گجت و پوشیدنی

وان پلاس بادز Z2 در مقابل Nothing ear (1)؛ کدام بهتر است

وان پلاس به تازگی از هدفون بی سیم بادز Z2 رونمایی کرده که جانشین مدل بادز Z نسل قبلی است. این هدفون مقرون به صرفه دارای قابلیت حذف نویز فعال، درایورهای بهبود یافته و قیمت مناسب است. بادز Z2 جدید با قیمت 100 دلار، دقیقاً مشابه گوشی Nothing ear (1) بوده که یک جفت هدفون بی‌سیم مقرون به صرفه با حذف نویز فعال است. حال با توجه به مشخصات و طراحی آنها، قصد داریم تا در این مقاله به مقایسه هر دو هدفون بپردازیم و ببینیم که کدام یک از هدفون ها بهتر است.

طراحی

وقتی صحبت از زیبایی شناسی می شود، هدفون Nothing ear (1) ظاهر جذاب تری دارد. استفاده از پلاستیک شفاف برای قاب و هدفون‌های گوشی، امروز نیز مانند شش ماه پیش چشمگیر است. کمتر محصولی است که از نظر ظاهری چشم نواز و منحصر به فرد باشد. نوع مشکی جدید با پلاستیک های سیاه تیره خود بخشی از جذابیت ظاهری خود را از دست می دهد، اما هنوز هم دیدن آن خوب است.

در مقابل، بادز Z2 نسبتاً عمومی به نظر می رسد. طراحی کلی نسبت به مدل نسل اول تغییر یافته، اگرچه تفاوت هایی نیز وجود دارد. بادز Z2 کیفیت ساخت بهتری دارد و دارای IP55 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است؛ در حالی که Nothing ear (1) گواهی IPX4 دارد. نحوه چیدمان هدفون‌های بادز Z2 در داخل کیس باعث می‌شود درآوردن و قرار دادن آن‌ها دشوار باشد. به طور کلی هدفون Nothing ear (1) بسیار زیباتر به نظر می‌رسد؛ اما بادز Z2 باکیفیت‌تر ساخته شده است.

در حالی که راحتی یک چیز ذهنی است، ما هیچ مشکلی با هیچ یک از جفت هدفون نداشتیم زیرا هر دو نسبتا کوچک و سبک هستند. بعد از مدتی، فراموش می کنید که حتی چیزی پوشیده اید.  با اینکه بادز Z2 سبک‌تر است، اما به نظر می‌رسد وزن آنها یکسان است.

نرم افزار و امکانات

وان پلاس بادز Z2 و Nothing ear (1) هر دو دارای یک اپلیکیشن همراه برای سفارشی کردن مجموعه ویژگی هایشان هستند. اپ Nothing در iOS و اندروید نسبتاً ابتدایی و یکسان است. می توانید حالت های ANC (روشن ANC، ANC خاموش، شفافیت) را کنترل کنید و قدرت ANC (نور، حداکثر) را تنظیم کنید. همچنین چهار ایستگاه از پیش تنظیم EQ موجود است (متعادل، تربل بیشتر، باس بیشتر، صدا) اما بدون EQ سفارشی. همچنین می‌توانید وقتی سه بار روی هدفون ضربه می‌زنید (آهنگ بعدی، آهنگ قبلی، بدون عمل) و اگر فشار دهید و نگه دارید (لغو نویز، بدون عمل) اتفاقی که می‌افتد را تغییر دهید. دوبار ضربه همیشه موسیقی را متوقف می کند.

کارهای دیگری که می‌توانید در برنامه انجام دهید: غیرفعال کردن تشخیص داخل گوش، تنظیم حالت تأخیر (معمولی، تأخیر کم)، استفاده از Find My Earbud و به‌روزرسانی فریمور. ویژگی Find My Earbud همچنان صدا را به جای اوج با حداکثر ولوم پخش می‌کند تا اگر هدفون‌ها هنوز در گوش شما هستند آسیبی به گوش شما نرسد، اما حداقل اکنون قبل از پخش صدا به شما هشدار می‌دهد.

Buds Z2 در واقع دو اپلیکیشن دارد. در گوشی های وان پلاس، شما به یک ویژگی داخلی تکیه می‌کنید که گزینه‌های موجود در تنظیمات بلوتوث را از طریق یک برنامه در سطح سیستم یکپارچه می‌کند. این یک گام بیش از حد طول می کشد، به خصوص در گوشی های قدیمی وان پلاس، اما زمانی که وارد شوید با رابط کاربری مواجه می شوید که به جای اینکه یک برنامه جداگانه باشد، بخشی از OxygenOS به نظر می رسد.

در اینجا می‌توانید حالت‌های ANC، ژست‌های هدفون را با چند گزینه اضافی در مقایسه با ear (1) تنظیم کنید، از جمله حرکتی که در آن فشار می‌دهید و نگه می‌دارید تا بین دستگاه فعلی و قبلاً جفت‌شده، تنظیمات تشخیص داخل گوش و تست فیت هدفون به سبک ایرپادز پرو جابجا شوید. برخلاف مدل گران‌تر وان پلاس بادز پرو، ویژگی‌های اضافی مانند Zen Mode Air (صداهای آرامش‌بخش را پخش می‌کند) و OnePlus Audio ID (صدا را مطابق با شنوایی شما سفارشی می‌کند) با بادز Z2 دریافت نمی‌کنید.

با این حال، اگر از گوشی اندرویدی غیر وان پلاس یا آیفون استفاده می کنید، باید به اپلیکیشن HeyMelody اعتماد کنید. این اپلیکیشن برای پشتیبانی از همه هدفون های اوپو و وان پلاس طراحی شده و اساساً ویژگی ها و کنترل های یکسانی دارد اما با رابط کاربری متفاوت. در مقایسه با ویژگی‌های سفارشی‌سازی صدای barebones در برنامه Nothing، بادز Z2 اصلاً سفارشی‌سازی صدا را ارائه نمی‌کند. از شما انتظار می رود به جای آن، با فرض داشتن تنظیمات، از طریق EQ سطح سیستم گوشی خود، تنظیماتی را انجام دهید.

عملکرد و کیفیت صدا

بادز Z2 دارای درایورهای 11 میلی متری بوده، در حالیکه Nothing ear (1) دارای درایورهای گرافن 11.6 میلی متری کمی بزرگتر است. هر دو فقط از کدک های SBC و AAC و اتصال بلوتوث 5.2 پشتیبانی می‌کنند. Buds Z2 و Ear (1) هر دو هدفون هایی با صدای متوسط هستند. در حالی که هیچکدام به خصوص بد نیستند، اما ویژگی های توناژ بسیار قوی دارند، که انتخاب یکی از دیگری را دشوار می کند.

ear (1) هدفون های بسیار واضح و صدایی شبیه به هم هستند. بیشتر تونالیته تحت تأثیر انرژی بیش از حد در رجیسترهای بالایی است که باعث می شود صدا در برخی مواقع بیش از حد تیز یا خشن به نظر برسد. سطح میانه، به خصوص در محدوده های بالایی، کمی از بیت عقب می گیرد و توخالی به نظر می رسد. همچنین دارای کیفیت بینی و رباتیکی است که صداها را چندان دلپذیر نمی کند.

از سوی دیگر، بادز Z2 به طور کامل تحت سلطه مقدار بیش از حد بیس میانی است. تمایل دارد بیشتر صداهای دیگر را خفه کند، به خصوص در سطح متوسط. محدوده بالا به طور معقولی متعادل است، اما در فرکانس‌های خاص کمی همخوانی دارد. در مقایسه با Buds Pro گران‌تر، بادز Z2 پاسخ متوسط کمتری دارد و تونالیته رباتیک‌تری دارد. به نظر می رسد پردازش صدا آنقدرها پیچیده نیست یا از قطعات ارزان تری استفاده می کند، حتی اگر درایورها یکسان هستند. هر دوی آن‌ها واکنش‌های متورم میانی بیس یکسانی دارند.

با چنین امضاهای صوتی متفاوت، سخت است بگوییم کدام یک را انتخاب کنیم. با این حال بادز Z2 عملکرد میکروفون بهتری نسبت به Nothing ear (1) دارد.  صدای هر دو در یک اتاق ساکت خوب است و بادز Z2 کمی بهتر به نظر می رسد زیرا صدای ear (1) کمی متزلزل می شود. در یک محیط پر سر و صدا، هر دو کار معقولی برای کاهش صدای محیط انجام می دهند. با این حال، در حالی که صدای بادز Z2 قابل شنیدن و واضح است، صدای ear (1) به همراه نویز از بین می رود و درک آنچه گفته می شود دشوار است.

هم بادز Z2 و هم ear (1) دارای قابلیت حذف نویز فعال با حالت شفافیت هستند. هر دو به شما امکان می دهند سطح حذف نویز را تنظیم کنید یا آن را به طور کامل خاموش کنید. ANC در هر دو هدفون متوسط است. هر دو با خلاص شدن از شر غوغا و هجوم سر و صدای محیط کار خوبی انجام می دهند، اما در مورد نویز در محدوده های متوسط و بالایی کار بسیار کمی انجام می دهند. بادز Z2 در اینجا کمی بهتر عمل می کند. اگر به ANC اهمیت می دهید، هیچ جفت هدفون انتخاب خوبی نیست.

هر دو حالت شفافیت نسبتا خوبی دارند. صدایی که در بادز Z2 وجود دارد کمی طبیعی تر به نظر می رسد اما ear (1) نیز از این نظر قابل استفاده است. بادز Z2 به شما این امکان را می دهد که دو یا چند حالت ANC خود را برای جابجایی سریع با ژست لمسی از طریق برنامه انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید ANC Max و Transparency را به عنوان دو گزینه خود انتخاب کنید و با ژست بین آنها جابه جا شوید. ear (1) این گزینه را ندارد و بنابراین شما هر بار بین هر سه گزینه ANC – ANC روشن، شفافیت، ANC خاموش – می چرخید. از نظر اتصال عمومی و قابلیت اطمینان، بادز Z2 عملکرد خوبی داشت.

عمر باتری

بادز Z2 عمر باتری بهتری نسبت به این دو دارد. وان پلاس ادعا می کند 5 ساعت عمر باتری دارد و توانستیم 4.5 ساعت پخش مداوم داشته باشیم. Nothing همچنین ادعا می کند 5 ساعت عمر باتری برای ear (1) دارد که به طرز عجیبی بیشتر از ادعای اصلی 4 ساعت است. ما موفق شدیم 3.5 ساعت پخش مداوم داشته باشیم که بیشتر با ادعای اصلی مطابقت دارد و با ادعای جدید فاصله دارد. در هر دو مورد، ANC روشن بود و با استفاده از AAC با حجم‌های همسان آزمایش شدند.

جمع بندی

روی کاغذ، Nothing ear (1) محصول جالب و هیجان انگیزتری است؛ اما در واقعیت دارای کیفیت صدا بیش از حد خشن است، ANC آن ضعیف است، میکروفون در محیط‌های پر سر و صدا عملکرد ضعیفی دارد و تأخیر صدا در بازی بسیار بالاست. اما نقطه ضعف اصلی Nothing ear (1) مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان است. مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری این محصول زیاد است و بهتر است منتظر نسل دوم آن باشیم. به طور کلی، وان پلاس بادز Z2 محصول بهتری است.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا