چندی قبل سامسونگ به صورت رسمی از پرچمداران جدید سری S پرده برداشت. این سری دوست داشتنی شامل 3 نسخه گلکسی S21، گلکسی S21 پلاس و گلکسی S21 اولترا می‌شود. از میان این سه گوشی قصد داریم که به نقد و بررسی گلکسی اس 21 بپردازیم. برای دومین سال متوالی، سامسونگ از سه گوشی به عنوان بخشی از پرچمداران رونمایی می کند و دقیقاً مانند دفعه گذشته، مدل اولترا بهترین سری نسبت به دو گوشی آن سری S آن مجموعه دارد و در صورت وجود، شکاف حتی بیشتر شده است.

نمایشگرها را به عنوان مثال در نظر بگیرید. برخلاف سال گذشته که هر سه تلفن دارای پنل های وضوح 1440p بودند، اکنون فقط اولترا از وضوح بالاتری برخوردار است، S21 های وضوح فول اچ دی پلاس دارند. هر سه صفحه نمایش در سال 2020 خمیده بودند، اکنون فقط اولترا است. هر سه S20 از همان نرخ رفرش ریت بالا برخوردار بودند، اکنون حالت اولترا حالت Adaptive پیشرفته تری نسبت به دو حالت دیگر دارد.

چرا مشخصات گلکسی S21 کمتر از S20 است؟ دو دلیل وجود دارد؛ اولین مورد این است که سامسونگ می خواست قیمت گوشی خود را کاهش دهد – S21 با قیمت 799 دلار در مقایسه با گلکسی اس 20 با قیمت 999 دلار شروع می شود. مورد دوم این است که سامسونگ تمرکز بیشتری بر روی گلکسی S21 اولترا خود قرار داده است. اما با این حال گلکسی اس 21 هنوز هم توانمند بوده و قابلیت های جدیدش می تواند بسیاری از کاربران را راضی نگه دارد. این گوشی جدید، تراشه قدرتمند دارد، نرم افزار دوربین نسبت به مدل های اخیر بهبود یافته است و عمر باتری نیز قوی است و در کنار گزینه های شارژ سریع و شارژ بی سیم، یک روز استفاده خوب را از یک شارژ کامل به شما می دهد.

با وجود اینکه سامسونگ نمایشگری با مشخصات پایین تر از S20 را با یعنی 6.2 اینچ فول اچ دی پلاس انتخاب کرده، اما برای پیمایش و گرافیک بسیار روان، رنگ های خارق العاده و سطح روشنایی بالا نرخ تازه سازی 120 هرتزی را ارائه می دهد. قیمت گلکسی S21 برای نسخه ای با 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی و 8 گیگابایت رم از 799 دلار شروع می شود. یک نوع 256 گیگابایتی فضای ذخیره سازی و رم 8 گیگابایتی نیز وجود دارد و هزینه آن 849 دلار است. در ادامه با نقد و بررسی این گوشی جدید همراه ما باشید.

مشخصات فنی

  • بدنه: ابعاد 151.7×71.2×7.9 میلیمتر؛ وزن 169 گرم؛ بدنه پلاستیک، فریم آلومینیوم؛ پوشش محافظ Gorilla Glass Victus.
  • صفحه نمایش: 6.20 اینچ، Dynamic AMOLED 2X، رزولوشن 1080×2400 پیکسل، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، روشنایی 1300 نیت، نسبت ابعاد 20 به 9، تراکم پیکسل 421ppi و نمایشگر همیشه روشن.
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 888 (نسخه آمریکا) و گرافیک Adreno 660 / اگزینوس 2100 (نسخه جهانی) و گرافیک Mali-G78 MP14.
  • حافظه: 8 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS 3.1.
  • نرم افزار: رابط کاربری One UI 3.1 مبتنی بر اندروید 11
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 12 مگاپیکسل, f/1.8، معادل 26 میلیمتر، Dual Pixel PDAF, OIS؛ اولتراواید: 12 مگاپیکسل f/2.2، زاویه دید 120 درجه، اندازه سنسور 1/2.55 اینچ، قابلیت Super Steady video؛ تله فوتو: 64 مگاپیکسل f/2.0, معادل 29 میلیمتر، زوم اپتیکال 1.1 برابر و زوم هایبرید 3 برابر، PDAF, OIS.
  • دوربین سلفی: 10 مگاپیکسل  f/2.2، قابلیت Dual Pixel PDAF
  • فیلم برداری: دوربین پشتی: 8K@24fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS; دوربین جلویی: 4K@30/60fps, 1080p@30fps.
  • باتری: 4000 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 25 وات؛ پشتیبانی از USB Power Delivery 3.0، شارژ بیسیم Qi/PMA با توان 15 وات و شارژ معکوس 5 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، NFC، سامسونگ DeX و Wireless DeX، سامسونگ پی، +ANT و دستیار هوشمند بیکسبی

طراحی و کیفیت ساخت

یکی از بزرگترین شکایات یسیاری از کاربران در مورد سری گلکسی S20 طراحی بود. رنگ ها بسیار ملایم بودند و سامسونگ کار خاصی انجام نداده بود. خوشبختانه، گلکسی S21 یک درجه بهتر شده است.  ماژول دوربین مانند صفحه های رنگی، دو رنگ و پشت مات نمای متمایزی دارند.

یک نمایشگر 6.2 اینچی Full HD + AMOLED در این گوشی وجود دارد که در قسمت صفحه نمایش زیر به بیشتر آنها خواهیم پرداخت. این تلفن کوچکترین عضو خانواده Galaxy S21 است و اگرچه ممکن است به اندازه آیفون 12 مینی نباشد، اما کسانی که دارای دست کوچکتر هستند نباید در استفاده از آن مشکل زیادی داشته باشند. اگر تلفن بزرگتری می خواهید، سامسونگ گلکسی S21 پلاس و S21 اولترا را ارائه می دهد. گرچه هر دوی این گوشی ها گران ترند.

سامسونگ از قسمت عقب شیشه ای کامل گلکسی S20 – طرحی که چندان هیجان انگیز نبود – به طرح “Glasstic” تبدیل شده که با روکش مات همراه است. Glasstic نام خود شرکت برای این ماده است که همانطور که از نامش پیداست جایی بین پلاستیک و شیشه است. سامسونگ از همین ماده در گلکسی نوت 20 استفاده کرده، اما در اینجا مات مناسب تر به نظر می رسد و از براقیت کمتری نسبت به شیشه عقب گلکسی اس 20 برخوردار است، این بدان معنی است که ردپای اثر انگشت آن کمتر است. لبه های فلزی اطراف قسمت خارجی دستگاه لمس براق کننده ممتازی را ایجاد می کند.

ماژول دوربین شاید یکی از منحصر به فردترین عناصر طراحی گلکسی S21 باشد. به جای یک برجستگی شیشه ای جدا از قاب در نسخه قبلی، تقریباً به طور یکپارچه بخشی از قاب می شود. سامسونگ این طراحی دوربین را Contour Cut Camera نامیده است و حداقل یک طراحی تقسیم کننده است. این واقعاً یک ظاهر زیبا است که بسیار مورد توجه قرار گرفته، خصوصاً وقتی این طراحی دو رنگ را داشته باشد.

در پایین گوشی شیار سیم کارت، پورت USB-C و اسپیکر وجود دارد، درحالیکه دکمه های پاور و تنظیم صدا در سمت راست جای گرفته است. با این حال، دکمه Bixby موجود در گوشی های دیگر این شرکت بازگشتی در اینجا نداشته است. در عوض می توانید با فشردن طولانی دکمه پاور، دستیار سامسونگ را راه اندازی کنید. یک نکته منفی برای برخی تغییرات، استفاده از صفحه کاملاً تخت در گلکسی S21 است. سامسونگ برای تعدادی از نسل ها از صفحه هایی استفاده کرده که در لبه های سمت چپ و راست به طرز جالبی به بدنه منحنی می شوند، اما این مورد برای گلکسی S21 از بین رفته است.

صفحه نمایش

گلکسی اس 21 دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی  Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و روشنایی 1300 نیت و تراکم پیکسل 421ppi است. تنزل رتبه در صفحه نمایش شاید بحث برانگیزترین تغییری باشد که سامسونگ در گلکسی S21 ایجاد کرده، چراکه این شرکت بجای استفاده از پنل Quad HD موجود در گلکسی اس 20، از صفحه نمایشی با رزولوشن فول اچ دی پلاس برای گلکسی اس 21 استفاده کرده است. همانطور که گفته شد، سامسونگ این کار را برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی جدید انجام داده است، مگر اینکه شما از تلفن با وضوح QHD استفاده کرده باشید.

صفحه نمایش گلکسی S21 دارای حداکثر نرخ تازه سازی 120 هرتز است که به طور پیش فرض روشن است و در ظرفیت سازگار کار می کند – بنابراین اگر به عنوان مثال در حال بازی موبایلی هستید، صفحه با 120 هرتز ثابت می ماند، در حالی که اگر کتاب صوتی می خوانید، برای صرفه جویی در باتری، میزان نرخ تازه سازی کاهش می یابد.

سامسونگ همچنین در سنسور اثر انگشت گوشی های S21 نسبت به گوشی های قبلی پیشرفت های چشمگیری داشته است. خود سنسور 70 درصد بزرگتر شده، بنابراین ضربه زدن آن راحت تر و به ویژه بسیار سریع تر شده است.

کیفیت دوربین

سخت افزار دوربین گلکسی S21 نسبت به پرچمدار سال گذشته تغییری نکرده است، زیرا ارتقا سنسور بزرگ سامسونگ بین نسل گلکسی S10 و S20 اتفاق افتاده است. امسال همه چیز در مورد نرم افزار است و سامسونگ راهی پیدا کرده تا ماژول دوربین را کم کند. دوربین پشتی گوشی شامل سه سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولتراواید و 64 مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگنمایی اپتیکال 3 برابر است.

اگر گلکسی S20 دارید، بعید به نظر می رسد که پیشرفت چشمگیری در عکاسی خود داشته باشید، اما کسانی که از گلکسی S10 و نسخه های قبلی استفاده کرده اند، پیشرفت های بزرگی را خواهند دید. Single Take – حالت دوربین سامسونگ که به شما امکان می دهد انواع عکس ها و فیلم ها را با استفاده از هر سه دوربین با یک بار فشار دادن دکمه شاتر ثبت کنید – به لطف افزودن گزینه جدید slow-mo بهتر از هر زمان دیگری است و همچنان یکی از نکات جالب توجه در گوشی های سامسونگ است.

به عنوان مثال، اگر از حیوانات خانگی غیرقابل پیش بینی یا کودکانی که سریع حرکت می کنند عکس می گیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که Single Take شانس شما را برای گرفتن عکس های قابل استفاده یا کلیپ ها به حداکثر می رساند. دوربین تله فوتو در اینجا نیز چشمگیر است و دارای بزرگنمایی نوری 3 برابر و بزرگنمایی دیجیتال تا 30 برابر است. نتایج قرار نیست با آنچه از دو دوربین تله در گلکسی S21 اولترا خواهید گرفت، مقایسه شود، اما این یک ویژگی سرگرم کننده برای ثبت کردن عکس است.

ما متوجه شدیم که عکس هایی از اشیا دور که در 10 برابر و پایین گرفته شده اند با کیفیت مناسب و کاملا قابل استفاده هستند. هر چیزی بالاتر از آن کیفیت تصویر به سرعت خراب می شود. دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی در جلوی گوشی کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما در طول آزمایش ما توانایی کافی داشته است. ویژگی جدید دیگر گلکسی S21 حالت Director’s View است که به شما امکان می دهد همزمان با دوربین های جلو و عقب عکس بگیرید. ایده در اینجا وبلاگ نویسان است و دیگر سازندگان محتوا می توانند عکس العمل هایی از خود ثبت کنند، که می توانند در کنار فیلم اصلی خود آنها را به هم متصل کنند.

برای ویدیو ، شما گزینه 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه را دارید که حداکثر کیفیت و جزئیات را ارائه می دهد، اما کیفیت 4K با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه و همچنین Full HD با سرعت 30 ، 60 و 240 فریم در ثانیه وجود دارد.

نرم افزار و کارایی سخت افزار

گوشی های گلکسی S21 اولین دستگاه هایی هستند که از آخرین نسل چیپست ها استفاده می کنند: کوالکام اسنپدراگون 88 (ایالات متحده) یا اگزینوس 2100 سامسونگ (تقریباً در هرجای دیگر). ما فقط این فرصت را داشتیم که نسخه Exynos 2100 گلکسی S21 را آزمایش کنیم، و به نظر می رسد یک پیشرفت بزرگ نسبت به نسل های گذشته چیپست سامسونگ داشته است. در گذشته، نسخه اگزینوس در برخی مناطق از تلفن های مجهز به کوالکام عقب بود اما به نظر می رسد امسال این اختلاف کم شده است.

در Geekbench 5، سامسونگ گلکسی S21 نمره چند هسته ای 3367 را بدست آورد. این به طور قابل ملاحظه ای بهتر از گلکسی S20 (پردازنده چیپست اگزینوس 990) است که امتیاز 2699 را کسب کرده است. بنچمارکینگ همه چیز را نشان نمی دهد، اما ما متوجه شده ایم که در کارهای روزمره گوشی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام شده، و این گوشی بیش از توانایی مدیریت بازی ها، چند وظیفه سازی و باز کردن چندین اپلیکیشن در نمای تقسیم صفحه نیز دارد.

ما هنوز سامسونگ گلکسی S21 را با چیپست اسنپدراگون 888 آزمایش نکرده ایم، اما گلکسی S21 اولترا با این چیپست عملکرد خوبی داشت بنابراین انتظار می رود نتایج مشابهی در گوشی S21 داشته باشیم. در S21 هر دو تراشه با 8 گیگابایت رم جفت می شوند – اگر بیش از این ها را در دستگاه جدید سامسونگ می خواهید، Galaxy S21 Ultra را انتخاب کنید که دارای 12 یا 16 گیگابایت است.

همراه با 8 گیگابایت رم، می توان فضای ذخیره سازی 128 یا 256 گیگابایتی را انتخاب کرد. خبر مهم در اینجا این است که سامسونگ پشتیبانی microSD را از S21 برداشته است، بنابراین نمی توانید فضای ذخیره سازی داخلی را گسترش دهید. S21 دارای سیستم عامل اندروید 11 با رابط کاربری One UI 3.0 است که از رابط های نرم افزاری مورد علاقه ما است. سامسونگ در سال 2021 نیز از 5G کاملاً استقبال کرده و همه مدل های گلکسی S21 با 5G سازگار کرده است.

عمر باتری

گلکسی S21 از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی نیرو می گیرد و این همان ظرفیت تلفن سال گذشته است. با همان اندازه صفحه نمایش (اما این جا رزلوشن فول اچ دی پلاس)، چیپست جدیدتر و کارآمدتر و نمایشگر دارای رفرش ریت تطبیقی​​، منطق حکایت از آن دارد که S21 حداقل کمی عمر باتری بهتری خواهد داشت.

با تست ها معلوم شد که خیلی بهتر از نسل قبل است. در تست مکالمه صوتی 27:30 ساعت ثبت شد که نتیجه ای بسیار طولانی تر حتی از 21 ساعت +S20 است چه برسد به نتیجه 14 ساعتی گلکسی اس 20. در مورد وبگردی، گلکسی اس 21 تقریبا 11 ساعت دوام می آورد که مشابه نسل قبلی است (10:57 ساعت امسال و 10:48 در گلکسی S20). بازپخش ویدئو به طور چشمگیری بهبود یافته است و ما 15 ساعت پخش آفلاین فیلم را داریم که از 12 ساعت گلکسی اس 20 تا 25 درصد بهتر است.

یک موضوع دردناک این است که شارژ در جعبه گلکسی S21 وجود ندارد، بنابراین شما باید خودتان آن را تأمین کنید. کابل USB-C با USB-C همراه با دستگاه فرض می کند که شما یک آداپتور USB PowerDelivery یا یکی از شارژرهای QuickCharge 4 را دارید. اگر شارژر قدیمی تری دارید، بهتر است کابل USB-A به C نیز داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

گلکسی S21 از USB PowerDelivery با PPS تا 25 وات پشتیبانی می کند. قابلیت شارژ 45 وات فقط در نوت 10 پلاس و S20 اولترا وجود داشت و متعاقباً سامسونگ آن را کنار گذاشت. این طور نیست که کسی چیز زیادی را از دست بدهد، بلکه آداپتور 45 وات به طور معنی داری سریعتر از یک بسته 25 واتی نبود و همزمان شما باید آن را جداگانه خریداری می کردید.

جمع بندی

Galaxy S21 همانند آنچه در بیشتر دهه گذشته به آن عادت کرده ایم، ستاره سری S سامسونگ در سال 2021 نیست، اما با دوربین چشمگیر، مشخصات داخلی قدرتمند و ماندگاری عالی در باتری بسیار خوب است. اگر بهترین ها را می خواهید، به Galaxy S21 Ultra نگاه کنید؛ اما اگر می خواهید یک گوشی ارزان تر از گلکسی S20 در زمان راه اندازی داشته باشد، با یک سری ویژگی های برتر، Galaxy S21 استفاده از آن لذت بخش است و باعث افتخار شما خواهد بود.

نقاط مثبت

  • گزینه های خوب رنگ، طراحی برجسته، امتیاز IP68.
  • یک دستگاه پیشرفته نسبتاً جمع و جور
  • صفحه نمایش روشن AMOLED با قابلیت کنترل نرخ تازه سازی تطبیقی.
  • ماندگاری بسیار خوب باتری
  • تنظیم دوربین سه گانه همه کاره (البته اساساً مشابه سال گذشته).
  • عملکرد دوربین سلفی بهبود یافته است.

نقاط منفی

  • بسته خرده فروشی محدود – بدون شارژر یا هدفون.
  • پشت پلاستیکی با موقعیت بازار در تضاد است.
  • صفحه تخت و حاشیه های ضخیم تر از فضای مطلوبی برخوردار نیستند و صفحه نمایش بهترین نیست.
  • پشتیبانی نکردن از میکرو اس دی
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *