روز یکشنبه «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس ایکس در شهر بوکا چیکا در ایالت تگزاس آمریکا، در مورد توسعه راکت نسل بعدی این شرکت موسوم به «استارشیپ» (Starship)، سخنرانی و از آن رونمایی کرد. از این راکت قرار است برای حمل صدها سرنشین به مقصدهایی همچون ماه و مریخ استفاده شود.

نمونه اولیه این موشک که استارشیپ Mk1 نام دارد، 50 متر طول، 9 متر قطر و 37 موتور دارد. براى دستیابى به چنین هدفى، ایلان ماسک قصد دارد سفرهاى فضایى را مشابه سفرهاى هوایى کند. هواپیماها و وسایل نقلیه هوایى قابل استفاده مجدد هستند و این موضوع هزینه سفرها را کاهش مى دهد؛ بنابراین اگر بتوان موشکى تولید کرد که قابل استفاده مجدد باشد، مى توان در آینده با آن ها سفر کرد و هزینه سفرهاى فضایى را نیز کاهش داد. استارشیپ براى محقق کردن چنین هدفى، داراى قسمتى براى براى حمل سوخت و قسمتى براى حمل مسافران است.

مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس که همزمان با سالگرد پرتاب اولین راکت این شرکت یعنی «فالکون 1» (Falcon 1) به مدار زمین در تاریخ 28 سپتامبر 2008 سخنان فوق را به زبان می آورد، ضمن اشاره به بدنه فولادی راکت استارشیپ در مورد ماموریت آزمایشی آن گفت: «این راکت تا ارتفاع حدوداً بیست کیلومتری اوج خواهد گرفت و سپس در مدت زمان یک الی دو ماه به زمین بر خواهد گشت.»

نمونه آزمایشی راکت استارشیپ پس از اوج گرفتن، ارتفاع خود را کاهش داده و به کمک نیروی پیشرانه های خود فرودی که به «فرود دافعانه» (Propulsive Landing) معروف است را انجام خواهد داد. از این روش برای فرود آوردن دیگر راکت های در حال خدمت در شرکت اسپیس ایکس نیز استفاده می شود.

در رابطه با ظاهر این موشک نیز باید گفت بدنه آن از استیل آلیاژ نیکل و کروم ساخته شده که سبک، قوى و مقاوم در برابر سرماست. دماى ذوب این فلز نیز بسیار بالاست؛ به این معنا که حین بازگشت به جو زمین آسیبى به این وسیله نمی رسد. اسپیس ایکس قصد دارد در یک یا دو ماه آینده استارشیپ Mk1 را طى آزمایشى به ارتفاع 20 کیلومترى سطح زمین فرستاده و آن را برگرداند. شرکت SpaceX همچنین برنامه هاى دیگرى براى سفر به ماه، مریخ و فراتر از آن نیز دارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *