فناوری

استاندارد وای‌فای 6 به طور رسمی معرفی شد

اتحادیه وای‌فای روز گذشته نسل جدید این فناوری را به‌طور رسمی عرضه کرد. وای‌فای ۶ با بهبود عملکرد و تمرکز بر شبکه‌های پرازدحام طراحی شده است.

وای‌فای ۶ شامل فناوری‌هایی جدید است که وای‌فای را بهینه‌تر می‌کند. این موضوع به دلیل گستره‌ی کارایی وای‌فای بسیار حائز اهمیت است. همه‌ ما دستگاه‌هایی داریم که به شبکه‌های وای‌فای متصل می‌شوند؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا گجت‌ها و پوشیدنی‌ها. اتصال چند دستگاه به‌طور همزمان به یک شبکه وای‌فای نیز اصلا دور از انتظار نیست. این فناوری‌های جدید درصدد بهبود اتصال چند دستگاه به یک شبکه وای‌فای هستند.

از امروز تولید کنندگان سخت افزاری قادر خواهند بود گواهینامه تاییده “Wi-Fi 6 Certified” را برای دستگاه‌های خود دریافت کنند؛ موضوعی که اپل پیش‌تر برای آیفون 11 کسب کرده است. سرعت انتقال داده‌ها با وای فای 6 به نسبت شرایطی برابر با وای فای 5 تا 4 درصد بیشتر خواهد بود. بر روی کاغذ حداکثر سرعت تبادل اطلاعات نسل استاندارد جدید از 9/5 گیگابیت بر ثانیه به 9.6 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. بدون شک این تغییر برای کاربران خانگی اهمیتی ندارد. مهم این است که Wi-Fi 6 دارای یک ابزار است که به آن امکان می دهد سریعتر کار کند و داده های بیشتری را به طور همزمان تحویل دهد.

از فناوری‌های جدید وای‌فای ۶ می‌توان به OFDMA، MU-MIMO، TWT و 1024-QAM اشاره کرد. دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس مستقل (OFDMA) یک فناوری است که کانال‌ها را برای افزایش کارایی و کاهش تأخیر به اشتراک می‌گذارد. خروجی چندگانه ورودی چندگانه چندکاربره (MU-MIMO) به دستگاه‌های بیشتری اجازه‌ی اتصال داده و داده‌های انتقال‌یافته در زمان را افزایش می‌دهد.

کانال‌های ۱۶۰ مگاهرتزی پهنای باند را افزایش می‌دهد. زمان بیداری هدف (TWT) عمر باتری دستگاه‌های متصل را بهبود می‌دهد (مخصوصا دستگاه‌های اینترنت اشیا). انتقال پرتویی نرخ انتقال داده را در هر بازه‌ای و 1024-QAM ورودی وای‌فای دستگاه را افزایش می‌دهد، به این معنی که داده‌های بیشتری در بازه‌ی یکسان می‌توانند انکد شوند.

بد نیست که بدانید، گلکسی نوت 10 سامسونگ اولین گوشی هوشمند بازار با قابلیت پشتیبانی از این استاندارد است. سایر محصولات قدیمی می‌توانند در صورت لزوم و برآورده کردن شرایط، مجوز مذکور دریافت کنند. البته در نظر داشته باشید از آنجا که Wi-Fi 6 به سخت افزار جدیدی احتیاج داشته، بیشتر محصولات موجود در بازار نمی‌توانند برای پشتیبانی از آن به‌روز شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا