پس از شایعات، سرانجام گوگل دقایقی در جریان مراسم خود، از جدیدترین پرچمدارانش با نام پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال رونمایی کرد. این دو گوشی پرچمداران جدید گوگل با طراحی جدید، ماژول دوربین بزرگ‌تر نسبت به نسل قبل و تراشه‌ اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام هستند.

طراحی و نمایشگر

مدل معمولی پیکسل ۴ گوگل دارای ابعادی معادل ۱۴۷.۱ در ۶۸.۸ در ۸.۲ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۶۲ گرم است. این درحالی است که مدل ایکس ال ابعادی معادل ۱۶۰.۴ در ۷۵.۱ در ۸.۲ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۹۳ گرم دارد. گوشی‌های خانواده‌ پیکسل ۴ در پنل پشتی و جلویی از شیشه‌ محافظ گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کنند؛ در بین این دو پنل، شاهد فریمی آلومینیومی هستیم. گوشی‌های جدید گوگل از دو سیم‌کارت (نانو سیم و سیم‌کارت الکترونیکی) پشتیبانی می‌کنند و به‌لطف بهره‌مندی از گواهی IP68 مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و گردوغبار دارند. در واقع پیکسل ۴ و پیکسل ۳ ایکس‌ال می‌توانند در عمق ۱/۵ متری آب تا حداکثر ۳۰ دقیقه باقی بمانند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیاید.

پیکسل ۴ کوچک از نمایشگر ۵.۷ اینچی اولد با نسبت تصویر ۱۹:۹، رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسل ۴۴۴ پیکسل در اینچ بهره می‌برد و برادر بزرگ‌تر آن مجهز به نمایشگر ۶.۳ اینچی اولد با رزولوشن 3040 در 1440 پیکسل است که تراکم پیکسل آن به ۵۵۳ پیکسل در اینچ می‌رسد. علاوه بر موارد ذکر شده، جذاب‌ترین ویژگی این نمایشگر رفرش ریت ۹۰ هرتز است که پیش از این گوشی‌های سری وان‌پلاس ۷ و ۷T با چنین نمایشگری روانه‌ بازار شده‌اند. در کنار موارد یادشده، نمایشگر گوشی‌های جدید گوگل فضای رنگی DCI-P3 را به‌صورت ۱۰۰ درصدی پوشش می‌دهند و از فناوری HDR هم پشتیبانی می‌کنند.

عملکرد سخت افزاری

گوگل برای پرچمدارن خود کم نگذاشته و هر دو مدل را به تراشه اسنپدراگون 855 مجهز کرده است. این تراشه دارای هشت هسته کرایو ۴۸۵ است که یک مورد از آنهابا فرکانس پردازشی ۲/۸۴ گیگاهرتز، سه مورد از آن‌ها با فرکانس پردازشی ۲.۴۲ گیگاهرتز و چهار مورد دیگر از آن‌ها با فرکانس پردازشی ۱.۷۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در ضمن اسنپدراگون ۸۵۵ از پردازنده‌ گرافیکی Adreno 640 بهره می‌گیرد. هر دو مدل خانواده‌ پیکسل ۴ به ۶ گیگابایت حافظه‌ رم در کنار ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی مجهز شده است؛ متأسفانه امکان ارتقا حافظه‌ ذخیره‌سازی گوشی از طریق کارت میکرو SD وجود ندارد. بنابراین اگر فایل‌های زیادی برای ذخیره کردن دارید، بهتر است سراغ نسخه‌ ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۴ بروید. از لحاظ باتری، پیکسل ۴ کوچک از باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که با توجه به استانداردهای امروزی، ظرفیت بسیار پایینی محسوب می‌شود. برادر بزرگ‌تر آن هم مجهز به باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. هر دو گوشی از شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کنند و از طریق شارژ بی‌سیم هم می‌توانند باتری این دو گوشی را شارژ کرد.

دوربین اصلی و سلفی

در پشت گوشی شاهد قرار گیری دوربین دوگانه اصلی هستیم. دوربین اصلی حسگری 12.2 مگاپیکسلی با اندازه‌ 1/2.55 (بخوانید یک روی ۲/۵۵) اینچ دارد و از لنزی ۲۸ میلی‌متری (عریض) بهره می‌گیرد. این دوربین دارای سایز پیکسل ۱/۴ میکرومتر است و از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) دوال پیکسل در کنار لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) پشتیبانی می‌کند. دوربین دوم دستگاه، حسگری ۱۶ مگاپیکسلی دارد و از لنز تله‌فوتو‌ی ۴۵ میلی‌متری بهره می‌گیرد. این دوربین دارای سایز پیکسل یک میکرومتر است و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل در کنار لرزش‌گیر تصویر اپتیکال هم پشتیبانی می‌کند.

در ضمن این دوربین، زوم اپتیکال ۲ برابری را به‌همراه می‌آورد. پیکسل ۴ در پنل پشتی دارای فلاش LED دوگانه است و دوربین این گوشی از عکاسی پانوراما در کنار HDR خودکار پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان ضبط ویدئوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئو‌ی 1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه از طریق دوربین اصلی پیکسل ۴ وجود دارد. گوگل این بار در پنل جلویی دستگاه از دوربین دوگانه سلفی استفاده کرده که شامل حسگر 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و دوربین 3D ToF می شود. این دوربین همچنین از HDR خودکار پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط ویدئوی 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه از طریق آن وجود دارد. پیکسل ۴ گوگل افزون بر موارد یادشده، از اسپیکر استریو در کنار میکروفونی خاص با پشتیبانی از قابلیت لغو نویز (نویز کنسلینگ) بهره می‌گیرد. در ضمن این گوشی به جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون مجهز نشده است.

قابلیت های نرم افزاری

گوشی پیکسل ۴ همان‌طور که انتظارش را داشتیم از سیستم‌عامل اندروید ۱۰ بهره می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید پیکسل ۴ می‌توانیم به بهبود عملکرد دستیار دیجیتالی گوگل اسیستنت اشاره کنیم که بدون نیاز به اتصال به اینترنت، به سرعت به فرامین صوتی کاربران واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر این، به قابلیت رونویسی اشاره کنیم که می‌تواند فایل‌های صوتی ضبط شده را به متن تبدیل کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های پیکسل ۴ قابلیت Motion Sense است که به کاربران اجازه می‌دهد که بدون دست زدن به گوشی و صرفا با حرکت دستان خود بتوانند کارهای مختلفی انجام دهند. این قابلیت به لطف سیستم راداری موسوم به «سولی» (Soli) امکان‌پذیر شده که در حاشیه‌ی ضخیم بخش فوقانی نمایشگر تعبیه شده است. طبق اعلام گوگل، این سیستم دقتی در حد میلی‌متری دارد. علاوه بر این از آنجایی که سیستم مذکور برای انجام این کار از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کند، در هر نوع شرایط نوری می‌تواند کار خود را انجام دهد. حتی در صورتی که نمایشگر گوشی خاموش باشد، کاربران می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند.

پرچمداران جدید گوگل در رنگ های مشکی، سفید و نارنجی به فروش می رسند. قیمت پیکسل 4 برای مدل 64 گیگابایتی 799 دلار و مدل 128 گیگابایتی نیز 899 دلار اعلام شده است. همچنین قیمت اعلام شده گوشی پیکسل 4 ایکس ال برای مدل 64 گیگابایتی 899 دلار و مدل 128 گیگابایتی نیز 999 دلار می باشد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *