لپ تاپ

لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG Flow X13 با کارت گرافیک اکسترنال

سال گذشته ایسوس یکی از جمع و جورترین و البته جالب توجه‌ترین نوت بوک‌های گیمینگی که تا به حال دیده بودیم را با نام Zephyrus G14 رونمایی کرد. امسال نوت بوک گیمینگ این شرکت حتی کوچک‌تر نیز شده است. این کمپانی تایوانی با حضور در نمایشگاه CES 2021 از لپ تاپ ایسوس ROG Flow X13 ، یک لپ تاپ تبدیل شونده 13 اینچی با قابلیت حمل فوق‌العاده آسان رونمایی کرد که چیزی شبیه نوت بوک‌های لنوو یوگا با کمی استحکام بیشتر است.

این نوت بوک تبدیل شونده از چیپست AMD Ryzen 9 5970HS قدرت می‌گیرد و به کارت گرافیک GeForce GTX 1650 مجهز است که از آن دستگاهی فوق‌العاده برای اجرای بازی‌های معمولی ساخته است. اما اگر توان بیشتری می‌خواهید، می‌توانید کارت گرافیک اکسترنال XG Mobile با پشتیبانی از حداکثر گرافیک NVIDIA RTX 3080 را به لپ تاپ خود متصل کنید.

این لپ‌تاپ که ROG Flow X13 نام دارد، از یک نمایشگر 13 اینچی بهره می‌برد و چندان شباهتی با لپ‌تاپ‌های گیمینگ ندارد. به گفته ایسوس این محصول با هربار شارژ می‌تواند تا 10 ساعت ویدیو پخش کند و کاربران می‌توانند با شارژر 100 واتی USB-C نزدیک به 50 درصد ظرفیت باتری را در مدت زمان 30 دقیقه شارژ کنند. ایسوس ROG Flow X13 از نمایشگر لمسی بهره می‌برد که البته دو انتخاب پیش روی خریداران وجود دارد: نمایشگر 120 هرتزی با رزولوشن فول اچ دی و رزولوشن 3840 در 2400 پیکسل که البته هر دو نسخه نسبت تصویر برابر 16:10 دارند.

وقتی صحبت از کارت گرافیک اکسترنال می‌شود، دو فکر در ذهن ما شکل می‌گیرد: شما می‌توانید از انعطاف‌پذیری و قابلیت حمل بسیار بالای یک نوت بوک فوق باریک قدردانی کنید، در عین حال که می‌توانید توان بیشتری را با یک کارت گرافیک اکسترنال به آن‌ها تزریق کنید. اما اغلب کارت‌های گرافیک اکسترنال که به نام eGPU شناخته می‌شوند وسیله‌های غیرضروری هستند که حمل آنها آزاردهنده است و هزینه‌ی بسیار زیادتری از خرید یک نوت بوک با کارت گرافیک قدرتمندتر را روی دست شما می‌گذارند. در مورد محصول جدید ایسوس هم باید گفت که ایسوس ROG Flow X13 یک نوت بوک با ظاهری منحصر به فرد است، اما اگر می‌خواهید کارت گرافیک توانمندتری را در اختیار داشته باشید باید کارت گرافیک اکسترنال XG Mobile با وزن 990 گرمی را داخل کیف خود حمل کنید.

ایسوس از کانکتور PCIe 3 برای این کارت گرافیک قابل حمل استفاده کرده است که می‌تواند پهنای باند گرافیک 63 گیگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه کند. این به میزان قابل توجهی بیشتر از حداکثر سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه‌ای کانکتور Thunderbolt 4 است. البته این کانکتور به زیبایی و باریکی کانکتور تاندربولت 4 با رابط USB تایپ C نیست. ما ترجیح می‌دادیم ایسوس از کانکتور رایج‌تر با رابط USB برای اتصال کارت گرافیک خود استفاده می‌کرد.

کمپانی ایسوس همچنین لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 15 SE خود را با یک پردازنده نسل جدید AMD Ryzen 5 5900HW و کارت گرافیک RTX 3080 به‌روزرسانی کرده است. این به‌روزرسانی مناسب کسانی است که به تراشه‌های AMD علاقه‌مند هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا