که حفره بالای نمایشگر، ما را به یاد طراحی صفحه Infinity-O سامسونگ می اندازد. پنل های شیشه ای پشت و جلو Gorilla Glass 5 هستند، اما قاب آن هنوز پلاستیکی است.

ابعاد این گوشی 165.3 در 76.8 در 9 میلی‌متر است و وزنی معادل 215 گرم دارد. سنسور اثر‌انگشت در کنار گوشی تعبیه شده است. در نگاه اول همه چیز خوب است. قاب پشتی با آن هارمونی رنگی و ماژول دایره‌ای، نمای ترغیب کننده‌ای به راه انداخته است. ماژول دوربین کاملاً غیرمعمول است. در حالی که به نظر مانند گوشی Poco X3 بوده، اما ترتیب دوربین متفاوت است. چهار دوربین در یک شکل مربع کامل قرار گرفته اند. با این طراحی، تلفن وقتی روی یک سطح صاف قرار می گیرد، آنقدر تکان نمی خورد.

در قاب رویی نیز 84 درصد صفحه نمایش داریم که در بخش فوقانی آن، دوربین سلفی را در یک حفره قرار دارد. با حرکت قاب رویی، حاشیه های جانبی را بخصوص در این سطح قیمت نسبتاً نازک می دانیم. لبه پایین نیز ضخیم ترین لبه در اطراف نیست. حاشیه بالا ضخیم تر از کناره های متقارن است، اما از آنجایی که صفحه شیشه در لبه ها کمی خمیده است، به شما مفهوم حاشیه های بسیار نازک تری می دهد.

آنچه بیشتر ما را شگفت زده کرد، اندازه حفره دوربین سلفی است. با توجه به بزرگتر بودن سنسور Mi 10T لایت نسبت به Mi 10T پرو که بریدگی بیشتری در نمایشگر دارد، کمی تعجب آور است. صحبت از انحنا شد، پنل پشتی و قاب کناری نیز کمی خمیده است و از گرفتن راحت تری برخوردار است. قسمت پایین جایی است که جک صوتی 3.5 میلی متری را پیدا خواهید کرد و ما خوشحالیم که می بینیم IR blaster هنوز در بالای قاب ظاهر می شود. دکمه پاور، که به عنوان سنسور اثر انگشت عمل می کند، در سمت راست قاب قرار دارد.

موقعیت دکمه پاور نیز ایده آل به نظر می رسد – برای رسیدن به آن نیازی به انجام ژیمناستیک انگشتی ندارید. هرچند برای رسیدن به دکمه تنظیم صدا باید دست خود را تنظیم کنید. در طرف دیگر قاب، شیائومی سینی سیم کارت را قرار داده است که به اندازه کافی بزرگ است و فقط یک سیم کارت و یک کارت microSD یا دو سیم کارت را در خود جای می دهد و آن را به یک شکاف ترکیبی تبدیل می کند. گزینه کارت microSD اصلاً در نسخه معمولی Mi 10T یا نسخه پرو موجود نیست. در مجموع، هیچ چیز خاصی در طراحی گوشی وجود ندارد و همچنین ذاتاً هیچ مشکلی ندارد. ما از حاشیه های مناسب و نازک و برش جمع و جور برای دوربین جلوی خوشمان می آید، در حالی که ماژول دوربین در پشت یک ظاهر متمایز را تشکیل می دهد.

صفحه نمایش

شیائومی Mi 10T Lite 5G دارای یک نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD با پشتیبانی از 16 میلیون رنگ و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ است. نسبت نمایشگر به بدنه نیز  حدود 84.6 درصد است. شیائومی برای محافظت از این نمایشگر از کورنینگ گوریلاگلس 5 بهره برده است. روشنایی این مدل شیائومی به عدد 450 نیت رسیده و از نزخ نوسازی تصویر 120 هرتزی بهره می‌برد.

نمایشگر Mi 10T Lite 5G دارای استاندارد HDR10 می‌باشد که کیفیت خارق‌العاده‌‎ای به صفحه نمایش این گوشی بخشیده است. در قسمت بالا و مرکزی نمایشگر نیز حفره پانچ هول برای قرارگیری دوربین سلفی وجود دارد. شیائومی Mi 10T Lite 5G از یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که از کیفیت خوبی برخوردار است. برجسته ترین ویژگی این پنل نمایشی، برخورداری از رفرش ریت 120 هرتزی می‌باشد. طبق ادعای کمپانی سازنده، این نرخ نوسازی بین 30 تا 120 هرتز بنا بر شرایط در نوسان خواهد بود. این در حالی خروجی که Mi 10T و Mi 10T پرو تا حداکثر 144 هرتز نرخ نوسازی را پوشش می‌دهند.

عمر باتری

بیشتر میان رده های متوسط امسال به باتری های 5000 میلی آمپری نزدیک می شوند و Mi 10T Lite از این قاعده مستثنی نیست. مطمئناً 5000 میلی آمپر نیست، اما با واحد 4820 میلی آمپری کاملاً نزدیک می شود. از همه مهمتر، عمر باتری بسیار خوبی ارائه می دهد. در حقیقت، حتی بهتر از برخی از تلفن های هوشمند مجهز به 5000 میلی آمپر ساعت عمل می کند.

به طور معمول برای تلفن های دارای صفحه LCD ، مدت زمان مرور وب به طور قابل توجهی بالاتر از پخش فیلم است. می توانید بگویید که مورد دوم چشمگیر نیست، اما زمان طولانی آماده به کار و زمان مکالمه Mi 10T Lite را در رتبه بندی استقامت باتری قرار می دهد. این گوشی امتیاز کلی قابل احترام 116 ساعت را کسب کرد.

 به هنگام پخش مداوم ویدیو نیز گوشی نا 12 ساعت و 57 دقیقه باتری و مرور وب نیز تا 19 ساعت و 46 دقیقه نگه می‌‌دارد. شارژ 33 واتی محصول می‌تواند باتری را تنها در 30 دقیقه از 0 به 68 درصد و 58 دقیقه به طول کامل شارژ کند.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

کمی سرسام آور است که سری Mi 10T با جدیدترین نسخه اندروید 11 عرضه نمی شود، اما مطمئن باشید شیائومی از بروزرسانی های آینده برای این گوشی غافل نشده است. این گوشی از رابط کاربری MIUI 12 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 10 بهره می برد. MIUI اغلب جدیدترین ویژگی های اندروید را بدون استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل ارائه می دهد، بنابراین این یکی از بهترین جنبه های داشتن تلفن هوشمند مجهز به MIUI است.

در هر صورت ، MIUI 12 ویژگی های زیبایی را ارائه می دهد. احتمالاً بزرگترین تغییر سایه اعلان است. اگر سبک منوی کشویی جدید را انتخاب کنید، اعلان ها و ضامن های سریع را از هم جدا می کنید. با کشیدن انگشت از سمت چپ صفحه، تمام اعلان های خود را در یک مکان مشاهده خواهید کرد. همچنین یک میانبر برای تنظیمات اعلان وجود دارد که به شما اجازه می دهد انتخاب کنید کدام برنامه ها می توانند اعلان ها را ارسال کنند و نحوه نمایش کارت های اعلان. آنها می توانند سبک پیش فرض اندروید یا سبک MIUI باشند.

چیپستی که در بطن این گوشی بکار رفته، چیپست کوالکام SM7225 اسنپدراگون 750G بوده که بر پایه‌ معماری 8 نانومتری تولید شده است. این تراشه از یک پردازنده‌ هشت هسته‌ای بهره می‌برد که متشکل از دو هسته‌ 2.2 گیگاهرتز Kryo 570 و شش هسته‌ 1.8 گیگاهرتز Kryo 570 است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی هم پردازنده‌ گرافیکی Adreno 619 بکار رفته است. این مدل در نوع حافظه 64 و 128 گیگابایتی به همراه 6 گیگابایت حافظه رم عرضه خواهد شد.

کیفیت دوربین

دوربین چهارگانه این مدل شیائومی ترکیبی از لنزهای متفاوت است. دوربین اصلی از سنسور 64 مگاپیکسلی سونی IMX682 برخوردار بوده و در پس دهانه 1/1.73 اینچی آن دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و سایز پیکسل های ثبت شده توسط این لنز واید، 0.8µm است. از سوی دیگر دوربین اولتراواید شامل سنسور 8 مگاپیکسلی با زاویه 120 درجه از پس دریچه 1/4.0 اینچی تصاویر فوق عریض را به ثبت خواهد رساند. دوربین سوم دارای سنسور ماکروی 2 مگاپیکسلی که نور را از دیافراگم f/2.4 به سنسور میرساند و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی که برای ایجاد بوکه های هنری کاربرد دارد.

از سایر قابلیت‌های این بخش می‌توان به فلاش دوگانه‌ی LED، حالت پانوراما و همچنین HDR اشاره کرد. دوربین سلفی نیز 16 مگاپیکسلی بوده که از قابلیت فیلم‌برداری فول.اچ.دی با سرعت 30 فریم بر‌ثانیه برخوردارست. این دوربین تصاویر سلفی با‌کیفیتی با وضوح تصویر مطلوب ثبت می‌کند. ثبت فیلم با این مدل با کیفیت 1080 و 4k امکان پذیر است و مجهز به لرزشگیر الکترونیکی تصویر است.

تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده با دوربین این گوشی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند که می‌تواند نیاز اکثر کاربران را پاسخگو باشد. شیائومی Mi 10T Lite می تواند تصاویر بسیار زیبایی را در نور روز ثبت کند. جزئیات قابل احترام است و الگوریتم های دامنه پویا تقریباً در همه صحنه های فضای باز کار خود را انجام می دهند، جزئیات را از سایه بلند می کنند بدون اینکه زیاد از حد خارج شوند و رنگ و باریک صدا را صاف می کنند.

در واقع عکسبرداری با شیائومی Mi 10T Lite داستان دیگری است. این گوشی تاخیر شاتر بسیار زیادی را نشان می دهد و به طور قابل توجهی بیشتر از Poco X3 NFC است. شیائومی ممکن است با یک به روزرسانی نرم افزاری بتواند این مشکل را برطرف کند، اما در حال حاضر دوربین نسبت به اکثر کلاس های خود کندتر است. عکسهای فوق عریض شیائومی Mi 10T Lite اغلب از جذابیت دامنه دینامیکی بالایی مانند دوربین اصلی برخوردار هستند. اما در مقایسه مستقیم با فوق عریض Poco X3 NFC جزئیات سایه و جزئیات به طور کلی در آن تلفن بهتر است.

جمع بندی

شیائومی Mi 10T Lite 5G یک گوشی اقتصادی با مشخصاتی به‌روز به شمار می‌رود. این گوشی قدرتمند، پکیجی از ویژگی های خاص و سطح بالا مانند HRR، بلندگوهای استریو و بازخورد عالی و مناسب را ارائه می دهد. اگرچه گزینه های مشابه با پنل OLED با قیمت مشابه وجود دارد، ولی این صفحه IPS یکی از گزینه های خوب است. همچنین نمایشگر این گوشی به اندازه کافی روشن است واز HDR10 پشتیبانی می کند، تا نرخ رفرش ریت 120 هرتز می رود و کنترل سرعت تازه سازی هوشمند باعث می شود کل تجربه ارزش بیشتری داشته باشد. به طور کلی اگر به دنبال خرید گوشی ارزان قیمت با مشخصات یک پرچمدار هستید این گوشی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که در لیست انتخاب خود قرار می‌دهید.

نقاط مثبت

  • کیفیت ساخت خوب با در نظر داشتن پوشش گوریلا گلس 5 در پنل جلو و پشتی.
  • پنل IPS LCD عالی با HRR متغیر 120 هرتز (در بازی)، حفرده کوچک سلفی و حسگر نور دو طرفه
  • عمر باتری خوب و شارژ سریع
  • بلندگوهای استریو
  • IR blaster, اسلات میکرو اس دی, رادیو FM و موتور هپتیک خوب.
  • رابط کاربری MIUI 12 با عملکرد خوب و روان
  • کیفیت تصاویر خوب.

نقاط منفی

  • عکس های شارپ تر و دقیق تر از دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی.
  • مشکلات عمده در حالت بزرگنمایی 2 برابر.
  • عملکرد بهتر بازی در جای دیگر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا