آژانس کاوش های هوافضای ژاپن به تازگی موفق شده با فرود فضاپیمای Hayabusa2 روی سیارک ریوگو، برای دومین بار در تاریخ از سطح یک سیارک نمونه برداری کند.

فضاپیمای هایابوسا 2 که از خرداد ماه امسال در کنار ریوگو معلق مانده، ابتدا دو کاوشگر کوچک را به سطح این سیارک فرستاده تا با عکسبرداری و جمع آوری اطلاعات، فرود فضاپیمای اصلی را تسهیل کنند. هایابوسا 2 پس از دریافت داده های لازم، روز گذشته ساعت 6 صبح به وقت ژاپن فرود خود را آغاز کرد و پس از رسیدن به سطح سیارک، ارتباط آن با ایستگاه زمینی قطع شد. البته فرآیند نمونه برداری چندان زمانبر نبوده و با جدا شدن فضاپیما از سطح ریوگو، ارتباط مجدداً برقرار شد.

به هرحال پس از فرود «جانیچیرو کاواگوچی»، مدیر این ماموریت گفت: نتایج عملیات دقیقا همان موارد برنامه ریزی شده بود. پس از فرود عملیات جمع آوری نمونه انجام شد که فقط چند ثانیه طول کشید و پس از پرتاب گلوله تکه های سنگ و گرد و خاک ناشی از آن توسط فضاپیما جمع آوری شده است. هرچند طبق آمار سازمان فضایی ژاپن این عملیات موفقیت آمیز بوده اما هنوز مشخص نیست واقعا چه موادی جمع آوری شده است. زیرا هنگام فرود فضاپیما روی سیارک، ارتباط آن با تیم مهندسان روی زمین قطع شد و در نتیجه مهندسان باید منتظر می ماندند تا هایابوسا دوباره پرواز کند و ارتباط با زمین دوباره برقرار شود.

به هرحال هایابوسا دو گلوله دیگر برای شلیک به سطح سیارک در اختیار دارد و عملیات جمع آوری نمونه را تکرار خواهد کرد. بر اساس برنامه JAXA، هایابوسا 2 بین 10 تا 100 میلی گرم نمونه جمع آوری خواهد کرد و در سال 2020 به زمین باز می گردد. دانشمندان نیز با بررسی نمونه های جمع آوری شده، به دنبال کشف پاسخ برخی سؤالات قدیمی مانند احتمال انتقال حیات از طریق سیارک ها به زمین خواهند بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *