کامپیوتر

ناسا از سوپرکامپیوتر آیتکن سازگار با محیط‌زیست رونمایی کرد

ناسا به طور رسمی از ابررایانه جدید خود به نام آیتکن (Aitken) در مرکز پژوهشی ایمز رونمایی کرد. ابررایانه آیتکن از طراحی پیمانه ای و ماژولار استفاده می کند و نسبت به تسهیلات قدیمی تر به الکتریسیته و توان کمتری نیاز دارد. این ابرکامپیوتر به پژوهشگران اجازه می دهد تا شبیه سازی های پیچیده تر را با سرعت بیشتری اجرا کنند.

 ابرکامپیوتر ساخت HPE با داشتن قدرت پردازشی برابر با ۳/۶۹ پتافلاپس (PFLOPS) قادر به شبیه‌سازی زمان ورود، فرود و نشستن روی ماه است. ابرکامپیوتر جدید HPE در کارخانه‌ محاسباتی و انبار مخصوص در مرکز تحقیقاتی ناسا قرار گرفته است.  این توان مدیون پلتفرم محاسباتی SGI 8600 کمپانی HPE که به پردازنده های ۲۴ هسته‌ای نسل دوم اینتل Xeon، سیستم سرمایشی ویژه و فناوری ارتباطی InfiniBand کمپانی Mellanox برای مسائل مربوط به شبکه مجهز شده است.

ماژول هاوسینگ مسئول خنک نگه داشتن آیتکن در هنگام اجرای محاسبات بوده و در مکانی خارج از تسهیلات ناسا قرار گرفته است. این ماژول از فناوری تهویه هوای آزاد و یک جریان آب جهت از بین بردن گرمای کامپیوترها استفاده می کند. ماژول هاوسینگ نخستین نمونه از 16 ماژولی است که به سرعت ساخته شده و برای محاسبات و ذخیره سازی داده ها به کار گرفته می شود.

این مرکز با همکاری HPE جهت دست‌یابی به بهره‌وری بیشتر طراحی شده است. کارخانه‌ی جدید ناسا ظرفیت ارتقا به ۱۶ ماژول مختلف به منظور محاسبه و ذخیره‌ی اطلاعات را دارد. به‌گفته‌ HPE، سیستم خنک‌کننده شامل هوای بیرون، فناوری فن و سیستم چرخشی آب می‌شود که کارخانه را از برج خنک‌کننده و میلیون‌‌ها لیتر آب، بی‌نیاز می‌کند. ابرکامپیوتر جدید وظیفه‌ شبیه‌سازی مراحل مختلف تا فرود روی ماه (EDL) را برای برنامه‌ی فضای آرتمیس ناسا بر‌عهده خواهد گرفت. هدف برنامه‌ی جدید ناسا، فرستادن فضانوردان جدید از جمله یک خانم روی سطح ماه، خصوصا قسمت جنوبی، تا سال ۲۰۲۴ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا