ناسا با همکاری سازمان فضایی اروپا، در یک پروژه تحقیقاتی جدید به داوطلبانی که به مدت دو ماه در رختخواب بخوابند، 14 هزار پوند جایزه می دهد.

این بخشی از یک آزمایش است که به دانشمندان کمک می‌کند تأثیرات سفر فضایی بر فضانوردان را بررسی کنند. مکان اجرای آن مرکز هوافضای آلمان (DLR) اعلام شده است. پروژه AGBRESA یا «پژوهش جاذبه مصنوعی در حال استراحت» طی هفته جاری توسط ناسا و با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) در مرکز هوافضای آلمان (DLR) آغاز شده است. پژوهشگران برای اولین بار می توانند تأثیر جاذبه مصنوعی روی بدن انسان را مطالعه کنند. جاذبه مصنوعی برای حذف اثرات مخرب شرایط بی وزنی به کار می رود.

طی این طرح آزمایشی ۲۴ زن و مرد به دو گروه تقسیم می‌شوند و در یک اتاق اسکان داده می‌شوند. همچنین از آنها خواسته می‌شود هر کاری از غذا خوردن گرفته تا رفتن به توالت را در حالت خوابیده انجام دهند. داوطلبان باید همیشه طوری در رختخواب دراز بکشند که قسمت انتهایی سرشان زیر خط افق باشد و یکی از شانه‌هایشان حتماً باید روی تشک قرار گیرد. محققان همزمان با جاری شدن خون به مغز تغییرات در بدن آنها را بررسی و رژیم‌های غذایی و تمرین‌های فیزیکی مختلف را آزمایش می‌کنند.

 

کل پروژه 89 روز طول خواهد کشید که شامل 5 روز آشنایی اولیه، 14 روز استراحت و توانبخشی مخصوص فضانوردان در ابتدا و انتهای تحقیقات، و 60 روز استراحت در حالت درازکش روی تخت است. تخت ها با شیب 6 درجه ای به سمت سر تنظیم شده اند تا جابجایی مایعات بدن در شرایط سفر فضایی را شبیه سازی کنند. نیمی از شرکت کنندگان در شرایط جاذبه مصنوعی قرار می گیرند. برای ایجاد جاذبه مصنوعی، محفظه با سرعت 30 بار در دقیقه می چرخد و خون را به سمت اعضای انتهایی بدن می راند. دانشمندان دائماً قابلیت های شناختی، قدرت عضلانی، تعادل و عملکرد قلبی-عروقی داوطلبین را می سنجند.

«جنیفر نگو-آن» محقق ارشد این پژوهش در ESA می‌گوید: برای انجام مأموریت‌های فضایی باید ریسک‌های مختلف سلامتی فضانوردان کاهش یابد. این پژوهش به ما اجازه می‌دهد آتروفی ماهیچه‌ای ناشی از بی وزنی را بررسی کنیم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *