عکس ها به ثبت بهترین لحظات زندگی ما کمک می کنند. اما، اگر می خواهید آنها را خصوصی نگه دارید، ضروری است که آنها را به صورت ایمن ذخیره کنید. این امر حریم خصوصی آنها و شما را افزایش می دهد. حتی اگر تمام عکس های خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، عاقلانه است که یک نسخه پشتیبان امن از آنها داشته باشید.

در حالی که سرویس های ابری وجود دارند که به شما در آپلود عکس ها و ایمن سازی آنها کمک می کنند، می توانید روش های مختلف دیگری را انتخاب کنید. در اینجا چند روش راحت برای ایمن سازی عکس های شما وجود دارد.

1. استفاده از هارد دیسک اکسترنال یا SSD

مقرون به صرفه ترین روش برای ذخیره ایمن عکس های خود، سازماندهی آنها به صورت لوکال در یک درایو ذخیره سازی اکسترنال است. با در نظر گرفتن آن به عنوان یک حالت ذخیره سازی آفلاین، لازم نیست نگران مهاجمان مخرب از طریق اینترنت باشید. علاوه بر این، می‌توانید درایو ذخیره‌سازی را در هر جایی با خود ببرید و برای بررسی عکس‌های خود یا نمایش آن‌ها به کسی نیازی به دسترسی به اینترنت ندارید.

برای امنیت بیشتر می توانید کل درایو را رمزگذاری کنید. توجه داشته باشید که رمزگذاری درایو می‌تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد و احتمالاً هر بار که به آن دسترسی پیدا می‌کنید باید رمز عبور را وارد کنید.

2. استفاده از یک دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) یک راه حل ذخیره سازی داخلی با خدمات ابری اختیاری است. این برای مشاغل یا حرفه ای ها با مجموعه عظیمی از عکس ها و فیلم ها برای ذخیره سازی طراحی شده است. با این حال، اگر می خواهید یک راه حل پشتیبان قوی برای همه فایل ها و عکس های خود داشته باشید، می توانید از آن برای استفاده شخصی نیز به کارگیری کنید. برخلاف هارد دیسک سنتی، یک دستگاه NAS دارای یک پیکربندی خوشه ای است که در آن کپی های اضافی از داده های شما برای ایمنی بیشتر نگهداری می شوند. مگر اینکه دستگاه دچار آسیب فیزیکی شدید شود، می توانید برای مدت طولانی به آن اعتماد کنید.

Synology NAS یکی از محبوب ترین گزینه های موجود در بازار است. به عنوان مثال، Synology DS220j برای مبتدیان عالی است. همچنین می‌ توانید از سرویس‌ های ابری مرتبط و پشتیبانی شده توسط دستگاه‌های NAS برای نگه‌داشتن یک نسخه پشتیبان ابری از فضای ذخیره‌سازی لوکال خود استفاده کنید. سرویس‌های ابری رمزگذاری و سایر ویژگی‌های امنیتی ضروری را ارائه می‌کنند تا به شما کمک کنند آنها را خصوصی نگه دارید.

3. رمزگذاری عکس ها در رایانه خود

می‌توانید انتخاب کنید که فایل‌ها را با استفاده از نرم‌افزار رمزگذاری کنید (که ما توصیه می‌کنیم) یا اگر خطرات دسترسی غیرمجاز به فایل‌های شما وجود ندارد، این کار را نکنید. ابزارهایی مانند Cryptomator به شما کمک می کند تا فایل های خود را رمزگذاری کنید. توجه داشته باشید که می توانید به این نوع ابزارها در موبایل نیز دسترسی داشته باشید، اما ممکن است استفاده از آنها رایگان نباشد و برخی از گزینه های شخص ثالث ممکن است آنطور که انتظار دارید کار نکنند.

می توانید یک پوشه یا فایل های فردی را رمزگذاری کنید. ایجاد یک پوشه با مجموعه خود و رمزگذاری آن ایده آل است. برای ادامه، باید یک رمز عبور اصلی برای رمزگشایی فایل های قفل شده ایجاد کنید. مطمئن شوید که یک رمز عبور پیچیده ایجاد کرده اید و در صورت لزوم، آن را در مکانی امن یادداشت کنید.

بدون رمز عبور، نمی توانید عکس های خود را بازیابی کنید. بنابراین، هنگام رمزگذاری عکس های خود باید مراقب رمز عبور باشید. رمزگذاری عکس ها لایه دیگری از امنیت را اضافه می کند. حتی اگر فایل های شما به خطر بیفتد، بدون رمز عبور اصلی شما نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

4. استفاده از یک سرویس ذخیره سازی ابری امن

رمزگذاری عکس های خود، ایجاد رمز عبور و داشتن یک کپی از آنها کار بسیار زیادی به نظر می رسد. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که فایل های رمزگذاری شده شما به طور منظم (در یک سرویس ابری یا یک NAS) پشتیبان گیری می شوند. با این حال، برای آرامش خاطر ارزشش را دارد.

اگر دردسر نمی خواهید، می توانید با آپلود عکس ها در یک سرویس ذخیره سازی ابری خوب، فرآیند رمزگذاری را خودکار کنید. چند سرویس ذخیره‌سازی ابری امن، رمزگذاری سرتاسر و ویژگی‌های احترام به حریم خصوصی را ارائه می‌دهند. با استفاده از چنین سرویسی می توانید فایل های خود را رمزگذاری شده نگه دارید و در عین حال یک نسخه پشتیبان ابری نیز داشته باشید. با رمزگذاری سرتاسر، ارائه دهنده خدمات (و کارمندان آنها) نمی توانند به فایل ها دسترسی داشته باشند.

می توانید از یک سرویس ذخیره سازی ابری در چندین دستگاه (از جمله گوشی های هوشمند) استفاده کنید که باید مفید باشد. با این حال، همیشه ایده خوبی است که سیاست حفظ حریم خصوصی آن سرویس ها را مطالعه کرده تا بررسی کنید که آیا می توانید به آنها اعتماد کنید و یاد بگیرید که چگونه از داده های شما محافظت می کنند. علاوه بر این، مانند رمز عبور اصلی برای فایل های رمزگذاری شده خود، برای ایمن سازی حساب آنلاین خود به یک رمز عبور قوی نیاز دارید. یک مدیر رمز عبور می تواند به راحت کردن کارها کمک کند.

5. سرور خود را ایجاد کنید

اگر از ذخیره سازی محلی متنفرید و به خدمات ذخیره سازی ابری اعتماد ندارید، کنترل داده های خود را با سرور خود در دست بگیرید. می توانید یک سرور (در محل یا در فضای ابری) ایجاد کنید و از نرم افزارهایی مانند Piwigo یا Nextcloud برای آپلود و مدیریت عکس های خود استفاده کنید. با استفاده از این گزینه، می‌توانید داده‌های خود را کنترل کنید، آن‌ها را خصوصی نگه دارید و آن‌ها را به دلخواه سازماندهی کنید.

با این حال، برای ایجاد یک سرور، چه به صورت لوکال یا یک سرور مبتنی بر فضای ابری، به زمان و تخصص فنی نیاز دارید. اگر برای آن آماده هستید، می توانید با این گزینه بروید. با توجه به تخصص فنی خود، راه های زیادی برای ایمن سازی داده های خود خواهید داشت. توجه داشته باشید که این برای همه توصیه نمی شود (فقط برای افراد آشنا به تکنولوژی).

6. دستگاه موبایل خود را رمزگذاری کنید

در حالی که استفاده از سرویس ابری ایمن آسان است، می توانید از گوشی هوشمند خود نیز برای ایمن نگه داشتن عکس های خود استفاده کنید. تقریباً تمام دستگاه‌های اندرویدی مدرن به طور پیش‌فرض رمزگذاری را فعال کرده‌اند (برای حافظه داخلی). اگر از حافظه microSD استفاده می‌کنید، می‌توانید به تنظیمات دستگاه بروید و آن را رمزگذاری کنید. توجه داشته باشید که با فعال بودن رمزگذاری، باید انتظار عملکرد را داشته باشید.

با یک دستگاه iOS، باید یک رمز عبور برای فعال کردن رمزگذاری داده ها تنظیم کنید. در هر صورت، راه‌های زیادی برای مخفی کردن عکس‌ها در گوشی شما وجود دارد. تا زمانی که عکس ها را با کسی به اشتراک نمی گذارید و دستگاه خود را از دسترسی غیرمجاز ایمن نگه می دارید، رمزگذاری تلفن خود انتخاب خوبی است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *