بسیاری از ربات های تولید شده، قادر به کارهای مختلفی از جمله ژیمناستیک هستند، ولی یک نوع جدید ربات ساخته شده که یکی از ویژگی های انسان را دارد. محققان دانشگاه کرنل یک نوع انگشت دست رباتیک طراحی کردند که به منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، عرق کند. درست مانند آنچه انسان در روزهای گرم یا فشار بدنی انجام می دهیم.

این گیره رباتیک سه انگشت دارد که برای گرفتن اجسام به طور همزمان خم می شوند. گیره ها به کمک چاپ سه بعدی تولید شده و از هیدروژل و مواد پلیمری تشکیل شده اند که توانایی ذخیره سازی مقادیر زیادی آب را دارند. انگشت ها دارای مجرایی هستند که آب در آنها جریان پیدا کرده که پس از بیرون ریختن از منافذ کوچک و تبخیر شدن، سطح گیره را خنک می کنند.

زمانی که دما پائین است منافذ بسته شده و در دماهای بالای 30 درجه سانتی گراد، لایه خارجی گسترش پیدا کرده و با گشاد کردن منافذ، سبب بیرون ریختن مایع تحت فشار از لایه زیرین می شود. مواد این دست رباتیک بدون نیاز به سنسورهای خارجی به طور خودکار نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان می دهند. ظرفیت خنک کنندگی این گیره رباتیک 107 وات در کیلوگرم بوده که از لحاظ بهره وری عرق کردن از پستانداران پیشی می گیرد. برای مقایسه ظرفیت خنک کنندگی انسان در حدود 35 وات در کیلوگرم است.

دمای دست رباتیک مذکور با استفاده از این روش و با کمک پنکه، با نرخ 39.1 درجه سانتی گراد در دقیقه کاهش یافت که شش برابر سریع تر از ربات های مشابه بدون توانایی عرق کردن است. یکی از محققان دانشگاه کرنل می گوید به کمک این تکنیک می توان ربات هایی ساخت که توانایی کار کردن طولانی مدت بدون مشکل گرم شدن بیش از حد را داشته باشند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *