سخت افزار
موضوعات داغ

معرفی پردازنده های Tiger Lake H35 اینتل برای گیمینگ

پس از عرضه‌‌ موج اول پردازنده‌های نسل 11، اینتل اکنون در نمایشگاه CES 2021 از سری جدید این پردازنده‌ها رونمایی کرده است. این سری با نام سری H شناخته می‌شود، قرار است مزایای پردازنده‌های Tiger Lake را به دستگاه‌های پرتابل نظیر لپ تاپ‌ها بیاورد. البته سری H یک مشکل اساسی خواهد داشت. موج اول پردازنده‌های نسل 11 سری H، توان مصرفی 35 واتی خواهند داشت.

این خانواده، نخستین سری از پردازنده‌های سری H اینتل هستند که در لیتوگرافی 10 نانومتری تولید شده‌اند. با توجه به ادعای اینتل و بنچمارک های جدید، پردازنده‌های Tiger Lake-H سریع‌ترین تراشه‌های کلاس لپ تاپ در جهان هستند. در حال حاضر، اینتل تنها به معرفی مدل‌های 35 واتی پرداخته و به نظر می‌رسد که به زودی با مدل‌های 45 واتی نیز روبرو خواهیم بود. پردازنده‌های تایگر لیک H در بخش تک هسته بی رقیب بوده و سریع‌ترین هسته‌های جهان در این کلاس را یدک می‌کشند. همچنین برای نخستین بار در جهان، اینتل یک پردازنده 35 واتی را به فرکانس 5.0 گیگاهرتز رسانده است.

این پلتفرم بهبود عملکرد تک هسته 15 درصدی نسبت به نسل دهم سری H (با نام Comet Lake H) و 9 درصدی نسبت به نسل دهم سری U (با نام Ice Lake U) فراهم می‌کند. در این میان کارایی چند هسته در مقایسه با نسل یازدهم سری U (یا Tiger Lake U) تا 40 درصد افزایش یافته و کارایی گرافیکی نیز در مقایسه با سری Comet Lake H بهبود دو برابری را نشان می‌دهد (زیرا ما شاهد دو برابر واحد اجرایی و معماری Xe هستیم). در این پلتفرم پشتیبانی از PCI Express Gen 4، تاندربولت 4، وای فای 6 و حافظه‌های DDR4 3200 فراهم شده است.

همچنین عملکرد گرافیک داخلی یا مجتمع به نسبت پردازنده‌های نسل دهم سری U به دو برابر افزایش یافته است. معماری گرافیکی Intel Xe مورد استفاده در گرافیک مجتمع، به لطف کاهش لیتوگرافی به 10 نانومتر، با افزایش دو برابری واحدهای EU روبرو است. این خانواده از گذرگاه PCI-E 4.0، رم‌هایی با فرکانس پایه 3200 مگاهرتز، درگاه تاندربولت 4 و Wi-Fi 6 نیز بهره می‌برند. در حال حاضر، سه پردازنده از سری 35 واتی Tiger Lake-H برای لپ تاپ‌های مخصوص بازی و رده بالا معرفی شده است:

نام پردازنده فرکانس بوست
(تک هسته)
فرکانس بوست
(تمام هسته‌ها)
توان حرارتی حافظه کش
Intel Core i7 11375H 5.0 گیگاهرتز 4.3 گیگاهرتز 35 وات 12 مگابایت
Intel Core i7 11370H 4.8 گیگاهرتز 4.3 گیگاهرتز 35 وات 12 مگابایت
Intel Core i5 11300H 4.4 گیگاهرتز 4.0 گیگاهرتز 35 وات 8 مگابایت

شرکت AMD نیز به زودی پردازنده‌های جدید خود در کلاس لپ تاپ‌های مخصوص بازی و رده بالا را با نام Ryzen 5000H معرفی خواهد کرد. پردازنده‌های جدید اینتل برای رقابت با هسته‌های AMD ZEN3، به هسته‌های Sunny Cove مجهز شده و در فرآیند 10 نانومتری SuperFin تولید می‌شوند. دست کم در بنچمارک های منتشر شده از سوی اینتل، پردازنده‌های تایگر لیک H دارای تفاوت عملیاتی بالا به نسبت سری Ryzen 4000H هستند. شایان ذکر است که روند معرفی لپ تاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های تایگر لیک به زودی آغاز خواهد شد.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا