وان پلاس در سال گذشته با دستگاهی که جهت جدیدی را برای این شرکت مشخص کرد، ورود خود را به گوشی های ارزان قیمت آغاز کرد: وان پلاس نورد. این یک گوشی هوشمند 400 دلار با نمایشگر اولد بسیار زیبا، نرخ تازه سازی 90 هرتز، یک تراشه میان رده سریع و شارژ سریع سیمی بود. خوب، آنچه در عکس بالا می بینید کاملا جانشین آن دستگاه نیست.

اکنون وان پلاس نورد CE 5G جدیدترین گوشی میان رده‌‌ وان پلاس وارد میدان می شود. این گوشی بر مبنای وان پلاس نورد اولیه طراحی شده است. با این حال قیمت و امکانات این گوشی هر دو نسبت به نورد اولیه، کاهش پیدا کرده اند. در همین راستا، تصمیم داریم که گوشی هوشمند جدید وان پلاس نورد CE 5G را بررسی خواهیم کرد.

مشحصات سخت افزاری

  • بدنه: 159.2×73.5×7.9 میلیمتر, 170 گرم; جلو شیشه، فریم پلاستیک, پشت پلاستیک
  • نمایشگر: 6.43 اینچ Fluid AMOLED، نرخ تازه سازی 90 هرتز، تراکم 410ppi، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 750G 5G، گرافیک Adreno 619
  • حافظه: 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM; UFS 2.1.
  • نرم افزار: Android 11, OxygenOS 11.
  • دوربین پشتی: واید(اصلی): 64 مگاپیکسل f/1.8؛ اولتراواید: 8 مگاپیکسل f/2.3 دیافراگم, 119 درجه؛ عمق: 2 مگاپیکسل f/2.4.
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل f/2.5
  • فیلم برداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/60/120fps, gyro-EIS; دوربین جلویی: 1080p@30/60fps.
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات
  • سایر: سنسور اثرانگشت (زیر نمایشگر, اپتیکال); NFC; جک 3.5 میلیمتری

طراحی و کیفیت ساخت

مدل بررسی Nord CE به رنگ Blue Void بوده و دوست داشتنی است. بدیهی است که با Ultramarine Blue در وان پلاس 8 پرو بسیار نزدیک است، اما با اشاره به رنگ سبز کمتر، ترجیح می دهد در عوض به لبه های بنفش تبدیل شود. فریم به کار رفته در, وان پلاس نورد CE 5G از جنس پلی کربنات تقویت شده با الیاف شیشه میباشد که به بیان ساده تر از پلاستیک تغییر یافته استفاده شده است.

شاسی گرد و صفحه تخت نگه داشتن آن را راحت می کند، اما صدای پلاستیک و دکمه های پاور احساس ارزان بودن دارند. این گوشی همراه یک کابل USB-C به USB-A، شارژر 30 واتی و یک کیس سیلیکونی شفاف عرضه می‌شود. از آنجا که بدنه اصلی تلفن نسبتاً نازک است، ماژول دوربین انباشته عمودی به طور برجسته بیرون می رود. قسمت جلوی آن از زیبایی 2021 با طراحی پانچ خارج از مرکز برای دوربین جلویی و حاشیه های نازک مناسب در اطراف، از جمله پایین، به دور نیست. حفره برای دوربین می توانست کمی کوچکتر باشد، اما طبق معمول قسمت قابل توجهی از صفحه را در برمی گیرد.

در سمت چپ دستگاه می توانید دکمه افزایش/کاهش صدا و سینی سیم کارت دوگانه (بدون شکاف MicroSD) را مشاهده کنید و در سمت راست فریم نیز ، دکمه خاموش/روشن به تنهایی قرار دارد. پایین دستگاه را جک 3.5 میلیمتری ،پنجره بلندگو و اتصال USB-C تشکیل داده اند. وان پلاس، حسگر اثرانگشت را در زیر نمایشگر قرار داده است که جایگیری آن کمی مشکل دارد و زیادی به لبه پایینی صفحه نمایش نزدیک است. شاید گوشی OnePlus Nord CE 5G در برخی موارد چشمگیر نباشد اما مطمئنا جزء دستگاه هایی با طراحی برتر می باشد. این تلفن دارای طراحی نازک و سبک میباشد که از همه مهمتر، مقاومت آن می باشد.

صفحه نمایش

نورد CE دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی Fluid AMOLED با رزولوشن فول اچ دی یا 1080 در 2400 پیکسل است و برای تجربه پیمایش روان با نرخ تازه سازی 90 هرتز کار می کند. از این طریق، دقیقاً همانند Nord اصلی است. این نمایشگر OLED با رنگ های زنده، کنتراست عالی همراه بوده و بسیار عالی به نظر می رسد.

صفحه نمایش گوشی وان پلاس CE 5G در حالت دستی حداکثر روشنایی 429 نیت را نمایش می دهد و اگر در زیر نور خورشید قرار بگیرید این روشنایی به 607 نیت نیز خواهد رسید. خوشبختانه بدون مشکل می توانید از تلفن در زیر نور خورشید استفاده کنید. دقت رنگ در حالت پیش فرض Vivid زیاد نیست. علی رغم AMOLED بودن، پشتیبانی از HDR10 از این صفحه حذف شده و رزولوشن آن هم کاهش داشته است.

اگر می خواهید رنگ ها را دقیق تنظیم کنید، می توانید به قسمت Settings> Display> Advanced بروید و سپس روی کالیبراسیون صفحه ضربه بزنید، و اگر رنگ های پر جنب و جوش پیش فرض را دوست ندارید می توانید رنگ Natural را بیشتر تغییر دهید. شما می توانید تنظیمات پیشرفته را انتخاب کنید و بین AMOLED Wide Gamut ،sRGB و Display P3 انتخاب کنید.

برای بیومتریک، شما یک سنسور اثر انگشت اپتیکال در زیرنمایشگر دارید. تنظیم آن آسان و کاملاً سریع و دقیق است. در طی استفاده از گوشی، به ندرت مجبور شدم اثر انگشت خود را برای بار دوم اسکن کنم، این کار سریع و معمولاً از اولین تلاش انجام شد، بنابراین شکایت در اینجا صفر است.

بازده و کارایی

وان پلاس، گوشی Nord CE را به تراشه اسنپدراگون 750G، پردازنده میان رده کوالکام که در دستگاه هایی مانند گلکسی A52 5G وجود داشته، مجهز کرده است. اگرچه این یک پردازنده معمول با عملکرد خوب بوده، اما در واقع کندتر از اسنپدراگون 765G در نورد سال گذشته است، هنوز هم، بعد از یک هفته استفاده از آن، به ندرت احساس می کردیم که سرعت آن کند می شود. کارهای روزمره را با سهولت انجام می دهد.

بله، اگر اخیراً از یک گوشی پرچمدار سریعتر استفاده کرده باشید، احتمالاً اینجا و آنجا متوجه کاهش سرعت خواهید شد، اما این چیز مهمی نیست و مگر اینکه در سرعت خود وسواس داشته باشید، با این حال گوشی به اندازه کافی سریع کار می کند. برای گیمرهای اقتصادی، عملکرد گرافیک تراشه مناسب است و گوشی در حین انجام بازی ها از فریم نسبتاً پایداری برخوردار است.

با این حال، توجه داشته باشید که اگر واقعاً در بازی با گوشی خود جدی هستید، فریم های اینجا کاملاً کمتر از چیزی است که از گوشی مجهز به پردازنده اسنپدراگون 888 دریافت می کنید. در مورد گزینه های ذخیره سازی، مدل پایه Nord CE دارای 6 گیگابایت رم/128 گیگابایت حافظه داخلی است، درحالیکه می توانید مدل های 8/128 گیگابایت و 12/256 گیگابایت را نیز دریافت کنید. سیستم عامل گوشی اندروید 11 با رابط کاربری OxygenOS 11 است که مزیت دیگر آن نسبت به Nord محسوب می‌شود. وان پلاس تا دو سال آینده از این گوشی پشتیبانی نرم افزاری می‌کند.

کیفیت دوربین

در قسمت پشت وان پلاس نورد CE ما 3 لنز دوربین را داریم. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بیشترین کار را انجام می دهد. این دوربین دارای سنسور نسبتا بزرگ 1.73/1 اینچی با دیافراگم f/1.8 میباشد. دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی نیز دارای دیافراگم f/2.3 میباشد و زوایه 119 درجه را پوشش می دهد. در جلو نیز دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5 قرار دارد.

عکس هایی که با دوربین اصلی در نور روز گرفته شده اند، تقریبا کلاس متوسطی دارند. آنها سطح خوبی از جزئیات را نمایش می دهند و دامنه پویایی خوبی دارند . عکس های گرفته شده به هیچ عنوان عالی نیستند اما خوب هستند. امکان عکس گرفتن با وضوح کامل ۶۴ مگاپیکسل وجود دارد اما هیچ مزیتی ندارد و فقط باعث بزرگ شدن حجم عکس های گرفته شده می شود. عکس های گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض در کلاس متوسط قرار دارند و به سختی چیز جدیدی برای گفتن دارند. عکس ها خیلی واضح نیستند و دامنه داینامیکی آنها نیز خیلی گسترده نیست. رنگ ها به نسبت دوربین اصلی دچار تغییرات شدیدی شده اند و غیرطبیعی به نظر می رسند.

عملکرد دوربین اصلی در شب کمی پایین تر از حد متوسط است. کنتراست تصاویر مشکلی ندارد اما عکس ها آنچنان واضح نیستند. منابع نور به خوبی ضبط می شوند و سایه ها نیز مشکلی ندارند. حالت شب در دوربین اصلی به روشن شدن سایه ها ، کمک قابل توجهی می کند همچنین کنتراست و وضوح تصاویر را نیز بهبود می بخشد. عکس های گرفته شده با دوربین فوق عریض در شب، خیلی جالب نیستند. حالت شب سعی دارد برخی از مشکلات را برطرف کند مثلا سعی می کند عکس ها را روشن تر و واضح تر کند و کنتراست آنها را افزایش دهد . با این حال، نتیجه نهایی تصاویری کاملا مصنوعی هستند.

عکس های سلفی گرفته شده توسط وان پلاس نورد CE 5G بسیار خوب هستند. جزئیات بسیاری را نمایش می دهند و دامنه پویایی گسترده ای دارند. حالت پرتره سلفی نیز مشکلی ندارد و تشخیص لبه ها نیز به خوبی صورت می گیرد. این گوشی از ضبط ویدئو تا کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند و همچنین دارای EIS می باشد.

عمر باتری

باتری این گوشی تنها قلمی است که نسبت به نورد پیشرفت کرده است. حجم این باتری 4500 میلی آمپر بوده و تا 117 ساعت جوابگوی نیاز‌های روزمره‌‌ شماست. همچنین امکان بیش از 32 ساعت مکالمه، 13 ساعت و 30 دقیقه وبگردی و بیش از 23 ساعت پخش ویدیو را برای کاربران خود به ارمغان می آورد. وان پلاس نورد CE 5G از شارژ سریع پشتیبانی می کند اما شارژر آن، سریع ترین شارژر نیست اما بازهم عملکرد خوبی دارد. این شارژر 30 واتی می تواند باتری 4500 میلی آمپری را در 63 دقیقه از 0 تا 100 درصد بصورت کامل شارژ کند. همچنین در مدت 30 دقیقه نیز قادر است تا 67 درصد از ظرفیت باتری را تکمیل کند.

جمع بندی

در کل وان پلاس نورد CE 5G به عنوان یک گوشی میان رده کش به بازار معرفی شده است. با این حال در مقایسه با رقبایی از برند‌های شیائومی، اوپو و پوکو، این گوشی واقعا چیز زیادی برای ارائه ندارد و بیشتر یک گوشی مقرون به صرفه است. حتی اگر دوربین این گوشی به کار بیشتری احتیاج داشته باشد اما بازهم می توان در برخی بخش ها از قبیل طراحی جمع و جور، نمایشگر OLED عالی و تجربه کاربری خوب روی گوشی حساب باز کرد. مطمئنا چند نکته منفی نیز دارد مانند حذف MicroSD و عدم پشتیبانی از HDR10؛ اما با این کمبودها نیز می توان روی آن حساب باز کرد.

نقاط مثبت

  • طراحی کم حجم و سبک.
  • صفحه نمایش OLED 90Hz روشن با کنترل خودکار HRR خوب.
  • تراشه قدرتمندتر، فضای ذخیره سازی 128 گیگابایتی.
  • ماندگاری عالی باتری و راه حل شارژ سریع.
  • رابط کاربری OxygenOS خوب
  • جک 3.5 میلی متری، NFC.

نقاط منفی

  • بدون درجه محافظت ضد آب و گرد و غبار
  • دوربین اصلی با کم رنگی رنگ و توازن سفید خنک، عکس های نویز را نمایش می دهد.
  • دوربین فوق عریض دارای رنگ های اشباع نشده و کیفیت تصویر بسیار دلپذیر نیست.
  • بدون اسلات کارت microSD، بلندگوهای استریو
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *