گوگل در حال طراحی و توسعه هوش مصنوعی پیشرفته‌ایست که می‌تواند در تشخیص سرطان سینه، کمک بزرگی برای پزشکان باشد. در این روش از اسکن تصاویر ثبت‌شده با اشعه ایکس استفاده می‌شود که در این حالت، تشخیص اشتباه عدم ابتلا به سرطان سینه را تا 9.4 درصد کاهش می‌دهد.

این در حالیست که در روش‌های کنونی، حدود 20 درصد از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان سینه صورت می‌گیرد، با خطا مواجه شده و بیماری به درستی شناسایی نمی‌شود. در حال حاضر، سرطان سینه بعد از سرطان ریه به عنوان دومین عامل مهم در مرگ زنان شناخته می‌شود که اگر زودهنگام تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و از گسترش آن جلوگیری کرد. به گفته Shravya Shetty از محققان گوگل که در تالیف این مقاله همکاری داشته، تصاویر ماموگرافی بسیار اثرگذار هستند اما تشخیص های منفی کاذب و مثبت کاذب همچنان مشکلی جدی و مهم در تشخیص این بیماری با کمک ماموگرافی به شمار می روند.

در این پژوهش که گوگل بودجه تحقیقاتی آن را تامین کرده محققان از ماموگرافی های ناشناس متعلق به بیش از ۲۵ هزار زن بریتانیایی و ۳ هزار زن آمریکایی استفاده کردند. آنها در ابتدا هوش مصنوعی را به نحوی آموزش دادند که عکس های گرفته شده با پرتو اکس را اسکن کند و بعد با تشخیص تغییرات در اندام های ۲۸ هزار زن به دنبال علائم مربوط به سرطان سینه بگردد. محققان در مرحله بعدی حدسیات این الگوریتم را با نتایج واقعی آزمایشات داوطلبان مقایسه کردند.

محققان با این شیوه توانستند میزان تشخیص اشتباه منفی بودن سرطان را تا 9.4 درصد و تشخیص اشتباه مثبت بودن سرطان را نیز تا 5.7 درصد کاهش دهند. اگرچه بازهم نمی‌توان گفت که این فناوری بدون عیب و کاملا دقیق است اما نتایج بررسی‌ها نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند در بسیاری از موارد، بهتر از پزشکان عمل کند. با این همه گوگل اعلام کرده که امیدوار است این سیستم در نهایت در درمانگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *