امنیت

معرفی پروتکل امنیتی WPA3 برای شبکه وای‌فای

اتحادیه وای فای (Wi-Fi Alliance) به تازگی از استاندارد امنیتی WPA3 برای امنیت شبکه‌های وای فای رونمایی کرده است. به کمک این پروتکل امنیتی، روترهای WiFi دارای حفاظ های ایمنی قدرتمندترین خواهند بود که جریان نقل و انتقال اطلاعات بین رایانه کاربران و تلفن های هوشمند، تجهیزات هوشمند خانگی و شبکه ارتباطی اینترنت را به سطح بالاتری از امنیت ارتقا خواهند داد.

همپنین این پروتکل جدید امنیت بیشتری را برای دستگاه ها به ارمغان می آورد. یکی از بزرگترین بهبودها در پروتکل امنیتی WPA3 مربوط به هک سخت تر آن در مقایسه با نسل گذشته است. هکرها نمی توانند به راحتی با چندین بار حدس به رمز وای فای دسترسی پیدا کنند. پروتکل جدید حتی در صورت شکسته شدن گذرواژه توسط هکر، باز هم او را در دسترسی به اتصال محدود می‌کند. به گفته Wi-Fi Alliance، هک کردن شبکه های بیسیم با استفاده از پروتکل جدید WPA3 به روش های قدیمی بسیار دشوار خواهد بود. اصلی ترین روش هک کردن شبکه های بیسیم که در حال حاضر از آن استفاده می شود ODBA یا offline dictionary based attack است که به هکرها اجازه می دهد تعداد نامتناهی از احتمالات و حدس ها را برای یافتن رمز عبور یک شبکه امتحان کنند. معمولا برای اجرای این روش نرم افزارهایی به کار گرفته می شوند که قابلیت حدس زدن تعداد زیادی کاراکتر شامل حروف، اعداد و ترکیبات دیگر را در اختیار هکرها قرار می دهند.

WPA2 از یک هندشیک 4 بانده استفاده می‌کند تا امنیت شبکه را با وجود پسورد تعیین شده، تضمین کند. این در حالی است که در استاندارد جدید WPA3 قرار است از چندین هندشیک‌ جدید با سیستم رمز نگاری 192 بیتی استفاده شود. Wi-Fi Alliance اعلام کرده است. WPA3 قصد دارد جایگزین WPA2 شوند که چهارده سال پیش در سال 2004 معرفی شده بود و از آن زمان تا کنون مقالات متعددی درباره ضعف های امنیتی این پروتکل منتشر شده بود.

اتحادیه وای-فای پیش‌بینی کرده پروتکل WPA3 در سال آینده‌ی میلادی به صورت عمومی به بهره‌برداری برسد و فعلا سازندگان دیوایس‌ها الزامی به به‌کارگیری این پروتکل در محصولات جدید خود ندارند. گفته شده نسل جدید وای-فای که با کد 802٫11ax شناخته می‌شود، اواخر سال آینده برای کاربران عرضه شود. اتحاد می‌گوید با افزایش پذیرش پروتکل جدید از سوی سازندگان دیوایس‌ها، پروتکل WPA3 در نهایت تبدیل به یک الزام خواهد شد و به زودی دیوایس‌های با قابلیت اتصال به وای-فای باید تایید آن را قبل از ورود به بازار کسب کنند.

اخیرا محققین دریافته بودند که نقصی امنیتی با عنوان KRACK می تواند حتی بدون یافتن رمز عبور از یک شبکه WiFi سو استفاده کند و پس از آن افزونه های امنیتی توسط شرکت های تولید کننده مودم روتر منتشر شده بود. در حال حاضر کمپانی های بزرگ تولید کننده تجهیزات شبکه از جمله سیسکو حمایت خود را از WPA3 اعلام کرده اند و به نظر می رسد طی ماه های آینده این پروتکل روی محصولات جدید این شرکت پشتیبانی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا