اینتل پس از معرفی پردازنده‌های هیبریدی نسل دوازدهم خود برای رایانه‌های رومیزی در ماه اکتبر، آماده ارائه آن‌ها به لپ تاپ ها است. برای جمع‌بندی، CPUهای جدید این شرکت (که قبلاً با کد Alder lake شناخته می‌شد) هسته‌های عملکردی (P-cores) و هسته‌های کارآمد (E-cores) را روی یک تراشه واحد ترکیب می‌کنند. ایده این است که آنها می‌توانند بهتر از پس نیازهای محاسباتی در دنیای واقعی برآیند، مانند شعبده بازی در هسته‌های سریع‌تر در حالی که هسته‌های کندتر لایواستریم شما را تامین می‌کنند. علاوه بر عملکرد سریع‌تر، این رویکرد تیم برچسب می‌تواند منجر به باتری بهتر برای لپ‌تاپ‌ها نیز شود.

پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل دوازدهم اینتل با 14 هسته، متشکل از 6 هسته P و هشت هسته E (که دو هسته P کمتر از نسخه‌های دسکتاپ است) خواهند بود. در این مرحله، اینتل عمدتاً بر روی تراشه‌های قدرتمند نسل دوازدهم سری H خود تمرکز می‌کند که برای دستگاه‌های فوق‌قابل حمل ۱۴ اینچی، لپ تاپ های بازی و سایر دستگاه‌های قدرتمند در نظر گرفته شده‌اند. این شرکت همچنین از مشخصات تراشه های سری U و P خود رونمایی کرد که در سه ماهه اول بیشتر در مورد آنها صحبت خواهد کرد. آن‌ها به ترتیب برای دستگاه‌های فوق‌قابل حمل کوچک‌تر و همچنین ماشین‌های «نازک و سبک با عملکرد» (مانند XPS 13 Plus جدید دل) مورد هدف قرار خواهند گرفت.

در مورد سایر ویژگی‌های جدید، سخت‌افزار موبایل نسل دوازدهم اینتل از DDR5-4800 و رم کم مصرف LPDDR5-5200 نیز پشتیبانی می‌کند. انتظار می رود برای ماشین های مجهز به DDR5 پریمیوم پرداخت کنید، زیرا سازندگان رایانه شخصی پیش بینی می کنند که موجودی آن در طول سال 2022 محدود خواهد شد. Wi-Fi 6E نیز درست در زمان ورود به باندهای جدید 6 گیگاهرتز از روترهای 6E سال گذشته، آماده شده است. و البته، تاندربولت 4 بازگشته است تا 40Gbps پهنای باند خوبی ارائه دهد.

ین شرکت ادعا می کند که نسل دوازدهم تا 40 درصد سریعتر از تراشه های نسل یازدهم است. Core-i9 12900HK رده بالا نیز تا 28 درصد در بازی سریعتر است و در بسیاری از عناوین نسبت به Ryzen 9 5900X برتری دارد. در Hitman 3، یک بازی بدنام با پردازنده‌های سنگین، تراشه‌های نسل دوازدهم با اولویت‌بندی بهتر حجم کار، شاهد افزایش 8 درصدی FPS بودند. هسته‌های P رندر و وظایف سخت‌تر را انجام می‌دادند، در حالی که هسته‌ی E روی صدای پس‌زمینه تمرکز داشت. در مورد وظایف بهره‌وری، 12900HK حدود 44 درصد سریع‌تر از سخت‌افزار نسل یازدهم در تست Premiere Pro PugetBench، و 30 درصد سریع‌تر در رندر Blender بود.

بیشتر از سریع‌ترین سخت‌افزار نسل دوازدهم، جالب است که ببینیم اینتل چه نوع دستاوردهای عملکردی را از تراشه‌های Core i5 و i7 در دسترس‌تر خود به دست می‌آورد. i5-12450H دارای 8 هسته (4P و 4E) با حداکثر سرعت توربو 4.4 گیگاهرتز است، در حالی که 11500H سال گذشته دارای شش هسته با حداکثر سرعت 4.6 هرتز در یک هسته بود. هر دو تراشه دارای 12 رشته هستند (فقط هسته‌های P از Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند، بنابراین تعداد رشته‌های آنها دو برابر می‌شود)، اما تراشه‌های نسل دوازدهم باید بتوانند عاقلانه‌تر از قدرت خود استفاده کنند.

معماری هیبریدی جدید اینتل همچنین به پیکربندی های جالبی برای دیگر پردازنده های موبایل خود منجر می شود. سریع ترین مدل سری U، Core i7-1265U، مجهز به 2 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد است. این از نظر فنی آن را به یک تراشه 10 هسته‌ای تبدیل می‌کند، در حالی که سخت‌افزار قبلی سری U از چهار هسته بالاتر بود. در همین حال، تراشه‌های نوت‌بوک عملکرد سری P دارای حداکثر 6 هسته P و 8 هسته E در i7-1280p هستند. هر خط CPU موبایلی نیز تا 96 واحد گرافیکی EU (واحد اجرایی) دارد، درست مانند تراشه های نسل یازدهم.

علاوه بر پردازنده‌های جدید موبایل، اینتل از بقیه محصولات دسکتاپ نسل دوازدهم خود نیز رونمایی کرد. با Celeron G6900 که فقط دو هسته عملکردی دارد شروع می شود و با i9-12900 16 هسته ای بالاتر می رود. 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *