کوالکام ساعاتی پیش و در حاشیه آخرین روز از کنفرانس سالانه Snapdragon Tech Summit خود از دو تراشه جدید با نام‌های اسنپدراگون 8c و 7c و همچنین نسل جدید از پلتفرم XR خود رونمایی کرد. تراشه‌های 8c و 7c، نسخه‌هایی ارزان قیمت‌تر از تراشه اسنپدراگون 8cx هستند که به صورت ویژه برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و کروم‌بوک‌ها طراحی شده‌اند.

اسنپدراگون 8c جایگزین اسنپدراگون ۸۵۰ محسوب می‌شود؛ پردازنده‌ای که در نسل دوم لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر آرم، نظیر گلکسی بوک ۲ سامسونگ به‌کار می‌رفت. محصول جدید کوالکام از مودم X24 LTE یا X55 5G، هسته‌های پردازشی Kryo 490 و واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۷۵ بهره می‌برد و شرکت سازنده بهبود ۳۰ درصدی عملکرد نسبت به اسنپدراگون ۸۵۰ را برای آن وعده می‌دهد. تراشه‌های ۷ نانومتری کوالکام برای دستگاه‌های فاقد سیستم خنک‌کننده‌ی اکتیو به‌کار خواهند رفت. این تراشه همچنین از موتور هوش مصنوعی کوالکام نیز بهره می‌برد و قدرت 6TOPS را برای سرعت دهی به پردازش‌های مبتنی بر این فناوری داراست. از میان دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توان به پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت UFS3.0 و NVMe SSD اشاره کرد.

در سوی دیگر، اسنپدراگون 7c محصولی میان‌رده است که در ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ به‌کار گرفته خواهد شد. این پردازنده از هسته‌های پردازشی Kryo 468، واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۱۸ و مودم X15 LTE قدرت می‌گیرد تراشه اسنپدراگون 7c همچنین می‌تواند از حداکثر 10 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 با سرعت 2133 مگاهرتز پشتیبانی کند، هرچند که اغلب لپ‌تاپ های امروزی با چهار یا هشت گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شوند. این تراشه همچنین قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های ذخیره‌سازی UFS 3.0 و eMMC 5.1 را داراست.هسته هوش مصنوعی یا AI Engine این تراشه کمی‌ ضعیف‌تر از نمونه مشابه در تراشه اسنپدراگون 8c است و 5TOPS قدرت دارد.

پارامترها/پردازنده اسنپدراگون 8c اسنپدراگون 8cx اسنپدراگون 7c اسنپدراگون ۸۵۰
CPU ۸ هسته‌ی Kryo 490
فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز
۸ هسته‌ی Kryo 495
فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز
۸ هسته‌ی Kryo 468
فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
۸ هسته‌ی Kryo 385
فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتز
GPU Adreno 675 Adreno 680 Adreno 618 Adreno 630
فرایند ساخت ۷ نانومتری ۸ نانومتری ۱۰ نانومتری
مودم اسنپدراگون X24 LTE
اسنپدراگون X55 5G
اسنپدراگون X15 LTE اسنپدراگون X20 LTE
پورت USB USB 3.1
حافظه NVMe SSD و UFS 3.0 eMMC 5.1 و UFS 3.0 UFS 2.1 Gear3 2L
حافظه‌ رم LPDDR4X
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
LPDDR4
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
LPDDR4X
فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
پردازنده‌ سیگنال تصویر Spectra 390
یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی یا ۱۶ مگاپیکسلی دوگانه
Spectra 255
یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی یا ۱۶ مگاپیکسلی دوگانه
Spectra 280یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی یا ۱۶ مگاپیکسلی دوگانه
نمایشگر نمایشگر دستگاه: 4K Ultra HD
نمایشگر خارجی: دو نمایشگر 4K
نمایشگر دستگاه: ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسل
نمایشگر خارجی: یک نمایشگر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل
نمایشگر دستگاه: 4K Ultra HD
نمایشگر خارجی: یک نمایشگر 4K

. در کنار این دو تراشه، کوالکام امروز از دومین نسل از پلتفرم XR خود که دارای قابلیت‌های ویژه برای پشتیبانی از فناوری‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ترکیبی از آن دو است، نیز رونمایی کرد. این پلتفرم طبق انتظار Snapdragon XR2 نام دارد و برای اولین بار قادر است از ارتباط پرسرعت 5G نیز بهره ببرد. روی هم رفته سری جدید چیپست های کوالکام طیف به مراتب وسیع تری از راهکارهای پردازشی مبتنی بر ARM را با قیمت های متنوع و سطح عملکرد متفاوت پیش روی تولیدکنندگان کامپیوتر قرار خواهند داد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *