گوناگون

محققان از امواج صوتی و هولوگرام‌ها برای قالب‌گیری فوری اشکال سه‌بعدی استفاده می‌کنند

ایده رشد اندام‌ها یا بافت‌ها برای مصارف پزشکی هنوز مانند داستان علمی تخیلی به نظر می‌رسد و در واقع، انجام آن کاری فوق‌العاده دشوار است. فناوری پرینت سه بعدی در زمینه ساخت زیستی نویدبخش است، اما این روند بسیار کند و اغلب به بافتی که با آن کار می کند آسیب می رساند. محققان آلمانی ممکن است راه حلی داشته باشند و آن هم استفاده از هولوگرام و میدان های صوتی برای جمع آوری سریع مواد به صورت سه بعدی.

در این فرآیند از فشار صوتی برای قالب‌گیری میکروسفرهای سیلیکاژل و سایر مواد به شکل‌های پیچیده سه بعدی استفاده می‌شود. کشیدن آن آسان نیست. تیم ابتدا باید یاد می‌گرفت که چگونه اشکال هولوگرافی پیچیده و لایه‌ای ایجاد کند که به جای نور، از صوت تشکیل می‌شد و قدرت محاسباتی باورنکردنی می‌گیرد.

یکی از محققان این تیم به FastCompany گفت: دیجیتالی کردن یک شی سه بعدی کامل در زمینه های هولوگرام اولتراسوند از نظر محاسباتی بسیار سخت است و ما را ملزم می کند تا یک روال محاسباتی جدید ارائه دهیم. با این حال، هنگامی که هولوگرام کامل شد، می توان از آن برای قالب گیری مواد مختلف استفاده کرد.

اشکالی که این تیم تاکنون ساخته اند خیلی بزرگ نیستند (اندازه آنها کمتر از یک اینچ در بزرگ ترین حالت است) اما نسبتاً پیچیده هستند. حتی چشمگیرتر، فرآیند ساخت بسیار سریع اتفاق می افتد: یک ویدیوی همراه با مطالعه منتشر شده، یک مکعب شفاف با مایعی کدر ساخته شده از میکروکره های سیلیکاژل را نشان می دهد. لحظاتی بعد، آن ابر به شکل یک مارپیچ متراکم می شود.

آزمایش‌های دیگر با استفاده از سلول‌های میوبلاست موش شکل‌هایی را تشکیل دادند و نویسنده اصلی این مطالعه، کای ملد، به FastCompany گفت که این فناوری پتانسیل استفاده برای چاپ زیستی در آینده را دارد. ملد توضیح داد که سونوگرافی برای سلول ها ملایم و غیرسمی است. و مونتاژ از راه دور بدون تماس به استریل ماندن چیزها و خوشحال نگه داشتن سلول ها کمک می کند.

این مطالعه همچنین ایده استفاده از فناوری برای تحویل داروی هدفمند و نمونه سازی سریع را بررسی می کند. با این حال، در حال حاضر، این تحقیق به عنوان یک اثبات جالب مفهوم برای مونتاژ سریع یک مرحله ای اشیاء سه بعدی، و جایگزینی بالقوه و بسیار سریعتر برای چاپ سه بعدی در آینده است.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا