به تغییر یک موتور جستجو به دیگری فکر می کنید، اما نمی توانید تصمیم بگیرید که از کدام یک استفاده کنید؟ DuckDuckGo را در نظر بگیرید، یک موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی که ناشناس بودن را تضمین می کند. در حالی که گوگل موتور جستجوی پیشرو در جهان است، DuckDuckGo راه را به عنوان خصوصی ترین موتور جستجو باز می کند. با وجود چندین موتور جستجو و مرورگرهای وب مربوطه آنها که بسیار زیاد ارائه می دهند، آیا موتوری وجود دارد که از بقیه متمایز باشد؟ بیایید ببینیم چه چیزی این موتور جستجو را از سایرین متمایز می کند و آیا بهترین موتور جستجو برای شما است یا خیر.

DuckDuckGo چیست؟

DuckDuckGo یک موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی است که سابقه جستجوی شما را ذخیره نمی‌کند و کوکی‌هایی را که فعالیت‌های آنلاین شما را نظارت و ردیابی می‌کنند، مسدود می‌کند. شما برای مرور وب، استفاده از رسانه های اجتماعی، خرید آنلاین و بسیاری موارد دیگر در ناشناس آزاد هستید. این موتور جستجو در 25 سپتامبر 2008 راه اندازی شد. این نام از بازی Duck, Duck, Goose الهام گرفته شده تا حریم خصوصی آنلاین را برای همه ساده و در دسترس قرار دهد. در طول سال‌ها، موتور جستجو به سطوح جدیدی رسید و روزانه صدها میلیون درخواست جستجو را برای پشتیبانی از پلتفرم‌ها و دستگاه‌های متعدد ثبت کرد.

هر بار که از موتور جستجو استفاده می کنید، مانند استفاده از آن برای اولین بار است (سابقه جستجوی خالی، بدون کوکی و بدون تبلیغات بر اساس جستجوهای قبلی). این یک دکمه Fire را ارائه می دهد که همه تب های باز و داده های آنها را با یک کلیک پاک می کند. مهم نیست جستجو، فعالیت وب سایت یا داده های شخصی که وارد می کنید، داده های شما هرگز جمع آوری یا ذخیره نمی شوند. که برجسته ترین مزیت DuckDuckGo است. در هنگام استفاده از موتور جستجو تا آنجا که آدرس IP شما مخفی می شود. DuckDuckGo برای نصب به عنوان یک مرورگر بر روی دسکتاپ، به عنوان افزونه مرورگر و به عنوان یک برنامه مرورگر تلفن همراه در iOS و اندروید رایگان است.

DuckDuckGo چه چیزی برای ارائه دارد؟

DuckDuckGo صرف نظر از دستگاهی که از آن استفاده می کنید چیزهای زیادی برای ارائه دارد. به عنوان مثال، نسخه موبایل همان ویژگی‌های نسخه دسکتاپ را با اقدامات امنیتی اضافی مانند ذخیره‌سازی بوکمارک و دکمه Fire که داده‌های شما را پاک می‌کند، ارائه می‌کند. انواع مختلفی از ویژگی ها و گزینه های منحصر به فرد را ارائه می دهد که نمی توانید آنها را در سایر موتورهای جستجو پیدا کنید. در ادامه سه نمونه از ویژگی هایی که می توانید استفاده کنید، آورده شده است:

1. Bang Shortcuts

DuckDuckGo یک راه سریع برای جستجو با میانبرهای بلند خود ارائه می دهد – دستورات کوتاهی که می توانید از آنها برای جستجوی یک سایت دیگر بدون نیاز به اولین بازدید از وب سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، تایپ کردن “!amazon [PRODUCT]” در نوار جستجو، فوراً شما را به صفحه نتایج آمازون با محصولی که وارد کرده‌اید می‌آورد. نیازی به مراجعه به آمازون و جستجو در سایت نیست.

هر انفجار با یک علامت تعجب شروع می شود و سپس وب سایتی که می خواهید از آن بازدید کنید. می‌توانید از دستورات برای جستجو در ویکی‌پدیا، توییتر، ردیت، نقشه‌ها و هزاران مورد دیگر استفاده کنید و نحوه جستجوی هر چیزی را در وب تغییر دهید. بنگ ها به طور خودکار شما را بر اساس منطقه شما به سایت هدایت می کنند. به عنوان مثال، اگر بریتانیا را در تنظیمات انتخاب کرده باشید، به سایت بریتانیا هدایت خواهید شد.

2. Fire Button

قابل توجه ترین ویژگی DuckDuckGo دکمه Fire آن است که تمام تب های باز را از داده های خود پاک می کند و تمام کوکی ها و تاریخچه را با یک کلیک حذف می کند. بنابراین، هر بار که از موتور جستجو استفاده می‌کنید، احساس می‌کنید که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید و هیچ اثری از فعالیت یا داده‌های قبلی شما وجود ندارد.

این ویژگی در بالا سمت راست در همه دستگاه‌ها قابل مشاهده است، اما فقط در صورتی که بخواهید اطلاعات وب‌سایت پاک شود. در تنظیمات، گزینه ای برای «نسوزاندن» یک وب سایت وجود دارد که هیچ کوکی را در آن وب سایت حذف نمی کند و حتی پس از استفاده از دکمه Fire شما را به سیستم وارد می کند. با این حال، کوکی های شخص ثالث همچنان مسدود هستند. سه نوع انیمیشن سفارشی شده برای پاک کردن برگه‌ها و داده‌هایتان وجود دارد: دوزخ، گرداب و جریان هوا. همچنین گزینه ای برای عدم تأثیر وجود دارد.

3. Infinite Scroll

دیگر نیازی به کلیک بر روی دکمه های بعدی نیست، زیرا مجموعه بعدی از نتایج جستجو به طور خودکار در زیر نتایج صفحه اول بارگیری می شود و به عنوان یک صفحه نتایج بی پایان ظاهر می شود. البته این ویژگی اختیاری است و می توان آن را در تنظیمات روشن/خاموش کرد.

DuckDuckGo چگونه با سایر موتورهای جستجو مقایسه می شود؟

هنگام مقایسه DuckDuckGo با گوگل، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام موتور جستجو برای نیازهای شما بهترین است، می تواند دشوار باشد. تفاوت اصلی در سطح بالاتر حفاظت از حریم خصوصی است. هنگام استفاده از موتورهای جستجو مانند Google و Bing، دستگاه شما اطلاعاتی را با وب سایتی به اشتراک می گذارد که می تواند شما را شناسایی کند، از جمله آدرس IP شما.

از طرف دیگر، DuckDuckGo به طور خودکار این اتفاق را در نتایج جستجوی خود متوقف می کند. در عوض، وقتی روی یک لینک کلیک می کنید، درخواست شما تغییر مسیر می دهد. وب‌سایت‌ها متوجه می‌شوند که شما از آنها بازدید کرده‌اید، اما نمی‌توانند مکان شما را پیدا کنند یا ببینند از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید. DuckDuckGo بر خلاف موتورهای جستجوی دیگر هرگز شما را ردیابی نخواهد کرد، حتی در حالت ناشناس/خصوصی. در عوض، به طور خودکار شما را به نسخه رمزگذاری شده وب سایت متصل می کند و دیدن فعالیت شما را برای هر کسی دشوارتر می کند.

موتورهای جستجو تاریخچه و داده های شما را پیگیری می کنند تا یک تجربه جستجوی شخصی شده با تبلیغات هدفمند و نتایج جستجو ارائه دهند. در مقابل، DuckDuckGo این کار را نمی کند، به این معنی که شما همان تجربه یا تبلیغات هدفمند و نتایج جستجو را دریافت نمی کنید. DuckDuckGo یک ویژگی برای مسدود کردن FLoC (یادگیری فدرال همگروه ها) ارائه می دهد، روشی که تبلیغ کنندگان برای هدف قرار دادن تبلیغات بدون افشای اطلاعات کاربران استفاده می کنند. از طرف دیگر، کاربران را با دیگرانی که علایق مشترکی دارند گروه بندی می کند. گوگل ابتدا FLoC را قبل از جایگزینی با Topics API توسعه داد.

آیا استفاده از DuckDuckGo مضراتی دارد؟

مانند سایر موتورهای جستجو، DuckDuckGo معایب خود را دارد، اما اجازه ندهید که شما را دلسرد کند.

1. بدون سابقه جستجو

از آنجایی که DuckDuckGo سابقه جستجوی شما را ذخیره نمی کند، نمی توانید برای بازگشت به وب سایتی که قبلاً بازدید کرده اید به سابقه خود دسترسی داشته باشید. فقط در صورتی می‌توانید از طریق بوکمارک ها یا موارد دلخواه به عقب برگردید که آن را قبلاً ذخیره کرده باشید یا اگر هنوز URL را در کلیپ بورد خود دارید. در غیر این صورت، باید دوباره آن را جستجو کنید.

اینکه از DuckDuckGo استفاده می کنید یا نه، به هدف شما بستگی دارد. فقدان سابقه جستجو نباید برای کسانی که از آن برای جستجوهای سریع که نیازی به ذخیره اطلاعات ندارند استفاده می کنند، مشکل ساز باشد.

2. عدم ارائه خدمات

برخلاف گوگل که محصولات و خدمات یکپارچه ای مانند گوگل درایو و جیمیل را دارد، DuckDuckGo هیچ محصول یکپارچه ای ندارد، زیرا عمدتا به عنوان یک موتور جستجو عمل می کند. از سوی دیگر، شما همچنان می توانید از محصولات و خدمات استفاده کنید، نه محصولات DuckDuckGo.

3. بدون محافظت در برابر خطرات اینترنت

اگرچه استفاده از DuckDuckGo ایمن است، اما به این معنی نیست که شما کاملاً ایمن هستید. از آنجایی که شما را به یک وب سایت هدایت می کند، اگر به اندازه کافی مراقب نباشید، ممکن است مستعد تهدیدات آنلاین مانند ویروس ها و وب سایت های فیشینگ باشید. در وب‌سایت‌های خاص، عمدتاً سایت‌های تورنت، همچنان با تبلیغات پاپ‌آپ مواجه می‌شوید که ممکن است به دستگاه شما آسیب برساند. در حالی که همه تبلیغات پاپ‌آپ مضر نیستند، هنگام کلیک کردن بر روی هر چیزی حواستان باشد، خواه یک کادر گفتگو در مرکز صفحه باشد یا یک تبلیغ پاپ‌آپ که در یک برگه جدید باز می‌شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *