بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی پوکو M3

گوشی پوکو M3 شاید جذاب ترین گوشی این فصل و حتی شاید امسال باشد. برند پوکو که زیر مجموعه‌‌ی سابق شیائومی محسوب می‌شود، اکنون گوشی را روانه‌‌ بازار کرده که از هر نظر کامل است. پوگو اکنون یک برند کاملا مستقل محسوب می‌شود که البته هنوز محصولات خود را به کمک شیائومی طراحی می‌کند. اولین چیزی که در مورد M3 جدید مشاهده خواهید کرد ظاهر نه چندان معمولی است و ما از پلاستیک چرم مانند و عناصر منحصر به فرد مانند شیشه بزرگ علامت POCO در پشت قدردانی می کنیم. این دستگاه با وجود داشتن پردازنده اسنپدراگون 662 و 4 گیگابایت رم در کنار دوربین 48 مگاپیکسلی، تنها قیمت 129 دلاری دارد. پس در ادامه با نقد و بررسی گوشی هوشمند پوکو M3 همراه باشید.

مشخصات فنی

  • بدنه: 162.3×77.3×9.6 میلیمتر, 198 گرم; شیشه جلو (گوریلاگلس 3), فریم پلاستیک.
  • نمایشگر: 6.53 اینچ IPS LCD, روشنایی 400 نیت, رزولوشن 1080×2340 پیکسل, نسبت ابعاد 19.5:9, تراکم 395ppi.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 662; گرافیک Adreno 610.
  • حافظه : 4 یا 6 یگابایت رم؛ 64/128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.1 و UFS 2.2؛ پشتیبانی از کارت میکرو اس دی.
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 10, MIUI 12.
  • دوربین پشتی: واید(اصلی): 48 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8 و 0.8µm؛ ماکرو: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4؛ عمق: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4.
  • دوربین جلویی: 8 مگاپیکسل, دیافراگم f/2.1, (واید), 1/4.0″, 1.12µm.
  • توانایی فیلمبرداری: دوربین پشتی: 1080p@30fps; دوربین جلویی: 1080p@30fps.
  • باتری: 6000 میلی آمپر ساعت; شارژ سریع 18 وات, شارژ معکوس.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت؛ FM radio؛ پورت اینفرارد؛ اسپیکرهای استریو; جک 3.5 میلیمتری.

داخل بسته بندی پوکو M3 یک کابل USB، شارژر 22.5 واتی، یک ابزار خارج کردن سیم کارت، یک محافظ صفحه نمایش و یک قابل سیلیکونی دیده می‌شود. البته Poco یک غافلگیری جالب برای خریداران داشته و 2 دستبند سیلیکونی و 1 دستبند بندی را هم داخل بسته بندی گذاشته است.

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو M3 نسخه جدید برخی از گوشی های شیائومی ردمی نیست. منحصرا توسط Poco طراحی شده و طراحی منحصر به فرد خود را دارد. چه حتی بهتر اینکه پوکو M3 از نظر ظاهری بالاتر از کلاس قیمت خود باشد. به لطف انتخاب هوشمندانه مواد و زبان ها از ارزان به نظر رسیدن، جلوگیری می کند.  یکی از مزایای اصلی گوشی این است که ظاهر آن به وضوح چند سر و گردن بالاتر از بازه‌‌ قیمت بازار هدف است. البته که با یک گوشی از جنس ترکیب فلز و شیشه طرف نیستیم.

با این حال بدنه‌‌ پلاستیکی گوشی و طراحی آن همچنان کیفیتی عالی دارند. این گوشی در قسمت جلو یک صفحه نمایش بسیار بزرگ با حاشیه‌هایی فوق باریک دارد. صفحه نمایش گوشی توسط شیشه‌‌ گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. بدنه‌‌ پلاستیکی گوشی در پشت بافتی مشابه چرم داشته که نگه داشتن آن را بسیار راحت کرده و جلوی جذب اثر انگشت را می‌گیرد.

همچنین در پشت، این قطعه عظیم شیشه سیاه را مشاهده خواهید کرد که پیکربندی دوربین و آرم بزرگ پوکو را در خود جای داده است. این قطعه کاملاً زیبایی شناختی دارد و به پوکو M3 لمس منحصر به فردی را می دهد که برای برجسته شدن در میان مجموعه ردمی ها و ریلمی ها لازم است. ما قاب پلاستیکی ضخیمی را مشاهده می کنیم که دارای پوشش مات است و همچنین نسبت به لک نیز مقاوم است. قسمت های بلندتر آن تخت نیستند بلکه که حالتی منحنی و خاص دارد که ممکن است بهترین حالت برای گرفتن عالی هنگام نگه داشتن تلفن در حالت افقی نباشد.

در پنل جلوی دستگاه می توانید صفحه نمایش 6.53 اینچ IPS LCD را با بریدگی قطره ای مشاهده کنید که در داخل این برش دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی قرار دارد. حاشیه پایین ضخیم تر از بقیه است – این برای صفحه نمایش های LCD معمول است زیرا درایور نمایشگر در زیر آن قطعه قرار دارد. از این ایراد نداریم، مخصوصاً در تلفن 130 یورویی.

در سمت چپ، اسلات کارت سه گانه را پیدا می کنید. در سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و دکمه پاور وجود دارد که به عنوان خواننده اثر انگشت همیشه روشن (و سریع) نیز کار می کند. قسمت بالای پوکو M3، بلندگوهای استریو، جک صوتی 3.5 میلی متری، بلستر IR و میکروفون را در خود جای داده است. در واقع، پوکو M3 به جای تعیین هدفون به عنوان یک توییتر ثانویه مانند بسیاری از پرچمداران، بلندگوهای استریو تمام عیار را در کناره های خود ارائه می دهد.

سرانجام ، در پایین، بلندگوی استریو دیگر، میکروفون و پورت USB-C را مشاهده می کنید. پوکو M3 دارای ابعاد 162.3 در 77.3 در 9.6 میلی متر بوده و وزن آن 198 گرم است. این گوشی باریک ترین گوشی نیست، اما اضافه وزن نیز ندارد.

صفحه نمایش

پوکو M3 از یک صفحه نمایش بزرگ 6.53 اینچی IPS LCD با یک بریدگی قطره ای در قسمت بالا استفاده می کند تا فضای لازم برای دوربین سلفی را ایجاد کند. رزولوشن نمایشگر 2340 در 1080 پیکسل و تراکم آن 395ppi بوده که بالاترین سطح رزولوشن در بازار هدف است. صفحه نمایش با Gorilla Glass 3 محافظت می شود اما پوکو یک محافظ صفحه نمایش رایگان هم داخل بسته بندی گوشی قرار داده است.

پوکو نوید نسبت کنتراست 1500:1 برای صفحه نمایش M3 و حداکثر روشنایی 400 نیت را می دهد. حداکثر روشنایی 395 نیت است، در حالی که سطح سیاه به اندازه کافی عمیق در 0.25 است و بنابراین نسبت کنتراست از 1500:1 فراتر می رود. در صورت فعال شدن حالت نور خورشید، صفحه می تواند حتی روشن تر باشد – در این صورت می تواند تا 440 نیت در نور محیط، روشن شود. حداقل روشنایی که روی رنگ سفید گرفته ایم 2.5 نیت است – یک روش عالی برای خواندن جلسات در تاریکی!

پوکو M3 سه تنظیمات مختلف کنتراست را برای نمایشگر ارائه می دهد. با روشن بودن کنتراست خودکار، به نظر می رسد که خروجی صفحه برای دقت در فضای رنگ sRGB تنظیم شده و ما به طور متوسط deltaE تا 4.8 و حداکثر انحراف 9 را اندازه گیری کردیم. تنظیم استاندارد کنتراست در فضای رنگی sRGB دقت فوق العاده ای دارد و ما به طور متوسط deltaE 2.0 را ثبت کردیم.

عمر باتری و کیفیت صدا

یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی برای تمام بخش‌های دستگاه را به عهده گرفته است. نمره باتری POCO M3 با استفاده از این باتری به رقم 154 ساعت رسیده است که تشکیل شده از 46 ساعت تماس و مکالمه، 22 ساعت وب گردی و همچنین 17 ساعت تماشای ویدیو بوده است. حتی با وجود چنین رقم خیره کننده‌ای باز هم این دستگاه نیاز به شارژ شدن دارد. به همین دلیل پوکو در جعبه این دستگاه از یک آداپتور 22.5 وات استفاده کرده است.

ولی متاسفانه این آداپتور برای شارژ پوکو M3 مقداری بیشتر از حد نیاز بوده زیرا POCO M3 تنها قادر به شارژ شدن با سرعت 18 وات می‌باشد. در 30 دقیقه اولیه شارژ توسط این آداپتور دستگاه حدود 25 درصد شارژ خواهد شد و همچنین در یک ساعت اول شارژ، دستگاه 46 درصد شارژ خواهد شد که چیزی در حدود 2600 میلی آمپر ساعت خواهد بود. برای شارژ کامل دستگاه زمان 2 ساعت 59 دقیقه نیاز است که زمان بسیار زیادی می‌باشد اما بهتر است فراموش نکنیم که باتری این دستگاه ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی دارد و حتی 60 درصد از شارژ آن برابر با باتری 4000 میلی آمپری بسیاری از پرچمدارهای کنونی خواهد بود.

پوکو M3 از تنظیمات بلندگوی استریو مناسبی برخوردار است – بلندگوها در قسمت های بالا و پایین قاب با خروجی نسبتاً متعادل نصب می شوند.
پوکو M3 در تست بلندی صدا نمره خوبی گرفت. با این وجود کیفیت صدا فوق العاده است – M3 یکی از تلفن های انگشت شماری است که می تواند باس شما را احساس و شنیده کند. صدای میانه نیز عالی است. به طور کلی، پوکو M3 یکی از بهترین خروجی های صوتی را دارد که مدتی است شنیده ایم.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

این گوشی جدید دارای سیستم عامل اندروید 10 به همراه رابط کاربری MIUI 12 است. این رابط کاربری محیطی بسیار تمیز با انیمیشن‌هایی زیبا دارد. تقریبا همه چیز در این رابط کاربری از ادروید خام پیشی گرفته و حتی با iOS برابری می‌کند. MIUI 12 یک رابط کاربری ساده با انیمیشن های جالب، گزینه های جدید حفظ حریم خصوصی، پنجره های شناور، مرکز کنترل اختصاصی، تصاویر پس زمینه فوق العاده و کشوی برنامه کاملاً جدید را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به طور کلی، MIUI 12 یک تغییر اساسی نسبت به MIUI 11 نیست، بلکه بیشتر با تازه سازی اینجا و آنجا، انیمیشن های خنک کننده جدید و چند ویژگی جدید، تازه سازی می کند، هرچند به شما بستگی دارد که از آنها استفاده می کنید یا نه. پوکو M3 از یک چیپست اسنپدراگون 662 با معماری 11 نانومتری شرکت کوالکام استفاده می‌کند. پردازنده‌‌ گرافیکی این چیپست، Adreno 610 است.

این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای متشکل از 4 هسته Kryo 260 Gold با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 260 نقره ای با فرکانس 1.8 گیگاهرتز استفاده می کند. هسته های طلایی بر اساس طرح Cortex-A73 ساخته شده اند، در حالی که هسته های نقره بر اساس هسته های کم مصرف Cortex-A53 توسعه یافتند.  این گوشی همچنین از 4 گیگابایت رم و حافظه‌‌ ذخیره سازی در دو ظرفیت 64 و 128 گیگابایت بهره می‌برد. Poco M3 با این سخت افزار، سریع ترین گوشی بازار نیست. با این حال این گوشی از پس کار‌های روزمره و سبک به راحتی بر می‌آید.

کیفیت دوربین

درست است که پوکو M3 به سه دوربین در پشت خود مجهز شده، که متشکل از سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی به همراه دو سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی از سنسور Quad-Bayer با دیافراگم f/1.8، پیکسل های 0.8µm و قابلیت PDAF استفاده می کند. همچنین حالت نایت مود نیز در دسترس است.

لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی این گوشی نیز با دیافراگم f/2.4 و پیکسل های 1.75µm همراه بوده و لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی نیز دیافراگم f/2.4 دارد. همانطور که می‌بینید، دوربین پشت شاید ضعیف ترین بخش این گوشی باشد که البته نمی‌توان از آن خرده گرفت. در بخش جلوی دستگاه نیز دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی حضور دارد.

کیفیت تصاویر دوربین تا حد زیادی قابل قبول است که البته بستگی به سطح نور محیط دارد. البته دمای رنگ‌ها کمی گرم تر از حالت استاندارد است. نویز و برفک در تصاویر چندان به چشم نمی‌زند. البته این مورد آخر در تصاویر شب و محیط‌های کم نور بیشتر نمایان می‌شود. Poco M3 همچنین قادر به ضبط ویدیو‌های 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه است.

جمع بندی

پوکو M3 شاید برای خریداران گوشی‌های میان رده یا پرچمدار چندان جذاب نباشد. هر چه باشد تقریبا تمام امکانات گوشی و حتی سخت افزار آن تا حد زیادی کهنه و ضعیف محسوب می‌شود. اما به محض در نظر گرفتن برچسب قیمت 150 یورویی این محصول، تمام موارد به ظاهر ضعیف گوشی، تبدیل به نقاط قوت آن می‌شوند. اگر به دنبال خرید یک گوشی تا این حد ارزان باشید، پوکو M3 به هیچ عنوان شما را نا امید نخواهد کرد.

نقاط قوت

  • صفحه بزرگ فول اچ دی با کنتراست عالی
  • طراحی منحصر به فرد
  • عمر باتری برجسته
  • بلندگوهای استریو خوب، خروجی صدای عالی
  • کیفیت عکس خوب، پرتره های خوب
  • استفاده از MIUI 12 آسان است
  • در بازی های با وضوح 720p و کیفیت گرافیک پایین می تواند عملکرد خوبی داشته باشد
  • جک 3.5 میلی متری ، میکرو اس دی مستقل، پورت IR، رادیو FM

نقاط منفی

  • نداشتن NFC
  • توان شارژ سریع پایین
  • تأخیر رابط کاربری گاه به گاه
  • نبود دوربین اولتراواید
  • عکس های سلفی با کیفیت پایین
  • ضبط فیلم متوسط
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا