سرانجام اپل نسخه جدید مک او اس ونتورا را با ویژگی هایی مانند Stage Manager، Continuity Camera و Passkeys در دسترس کاربرانش قرار داد.  اما، مانند هر بروزرسانی نرم‌افزاری دیگر، چیزهای زیادی زیر رادار پرواز می‌کنند. در اینجا، ما در مورد 15 ویژگی مخفی macOS Ventura که باید آنها را بررسی کنید، صحبت خواهیم کرد.

1. متن را از ویدیوهای متوقف شده کپی کنید

macOS Monterey قابلیت کپی متن از تصاویر را معرفی کرد. Ventura این کار را بیشتر انجام می دهد و به شما امکان می دهد متن ویدیوهای متوقف شده را کپی کنید. این عملکرد در همه اپلیکیشن ها و ابزارهای بومی مانند QuickTime Player، Apple TV و Quick Look کار می کند. حتی روی هر ویدیویی که در سافاری پخش می‌کنید کار می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که می‌خواهید متنی را از یک ویدیو کپی کنید، کافی است آن را مکث کنید، یک کلمه یا عبارت را برجسته کنید و روی Control کلیک کنید و Copy را انتخاب کنید.

2. زیرنویس‌های صوتی بلادرنگ ایجاد کنید

اگر ناشنوا هستید، کم شنوا هستید، یا می‌خواهید ویدیویی را با صدا پایین پخش کنید، می‌توانید زیرنویس‌هایی را به طور بلادرنگ برای صداهای سیستم یا میکروفون در مک خود ایجاد کنید. منوی اپل را باز کنید و به System Settings > Accessibility > Live Captions (Beta) بروید تا برای شروع استفاده از این قابلیت دسترسی، زیرنویس‌های زنده را فعال کنید.

3. آپدیت های امنیتی را بدون ریستارت نصب کنید

بروزرسانی‌ها ضروری است، به‌ویژه زمانی که از مک خود در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می‌کنید. با این حال، نصب آنها زمان می برد و جریان کار شما را با ریستارت طولانی قطع می کنند. اپل این را می‌داند، به همین دلیل است که macOS Ventura بروزرسانی‌های امنیتی را جدا از به‌روزرسانی‌های معمولی نصب می‌کند. همه چیز در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد و شامل ریستارت صفر است. این ویژگی به طور پیش فرض فعال است، اما اگر می خواهید مطمئن شوید، به System Settings > General > Software Update > Automatic updates بروید و اطمینان حاصل کنید که سوئیچ کنار Install Security Responses and System Files روشن است.

4. با اپلیکیشن ساعت جدید زنگ هشدار تنظیم کنید

آیا می خواهید زنگ هشدار تنظیم کنید؟ شما مجبور نیستید به سمت آیفون خود برسید. فقط از برنامه ساعت جدید در macOS Ventura استفاده کنید. به Launchpad > Clock بروید و یک یا چند زنگ هشدار را از تب Alarm تنظیم کنید. Clock for macOS همچنین دارای ویژگی‌هایی شبیه به همتایان iOS و iPadOS خود است، مانند ساعت جهانی، کرونومتر و تایمر.

5. صداهای پس زمینه آرامش بخش را پخش کنید

اگر می‌خواهید صداهای آزاردهنده محیطی را بپوشانید یا از وزوز گوش رنج می‌برید، حفاری اطراف یوتیوب را فراموش کنید تا چیزی برای بازی کردن داشته باشید. در عوض، می‌توانید صداهای آرام‌بخش پس‌زمینه را مستقیماً از تنظیمات دسترسی macOS Ventura روشن کنید. به System Settings > Accessibility > Audio بروید و دکمه Choose را برای انتخاب صدا انتخاب کنید. سپس، سوئیچ کنار Background sounds را روشن کنید تا پخش آن شروع شود. از نوار لغزنده کنار Background sounds volume برای تنظیم سطح صدا بدون تأثیر بر میزان صدای سیستم استفاده کنید.

6. لغو ارسال ایمیل و پیام

دفعه بعد که ایمیلی ارسال کردید و متوجه شدید که باید چیزی اضافه یا تغییر دهید، می توانید آن را لغو ارسال کنید. دکمه Undo Send را در گوشه سمت چپ پایین پنجره برنامه Mail در عرض 15 ثانیه انتخاب کنید تا دوباره به صورت پیش نویس باز شود. همین امر در مورد برنامه پیام‌ها نیز صدق می‌کند، اگرچه تا 15 دقیقه برای لغو ارسال یک متن فرصت دارید. فقط روی حباب پیام کنترل کلیک کنید و Undo Send را انتخاب کنید. علاوه بر واگرد ارسال، پیام‌ها همچنین به شما اجازه می‌دهند هم اکنون متون را ویرایش کنید.

7. پوشه Hidden Photos را قفل کنید

هر کسی که راه خود را در برنامه مک Photos بداند می تواند به سرعت همه چیز را در آلبوم عکس مخفی آن بررسی کند. در macOS Ventura، پوشه Hidden توسط Touch ID یا رمز عبور حساب کاربری شما ایمن می شود. حتی پوشه Recently Deleted نیز محافظت می‌شود، بنابراین مجبور نیستید عکس‌های حساس را پس از حذف برای همیشه سطل زباله کنید. اگر نماد قفل کنار Hidden and Recently Deleted را در نوار کناری برنامه Photos نمی بینید، به Photos > Settings > General بروید و گزینه Use Touch ID یا رمز عبور را فعال کنید.

8. از Quick Look در Spotlight Search استفاده کنید

Quick Look یک ویژگی فوق‌العاده راحت است، حتی بیشتر در macOS Ventura زیرا مستقیماً در Spotlight Search کار می‌کند. فقط از کلیدهای جهت دار برای برجسته کردن موردی که می خواهید در نتایج جستجو پیش نمایش شود استفاده کنید و Space را فشار دهید.

9. فیلترها را به Focus پروفایل خود اضافه کنید

Do Not Disturb با این نسخه به Focus تبدیل شد و اکنون حتی بهتر است زیرا می‌توانید با استفاده از فیلترهای فوکوس مرزها را در برنامه‌ها تعیین کنید. به System Settings > Focus بروید و از دکمه Focus Filter برای تنظیم یک فیلتر سفارشی در زیر هر نمایه فوکوس استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید انتخاب کنید در حالی که Work Focus فعال است، چه صندوق ورودی در ایمیل می‌خواهید اعلان‌ها را دریافت کنید.

10. پس زمینه را از تصاویر حذف کنید

macOS Ventura با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ادغام می‌شود که قادر به شناسایی و کپی کردن سوژه‌های درون تصاویر هستند. همیشه فعال است و در Quick Look، Photos و Safari کار می‌کند. فقط روی یک عکس کنترل کلیک کنید، Copy Subject را انتخاب کنید، و آن را در هر کجا که می خواهید قرار دهید، و موضوع باید بدون پس زمینه ظاهر شود. همچنین می توانید موضوع عکس را به صورت فایل PNG ذخیره کنید.

11. هشدارهای آب و هوای شدید را دریافت کنید

برنامه آب و هوای macOS Ventura باورنکردنی است. استفاده از آن سرگرم کننده است و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد آب‌وهوای شدید است، می‌تواند در صورت وجود خطر در گوشه و کنار، هشدارهایی را برای شما ارسال کند. برنامه Weather را باز کنید، Weather > Settings را از نوار منو انتخاب کنید و کادر کنار Severe Weather Alerts را علامت بزنید. همچنین فراموش نکنید که هشدارهای آب و هوای شدید را در آیفون خود تنظیم کنید.

12. ایمیل ها را برای بعد برنامه ریزی کنید

هنگام نوشتن یک ایمیل جدید در برنامه ایمیل اپل، لازم نیست آن را فورا ارسال کنید. در عوض، می توانید آن را برای بعدا برنامه ریزی کنید. برای انجام این کار، فلش رو به پایین در کنار نماد ارسال را انتخاب کنید و گزینه Send Later را انتخاب کنید. سپس، زمان و تاریخ را مشخص کنید و مک شما بقیه کارها را انجام خواهد داد.

13. پیشنهادات رمز عبور بهتر در سافاری

در حین ایجاد رمزهای عبور در سافاری، نیازی نیست که با آن رشته بیهوده غیرممکن که مرورگر به طور پیش‌فرض می‌پزد، کنار بیایید. در عوض، کشویی Other Options را انتخاب کنید، و چندین گزینه برای تغییر چیزها دریافت خواهید کرد. می‌توانید رمز عبور پیش‌فرض را ویرایش کنید، نسخه‌ای را انتخاب کنید که تایپ آن راحت‌تر باشد، یا یکی را بدون نویسه‌های خاص انتخاب کنید.

14. ادغام تصاویر تکراری در Photos

برنامه Photos در macOS Ventura دارای قابلیت کپی کردن تصاویر و ویدیوها است. Duplicates را در نوار کناری برنامه انتخاب کنید و سپس ادغام موارد “X” را روی خوشه هایی از موارد مشابه انتخاب کنید. انتظار می رود در دراز مدت شمقدار زیادی از فضای ذخیره سازی محلی و iCloud را ذخیره کنید.

15. گروه های تب را در سافاری به اشتراک بگذارید

ویژگی Tab Groups سافاری سازماندهی چندین تب را آسان‌تر می‌کند، اما در macOS Ventura، می‌توانید آنها را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. روی یک گروه تب در نوار کناری مرورگر کلیک کنید، Share Tab Group را انتخاب کنید و آن را برای هر کاربر آیفون، آیپد یا مک اواس که آخرین نسخه iOS، iPadOS یا macOS را اجرا می‌کند ارسال کنید. هر تغییری که در یک گروه تب مشترک ایجاد شده، بلافاصله برای همه کاربران نشان داده می شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *