سخت افزار

مایکروسافت مشغول توسعه‌ تراشه‌های ARM برای سری سرفیس است

به نظر می رسد که اپل تنها شرکتی نیست که می خواهد اعتماد خود را به اینتل کاهش دهد. به گفته بلومبرگ، مایکروسافت در حال توسعه پردازنده های اختصاصی مبتنی بر ARM برای تأمین قدرت پردازش دستگاه های سرفیس و زیرساخت های ابری خود است. در حالی که هنوز جزئیات زیادی در مورد این پروژه وجود ندارد، بلومبرگ گزارش داد این شرکت در حال کار بر روی تراشه ای است که قصد دارد از آن در مراکز داده خود استفاده کند.

همچنین در حال بررسی گزینه استفاده از همان طراحی در مجموعه رایانه های سرفیس خود است – البته توجه داشته باشید که استفاده از پردازنده در یک زمینه ابری بیشتر از رایانه های آن است. مایکروسافت در حال حاضر تقریباً به طور انحصاری از پردازنده های مبتنی بر اینتل برای تأمین انرژی خدمات Azure cloud خود استفاده می کند. اینتل هم اکنون 90 درصد از بازار تراشه‌های مورد استفاده در رایانه‌های سرور را در اختیار دارد. انتشار خبر تمایل مایکروسافت به کنار گذاشتن تراشه‌های تولیدی اینتل موجب ریزش 6.3 درصدی ارزش سهام این شرکت سخت افزاری در روز گذشته شد.

در حالیکه مایکروسافت در گذشته با تراشه های ARM سر و کار داشته، اما تا آنجا که کامپیوترهای سرفیس آن درگیر هستند، این یک عزیمت مهم برای این شرکت است. پردازنده سفارشی SQ1 Surface Pro X بر اساس طرح موجود کوالکام ساخته شده و مایکروسافت با همکاری این تراشه ساز، چیپست را بر اساس نیاز خود افزایش داد. واضح است که مایکروسافت حداقل مدتی به فکر ساخت رایانه های مبتنی بر ARM می باشد. در حالی که دستگاه های سرفیس قسمت نسبتاً کمی از بازار رایانه را تشکیل می دهند، تصمیم مایکروسافت در مورد تولید تراشه های مخصوص رایانه های خود هنوز هم لطمه ای به اینتل خواهد بود، خصوصاً پس از آنکه اپل اوایل سال جاری با تولید تراشه سیلیکون M1 خود، اینتل را کنار زد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا