فناوری

تولید تراشه کوالکام توسط اینتل در آینده نزدیک

اینتل امروز کوالکام را به عنوان اولین مشتری اصلی تجارت جدید Intel Foundry Services معرفی کرده است. کوالکام که بیشتر گوشی های هوشمند برتر اندرویدی را با تراشه های اسنپدراگون خود تأمین کرده، تصمیم دارد که تراشه های خود را در سال های آینده بدست اینتل تولید کند. برای تولید تراشه ها، اینتل فرایند 20A آینده خود به کار می گیرد که از فناوری جدید ترانزیستور برای کاهش مصرف انرژی تراشه استفاده می کند. در حال حاضر، هیچ اطلاعاتی در مورد تولید محصولات کوالکام توسط اینتل و زمان ورود محصولات کوالکام ساخته شده به بازار وجود ندارد. به غیر از کوالکام، اینتل همچنین خدمات وب آمازون را به عنوان مشتری جدید دیگری برای تجارت تراشه ریخته گری اعلام کرده است.

در همین حین، اینتل به جز کوالکام مشتری جدید دیگری نیز دارد. این کمپانی، اعلام کرده است که آمازون نیز به این قافله پیوسته است. اما ظاهراً آمازون از معماری اینتل استفاده نمی‌کند. بلکه تنها آرایش پردازنده‌های تولید شده بر عهده اینتل خواهد بود. بنابراین، اینتل بیشتر متمرکز بر ساخت و تولید تراشه‌های سفارشی آمازون خواهد بود. اینتل برای ساخت تراشه‌های خود، به دو فناوری ساخت متکی خواهد بود. معماری RibbonFET، اولین فرآیند ساخت جدید اینتل از زمان فناوری FinFET در سال 2011 میلادی است. این فرآیند ساخت، امکان سوییچ کردن سریع‌تر را به ترانزیستورها می‌دهد. این موضوع، با وجود همان جریان و درایوهای قبلی به وقوع خواهد پیوست. از طرف دیگر، فناوری PowerVia اولین اقدام اینتل در زمینه تأمین انرژی پشتیبان است. به طوری که انتقال سیگنال و مصرف انرژی با این فرآیند بهینه‌تر شده است. در نهایت، اینتل از سال 2025 میلادی قصد دارد تا ماشین آلات ASML را وارد بازی کند. بنابراین، اینتل می‌تواند در آن زمان دست به تولید تراشه به وسیله لیتوگرافی با نور ماوراء بنفش بزند.

همچنین اینتل در حال تغییر روند نام گذاری تراشه‌های خود می‌باشد. اینتل 7 نسبت به لیتوگرافی Intel 10nm SuperFin، بهبود 10 تا 15 درصدی را بر حسب عملکرد در هر وات ارائه می‌دهد. این لیتوگرافی در محصولاتی مانند سری Alder Lake در سال 2021 به کار گرفته خواهد شد. بنابراین، اینتل برنامه‌های گسترده‌ای برای پیشرفت در طراحی و تولید تراشه‌های خود دارد. اینتل 4 از لیتوگرافی نوع EUV برای تولید شدن استفاده می‌کند. این تراشه‌ها، با طول موج نور بسیار کوتاه کار می‌کنند. پیش بینی می‌شود که لیتوگرافی‌های جدید اینتل، تا 20 درصد نسبت به نسل‌های قبل در بخش عملکرد در هر وات پیشرفت داشته باشند. این لیتوگرافی‌ها، حداکثر تا سال 2023 میلادی آماده ساخت و تحویل خواهند بود.

در حال حاضر اپل به شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوانی (TSMC) برای تولید کلیه تراشه‌های سری A و اپل سیلیکون حهت استفاده در آیفون،‌ آیپد و سیستم‌های مک اعتماد دارد. TSMC تنها تامین‌کننده اپل است، بنابراین دور از ذهن نیست که اپل در نهایت بخواهد با اینتل وارد معامله شود و شرکت‌های دیگری را وارد زنجیره تامین کند. باید منتظر ماند و دید این برنامه‌ها به چه صورت پیش خواهد رفت.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا